Skärpning av digitala filer tycker jag är mycket svårt och åsikterna är många. Canon skriver lite om skärpning i detta dokument:
http://photoworkshop.com/canon/EOS_Digital.pdf.
Där står bl a att "The AA filter plays an important role in reducing or eliminating false colors and moiré, but the trade-off is that images must be sharpened either in the camera or in the computer prior to final usage./.../Some photographers prefer to sharpen only once prior to printing. Others apply Unsharp Mask twice: once to eliminate the softening effect of the camera's AA filter prior to editing for contrast and color balance, and again to compensate for the softening effects of various output methods prior to printing./.../If you haven’t worked with Unsharp Mask, try the following settings as a very rough guideline for high quality inkjet printed output at A4 or Letter size:
Amount: 300%
Radius: 0.3 pixels
Threshold: 0 pixels
There is no "right answer" for sharpening. What looks great for one viewer may seem excessive to another, and vice versa. Optimum sharpening levels also depend on output size, viewing distance and printing methods."
Photokit Sharpener är en plugin som en del använder och upphovsmännen menar att man bör skärpa inledningsvis för att motverka oskärpan från AA-filter eller skanner (Capture sharpening), "i mitten", t ex selektiv skärpning (Creative sharpening) och i slutet, specifikt för hur bilden ska användas (Output sharpening). I manualen till programmet, som kan laddas ner, förklarar man bakgrunden.
Både Scott Kelby och Dan Margulis rekommenderar å andra sidan att man skärper sist i processen. Scott Kelby inga konkreta riktlinjer för hur man ska göra (utan rabblar bara upp en massa exempel i sin bok) och Dan Margulis föreslår skärpning i Lab/luminanskanalen (om man ändå gör annat i det läget) eller att man skärper i RGB och kör Fade-Luminosity som Robert skrev. I Lab-läge tycker jag att man kan skärpa mera än i RGB, ffa kan radien göras större utan störande aura.
Hur stor radien ska vara är kanske det som är svårast att avgöra (mängden är ju en smakfråga). För länge sedan läste jag här på FS att någon läst i tidningen Foto att en tumregel skulle kunna vara bildens dpi delat med 200, d v s en bild i 300 dpi skulle behöva 1,5 i radie. För webben används oftast 0,3.
Smart sharpen har jag testat för en tid sedan och det såg bra ut. Men när jag skärpte samma bild en gång till blev det konstiga artefakter. Har återgått till oskarp mask.
Det är inte bara skärpning som ger ett skärpeintryck. Även färgmättnad och kontrast kan bidra till det. Lokal kontrast kan som nämnts ovan ökas med HiRaLoAm-teknik (High Radius, Low amount) för USM. Men istället för fasta värden kan man börja med max mängd och ställa in radien så att man får den rätta effekten och därefter justera mängden så att effekten blir lagom - kan bidra till att öka "fotokänslan" i en bild och göra digitalbilden mindre platt.
Som ni förstår av ovanstående vet jag inget om skärpning utan känner mig bara villrådig.