har du en bättre på artisten?
har någon på fotosidan det?
A. Nej. Jag var inte ens där, och har inte heller ambitionen att försöka
B. Ingen aning
Men jo, bilden är snygg. Det är artisten också. Och hennes sminkning.
När jag skriver att den inte är unik är det för att jag tror att om tio fotografer stod på rad när hon gick förbi, och ni efteråt satte upp era bilder på en vägg så skulle ingen utomstående kunna särskilja bilder per fotograf. Ni råkade vara där, ni hade bra utrustning, och ni är tillräckligt duktiga för att fånga ögonblicket. Alla tio.
Jag införde min kommentar lite kortfattat som ett svävande svar på en del av diskussionen där vissa har gjort matematik och ekonomi av den utebliva bildbyline. Upphovsrättsbrottet är vidrigt, inget snack om det. Men konsekvenserna, ekonomin, utebliven etablering, är oerhört svår att diskutera.
En "like" på instagram betyder inte nödvändigtvis att man faktiskt gillar inlägget. I mina tonårsdöttrars värld är det bara ett klick för att visa att man sett/läst.
Uppskattningen av inlägget kan till olika stora delar beror på att artisten är snygg, att bilden är bra, att texten är "rolig" och så vidare.
Hade en fotografiskt lika bra bild, tagen av samma fotograf, på Björn Ranelid fått lika många likes på hans instagramsida?
EDIT: Som sagt. Upphovsrättsbrottet är vidirgt - som alltid. Olovlig publicering. Skicka faktura enlig gängse norm i fallet. Klart slut.
Petter ...