Annons

Inställningar vid foto av rörliga föremål

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fotar ofta när jag är ute och apporteringstränar med hunden. Vilket då oftast blir när den springer mot mig, Hunden är svart vilket gör den än svårare för kameran att fokusera. Resultatet blir till 99% alltid en suddig hund.

Så snälla, är det någon som kan komma med lite tips på vad jag ska tänka på vid dessa fototillfällen.

Mvh,
Mattias
 
Sätt den på manuell fokus mot ett avstånd du vet att hunden brukar vara i och ställ in kameran på högsta frekvenstagning. Sen när hunden springer mot dig vid ungefär rätt avstånd trycker du av så många som kameran hinner samtidigt som du försöker följa hunden med fokusen manuelt.

Nu finns det säkert något bättre proffs tips, jag är bara en simpel amatör :p
 
Har inte riktigt tid att skriva ett utförligt inlägg om inställningarna.
Men kan tipsa om att söka i forumet om inställningar för sportfoto.

För frågan är i grunden, besvarad flera gånger om.
 
Sätt kameran i AF-C -läge (Auto Focus Continuous), då fokuserar kameran aktivt när du har avtryckaren halvt nertryckt, och så länge du siktar rätt så justerar sig fokusen mellan varje bild om du tar serietagning.
 

Bilagor

  • 10417.jpg
    10417.jpg
    18.2 KB · Visningar: 489
Senast ändrad:
Mitt lilla bidrag skulle bli AF-C och utlösarprioritet på Fokus, alltså att kameran inte tar någon bil förrän den har fokus låst. Har den fokus låst på bakgrunden, alltså att du missar hunden helt, så kan den förstås ta en bild ändå, men jag tycker det hjälper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.