ANNONS
Annons

Inställningar vid filmning med DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Skulle verkligen uppskatta hjälp att sammanfatta lite vad det är för inställningar man bör ändra i systemkameran när man filmar. Vilken shutterspeed man ska använda t.ex? Picturestyle inställningar? White balance? FPS?

Någon som har en bra guide till en nybörjare?

Tack på förhand!

Hejsan!

Skulle verkligen uppskatta hjälp att sammanfatta lite vad det är för inställningar man bör ändra i systemkameran när man filmar. Vilken shutterspeed man ska använda t.ex? Picturestyle inställningar? White balance? FPS?

Någon som har en bra guide till en nybörjare?

Tack på förhand!

Gick en introkurs för nån vecka sedan hos Nikon School då jag också undrade om dessa saker. Tyckte själv den gav enkla svar enligt följande:

1. Slutartid 1/25 eller 1/50
2. fps = 25 bilder per sekund
3. Vitbalans görs vid varje tilfälle mot vitt papper/ gråkort

eller de lite mer utförliga svaren

1. Slutartid skall väljas för att undvika flimmer. I Europa har vi 50 Hz elnät medan de i USA har 60 Hz, därav skillnaden mellan att vi bör filma med 1/50 eller jämt delbara, typ 1/25. Ska du filma i USA välj 1/60. Spelar du in med 25 fps och 1/25 i slutartid så fyller du hela filmen och får en mjukare film. Använder du kortare slutartid får du mindre luckor, men samtidigt distinktare film.

2. 25 fps är det normala för våra system, men om du kör fortare kan du lättare skapa slow motion filmer. Tänk på att anpassa slutartiden :)

3. Nikon kamerorna har ett PRE läge som gör att du spelar in en vitbalans genom att fotografera av ett vitt papper i den belysning som finns där du skall filma. När du får "Good" i LCD skärmen är vitbalansen inställd.

Video är helt nytt för mig så det kommer att bli en intressant resa, hoppas mina svar hjälper en bit på vägen. Andra får fylla i med guider, det är även jag intresserad av :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar