Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installation W7 och filöverföring av LR-data

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Bro

Aktiv medlem
Skall installera W7 och jag undrar om alla data i lightroom följer med när man använder "Windows Filöverföring"

Tacksam för hjälp

Jag skulle nog för säkerhets skull se till att kopiera Lightroom katalogen med lrdata på ett kontrollerat sätt eller se till att ha en backup av den på samma sätt som strukturen ser ut i din befintliga installation.

Har åkt på pumpen rejält med ett annat program när jag använde windows filöverföring.

Så hur gör man då. Installerar LR på sin rena maskin, se till att fotona ligger på samma sökväg och skriver sedan över lrdata-mappen med den från backupen?

Kan man göra sig oberoende av LR-databasen genom att få LR att skriva ändringar till sidecar-filer eller DNG?

Ja, så kan du göra.

Nej, om du skriver till XMP (sidecarfiler) så följer inte all inforamtion med. T ex inte dina smart collections.

Förutom själva bildfilerna och lrcat-filen så skall du se till att kopiera filerna för dina presets och andra inställningar. Jag har inte i huvudet var det ligger och har inte LR på den här datorn, men någon annan kanske kan hoppa in och tala om var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar