Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar vid konsert/föreställning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör Nikon D3s/D800 och de är väldigt högljudda. Fast lite överdriver man kanske ljudet eftersom man trycker huvudet mot kameran :). Kör med "sound blimp" ibland och då är de ju princip ljudlösa, men klumpiga. Har läst att Canon har bättre "tyst läge" på sina kameror, men aldrig jämfört i praktiken.

Det beror det ju i högsta grad på vilken lokal man är i. En jättesalong funkar ju med alla kameror, medan en intim scen där det framförs prosa ställer andra krav. Överlag kan nog föreläsningar vara mer känsliga. Jag upplever också att man stör mindre i ett sammanhang där man använder mikrofoner.
Man får även visa lite hänsyn, inte fota hela tiden, och framförallt långa serietagningar är väldigt störande. I "känsliga scener" kan det vara bra att vänta in något annat oljud att maskera knäppandet med.

Det svåraste är nog att röra sig runt i salongen utan att distrahera aktörer och eventuell publik. Jag försöker fota på genrep. Då har man ju i regel inte betalande publik i salongen vilket gör att man kan ta sig större friheter för att få sina vinklar/bilder. Det är oftast bra att flytta på sig under musiknummer eller blackout.

Jag har kört en hel del med 7D i vanlig mode utan problem, men den kameran är ju som ett tröskverk jämfört med 7DmkII.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar