Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar och tekniker för skärpa i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag använder mig av Photoshop för att skärpa upp mina bilder. Den vanligaste inställningen på Oskarp Mask som jag använder är Mängd 85%, Radie 1 och Tröskel 4. Detta ger en OK skärpa men inte någon riktig stuns (jag fotar vanligtvis porträtt eller landskapsbilder).

Det hade varit kul om ni kunniga människor kunde dela med er av era erfarenheter:

-Vilka inställningar på oskarp mask ni använder i olika situationer samt om ni har några favoriter gällande inställningar som ofta fungerar bra

-Vilka erfarenheter ni har av Smart Sharpen i CS2

-Om ni föredrar att skärpa i RAW-konverteraren eller om ni gör det i Photoshop

-Om ni använder Lab-Färg när ni skärper era bilder

-När i arbetsflödet ni skärper. Alltid sist eller finns det situationer när man skall ta det tidigare?

Tack på förhand!
 
Jag gör följande:
1. Jag skärper sist med oskarp mask, men före "spara som".
2. Jag behåller originalet oskärpt och skärper separat varje storlek, dvs en sorts skärpa för utskrift och bildspel på PC samt en annan för webbsidan.
3. Grundinställningen för utskrift är 100%, för radie 1 och för tröskel 10.
4. Grundinställningen för webben är 100%, 0,4 för radie och 0 för tröskel.

Men jag kollar alltid hur bilden förändras och väljer ett närliggande alternativ för att undvika överskärpning.

När man kollar på fotosidan, så verkar det så att många fotografer överskärper sina bilder.
 
Ett tips är att direkt efter raw-konverteringen (skärper inte i raw-konverteraren) lägga på USM med radie 0.3 och mängd 250% och threshold 0. Detta för att motverka AA-filtret som sitter framför sensorn i kameran.

Ett annat bra tips är att köra med radie 250 och mängd mellan 10% och 30%. Detta ökar den lokala kontrasten i bilden, så den inte käns så blek. Ett bra standardtips för att ge mera stuns i bilderna.

mvh kent
 
Senast ändrad:
För det första så stänger jag av all form av skärpning i RAW-konverteringen.

Jag använder vanligtvis Oskarp Mask med mer Mängd och mindre Radie. 150% eller mer (ibland upp till 300-400%) och Radie 0,2 eller 0,3 är ganska vanligt för mig. Detta gäller då bilder för webben i storleksordningen 800x600 pixlar. Jag ökar Radien vid större upplösningar.

Som tröskel använder jag minst 1, men annars så lite som möjligt utan jag upplever att brus etc förstärks. I bilder med stora tonade ytor (stor molnfri himmel etc) drar jag upp tröskeln en del, ibland t.o.m. till 5 eller 6.

Jag kan inte komma på någon situation där man bör skärpa annat än absolut sist i arbetsflödet. En stor anledning till att man behöver lägga på skärpa är ju bl.a. den oskärpa som uppstår vid förminskning av bilden. Ett undantag är naturligtvis om man ska lägga på en ram, vilket man då ska göra efter skärpningen, då man ju inte vill skärpa ramen.

Möjligtvis kan det vara så att andra verktyg som har med skärpa att göra ska komma efter skärpning i arbetsflödet (softning, Gaussian Blur etc), men det har jag ingen erfarenhet av.

Jag vill också tillägga att jag aldrig skärper "orginalet" (PSD filen), då jag ser graden av skärpning, samt metoden, helt och hållet som en funktion av vad bilden ska användas till.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Ett tips är att direkt efter raw-konverteringen (skärper inte i raw-konverteraren) lägga på USM med radie 0.3 och mängd 250% och threshold 0. Detta för att motverka AA-filtret som sitter framför sensorn i kameran.

Är din mening alltså att man bör göra det även om man senare planerar att förminska bilden, och sedan lägga på skärpa?

Själv tycker jag att resultatet blir bäst om man påverkar bilden i så få steg som möjligt...
 
BME skrev:
Är din mening alltså att man bör göra det även om man senare planerar att förminska bilden, och sedan lägga på skärpa?

Själv tycker jag att resultatet blir bäst om man påverkar bilden i så få steg som möjligt...

Ja så gör jag i allafall, sen spar jag filen i 16 bitars Tif innan jag arbetar mer med den.

Jag skärper upp resten sist av allt, men jag gör säkert fel, det verkar finnas lika många lagar om det här som det finns fotografer :)
 
Tack för alla svar!

Jag framkallar många bilder på papper via crimson. 10*15 eller A4 storlek. Vanligtvis familjebilder, porträtt eller naturbilder.

Som jag förstog ovan så arbetar ni olika tekniker beroende på vad ni skall göra med bilderna. Hur gör ni vid framkallning av bilder på labb?

Det have även varit kul och veta om någon har gjämfört Smart Sharpen med USM.
 
Jag brukar lämnat digitala bilder för en väggkalender, och tryckeriet vill inte ha någon skärpning alls.
Jag tror att samma gäller, när man lämnar bilder till en bildbyrå, alltså ingen "oskarp mask" eller liknande.
 
Jag brukar använda lite olika tekniker men allt sker sist i arbetsflödet.

1. Smart Sharpen
Typ Amount: 15 Radius: 30

2. High Pass Skapar en lagerkopia. Går till "High Pass" under filter/other. Lägger på så att man precis kan se konturerna i bilden.
Sätter "blend mode" till "overlay".

3. Lab Gör om bilden till Lab Color. Väljer "Lightness" i Channels. Lägger på unsharp mask typ Treshold:3, Radius: 0,8 Amount: 180
Sätter tillbaka till color i Lab och gör om den till RGB.

Tack och hej....
Joel Hjort
 
joelhjort skrev:
Jag brukar använda lite olika tekniker men allt sker sist i arbetsflödet.

1. Smart Sharpen
Typ Amount: 15 Radius: 30

2. High Pass Skapar en lagerkopia. Går till "High Pass" under filter/other. Lägger på så att man precis kan se konturerna i bilden.
Sätter "blend mode" till "overlay".

3. Lab Gör om bilden till Lab Color. Väljer "Lightness" i Channels. Lägger på unsharp mask typ Treshold:3, Radius: 0,8 Amount: 180
Sätter tillbaka till color i Lab och gör om den till RGB.

Tack och hej....
Joel Hjort

Punkt 3 kan du även göra i RGB-läge genom att efter skärpningen välja "Fade->Luminosity" så slipper du konverteringen till och från Lab
 
Jag kontaktade Crimson för att se hur dom ville ha sina bilder. Enligt kundtjänst så rekomenderar dom att man skärper upp sine bilder som man vill ha dom. Dom lägger inte till någon skärpa under sin process.

En annan fråga (Kanske lite korkad... ;-) ). Jag har greppat hur mängd och tröskelvärde fungerar.

-mängd (Hur mycket skärpa)
-tröskelvärde (Hur skillnaden skall vara från omgivande bixlar för att den skall ses som en kontur, lägre tal ger intensivare skärpa)

Jag har även förstått principen med radie

-Radie (Hur många pixlar ut från konturen som skärpan skall påverka)

Hur kan man då definiera redie som ett tal under ett. Borde inte minsta möjliga vara en pixel?
 
erro_67 skrev:
Punkt 3 kan du även göra i RGB-läge genom att efter skärpningen välja "Fade->Luminosity" så slipper du konverteringen till och från Lab
Fast det är inte riktigt samma sak om man ska vara petig, även om skillnaden är väldigt liten (ref Dan Margulis, Photoshop Lab Color).
 
Sharpen-penseln?

Oj vad bra att få alla dessa data!

Har någon lämpliga inställningar för skärpningsverktyget också? Jag använder det ibland då det bara är en viss del av bilden som behöver (extra) skärpning, men gissar bara då det gäller inställningarna.
 
Skärpning av digitala filer tycker jag är mycket svårt och åsikterna är många. Canon skriver lite om skärpning i detta dokument: http://photoworkshop.com/canon/EOS_Digital.pdf.

Där står bl a att "The AA filter plays an important role in reducing or eliminating false colors and moiré, but the trade-off is that images must be sharpened either in the camera or in the computer prior to final usage./.../Some photographers prefer to sharpen only once prior to printing. Others apply Unsharp Mask twice: once to eliminate the softening effect of the camera's AA filter prior to editing for contrast and color balance, and again to compensate for the softening effects of various output methods prior to printing./.../If you haven’t worked with Unsharp Mask, try the following settings as a very rough guideline for high quality inkjet printed output at A4 or Letter size:
Amount: 300%
Radius: 0.3 pixels
Threshold: 0 pixels
There is no "right answer" for sharpening. What looks great for one viewer may seem excessive to another, and vice versa. Optimum sharpening levels also depend on output size, viewing distance and printing methods."

Photokit Sharpener är en plugin som en del använder och upphovsmännen menar att man bör skärpa inledningsvis för att motverka oskärpan från AA-filter eller skanner (Capture sharpening), "i mitten", t ex selektiv skärpning (Creative sharpening) och i slutet, specifikt för hur bilden ska användas (Output sharpening). I manualen till programmet, som kan laddas ner, förklarar man bakgrunden.

Både Scott Kelby och Dan Margulis rekommenderar å andra sidan att man skärper sist i processen. Scott Kelby inga konkreta riktlinjer för hur man ska göra (utan rabblar bara upp en massa exempel i sin bok) och Dan Margulis föreslår skärpning i Lab/luminanskanalen (om man ändå gör annat i det läget) eller att man skärper i RGB och kör Fade-Luminosity som Robert skrev. I Lab-läge tycker jag att man kan skärpa mera än i RGB, ffa kan radien göras större utan störande aura.

Hur stor radien ska vara är kanske det som är svårast att avgöra (mängden är ju en smakfråga). För länge sedan läste jag här på FS att någon läst i tidningen Foto att en tumregel skulle kunna vara bildens dpi delat med 200, d v s en bild i 300 dpi skulle behöva 1,5 i radie. För webben används oftast 0,3.

Smart sharpen har jag testat för en tid sedan och det såg bra ut. Men när jag skärpte samma bild en gång till blev det konstiga artefakter. Har återgått till oskarp mask.

Det är inte bara skärpning som ger ett skärpeintryck. Även färgmättnad och kontrast kan bidra till det. Lokal kontrast kan som nämnts ovan ökas med HiRaLoAm-teknik (High Radius, Low amount) för USM. Men istället för fasta värden kan man börja med max mängd och ställa in radien så att man får den rätta effekten och därefter justera mängden så att effekten blir lagom - kan bidra till att öka "fotokänslan" i en bild och göra digitalbilden mindre platt.

Som ni förstår av ovanstående vet jag inget om skärpning utan känner mig bara villrådig.
 
Ja det är en hel vetenskap det här med skärpning.

Hoppas det i framtiden kommer en knapp i PS som gör jobbet optimalt åt en automatiskt, då köper nog jag PS också :)
 
Jag skärper alltid mina bilder sist i bildbehandlingsprocessen, då jag vet bildens storlek och syfte (papper eller web). Denna USM-process ser ut enligt följande:

1) Jag börjar med att sätta mängden till ca 300 och radien till ca 4, detta för att jag ska kunna hitta "rätt" träskelvärde. Tröskelvärdet sätter jag därefter utifrån en del i bilden där jag INTE vill få någon direkt upplevd skärpa/bruss, t.ex. en slät enfärgad yta (betraktningen bör göras i 100%). Med andra ord försöker jag hitta ett så lågt tröskelvärde som möjligt utan att ge upphov till någon större mängd skärpning/brus. Vanligtvis brukar värdet landa på runt 5.

2) Därefter sätter jag "rätt" radie utifrån bildens DPI. Jag delar nämligen bildens DPI med 200, vilket innebär att en bild för tryck (300 DPI) får en radie på 1,5 och en bild för web (72 DPI) får en radie på 0,4.

3) Slutligen sätter jag "rätt" mängd ufifrån vad som helt enkelt ser bra ut (i betraktningsläge 100%). Detta värde brukar landa runt 150%.

4) Bilden är skärpt och färdig för att sparas. :)

Vad som bör tilläggas är att jag ALLTID sparar orginalbilden (TIFF'en) orskärpt eftersom det är den som jag sedan utgår ifrån när jag gör olika/fler kopior (för tryck eller webb med varierande storlek och DPI).
 
Så lite som möjligt...

Det var väldigt intressant att läsa om hur andra gör. Jag gör så lite som möjligt med bilderna, behövs mer slänger jag dem =) Lägger åxå på skärpan sist.

För att få en jämn skärpning av hela bilden lärde jag mig att ha så låg Radie och Tröskel som man kan.
Typ 1 resp 0. Och sedan på film 80-100% på digitala filer 25-70%. Oavsett vad jag gör med filerna sedan.

Allt under ett så kritiskt öga som möjligt efter GLÖDANDE konturer och "vita prickar".

En sak som är minst lika viktig, är en bra kontrastkurva. Säkert inte mer än 2mm åt varje håll men vilken skillnad det kan bli.

+7 i mättnad ..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar