Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar KM5D. Tacksam hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Det är väl inget direkt krisläge men några handfasta råd önskar jag mig just nu.

Från slutet av sextiotalet till för cirka 3 år sedan var jag en utpräglad diabildsfotograf med numera tusentals diabilder hemma (en del i form av bildspel). För några år sedan tog lite andra intressen överhanden och det blev lite ”tungt” att bära på väskan med min Minolta 7000 AF (inköpt 1976) och ett antal objektiv så jag köpte en Olympus C750 UZ som var lättare att bära på. Det var väl nytt och roligt några år men inte är det samma sak som systemkameran (använd fortfarande lite då och då). Med Olympusen blev det naturligtvis nytt jämfört med det analoga och inställningar av det ena och det andra. Tog mig nog ett par månader att bli riktig vän med den.

Nu kommer min nuvarande situation där jag behöver lite handfasta råd för att inte göra allt för mycket misstag. Jag har precis i dagarna lyckats köpa en KonicaMinolta Dynax 5D. Gissa att det känns rätt i händerna. Jag ska alltså om några veckor på semester i Härjedalen och det är då jag inte vill göra för mycket misstag. Riskerar dessutom lite minnes-lagrinsproblem då den bärbara inte får följa med. Kortet tar 2 GB och vill nog inte just nu köpa mera. Jag kommer inte att hinna med att dessförrinan testa och kolla som jag skulle vilja göra.
Planeras naturbilder och närbildsfotogrfaering. Om jag får ihop det med lagring på något sätt planerar jag att köra RAW och extrafin jpg.
Hur gör jag då med grundinställningarna för att det inte ska bli för galet.
Vill inte rätt upp och ner bara köra Autoläge.

Autofokusen: Brett fokusområde eller spotfokusområde?
AF-lägen: Finns ju fyra att välja på. Vilket blir bäst som ”standard”?
Ljusmätning: Flersegment eller centrumvägd eller spotmätning?
Färglägen: Anledning att dribbla med det?
Vitbalansen: Räcker det att jag kör med Auto?

Finns det några fällor som jag riskerar att falla i som är vanliga och inte berör ovanstående?

Jag inser att det inte finns några exakta svar. Vill någon försöka svara eller peka mig i riktning mot länkar där jag kan få ”svar” är jag tacksam.
 
Hej, Har själv en Dynax5D som jag är mkt nöjd med. Så här tycker jag den funkar bäst för mig:


Om jag får ihop det med lagring på något sätt planerar jag att köra RAW och extrafin jpg.
RAW är ju bra om du vill kunna fixa mer i efterhand.
Kör själv bara Jpeg och där kör jag std. Jo det är sant, har testat olika lägen men tycker inte man vinner så mycket. Filerna blir bara onödigt stora och tar mycket minnesutrymme.

Autofokusen: Brett fokusområde eller spotfokusområde?
Jag kör uteslutande med mittersta fokuspunkten, så undviker man att kameran låser på fel punkt/avstånd.

AF-lägen: Finns ju fyra att välja på. Vilket blir bäst som ”standard”?
Kör i AF-A. alt manuellt vid macrobilder.

Ljusmätning: Flersegment eller centrumvägd eller spotmätning?
Kör med flersegment till 95%, spot vid krävande situationer. Vid landskapsbilder i mulet väder bör man göra några alternativexponeringar.

Färglägen: Anledning att dribbla med det?
Vill du ha mustiga solnedgångar bör du välja det läget, det ger varm fin orange färg.

Vitbalansen: Räcker det att jag kör med Auto?
Kör du RAW kan du fixa det efteråt. Annars finns en del att vinna genom att ställa vitbalansen manuellt i skugga och mulet väder. Autoläget funkar bra i sol och hyfsat i mulet väder men väljer du moln manuellt om det är mulet får du betydligt varmare och bättre färgåtergivning. Autoläget kompenserar till viss del med inte fullt ut.

Finns det några fällor som jag riskerar att falla i som är vanliga och inte berör ovanstående?

Att glömma ställa tillbaks någon inställning du ändrat.

Jag har ökat skärpningen till +2, det ger lite mer "färdiga" bilder, Sen ger jag dom ytterliggare något lite oskarp mask i photoshop, då blir det riktigt skarpt och fint.

Bilder tagna i mulet väder kan man ge lite (bara lite) ökad kontrast i photoshop, det höjer bilden tycker jag.
 
Senast ändrad:
Huva mycket frågor - sitter själv med en D7D sedan 24 februari och kan tala om hur jag har kameran grundinställd.

Autofokusen: Spott
AF-lägen: A
Ljusmätning: centrumvägd
Färglägen: Grund
Vitbalansen: Auto

RAW och extrafin jpg om du nu har 2GB får du plats med 220 bilder i enbart RAW vilket i mitt tycke kan vara lite lite och ska du dessutom öka på med jpg.extrafine så får du plats med ändå mindre.

Tänk på att ställa ner exponeringen så att du underexponerrar 1/2 bländarsteg, mycket snö, kanske ett helt bländarsteg, detta fixar du när du "framkallar" i lämpligt program. Detaljerna i de mörka delarna finns där men om du bränner ut högdagern så att värdet kommer upp till 255 finns inget att hämta.

Ang råkonverterare så vet jag inget om KM eget, använder uteslutande RawShooter.

Hört talas om Murphy? 2 GB + 4GB, vill inte stå utan lagringsmöjlighet när bilden uppenbarar sig.

Lycka till / Jan-Olof

PS. Lagringsproblem - borde ju gå att hitta något ställe där du kan bränna en eller flera CD/DVD.
 
Att fotografera digitalt är väldigt likt dia. Dvs att exponeringsomfånget är inte så stort som t ex färgneg som klarar av att hantera större fel i exponeringen. Du kommer att märka att det krävs en del under och överexponering beroende på motiv och hur ljuset faller. Om man bara vill plåta jpg så skulle jag nog inte köra auto vitbalans, utan lära mig de olika lägena beroende på ljus. Jag kör till större del på dagsljus om jag inte plåtar inomhus eller med blixt. Märker jag när jag kollar på displayen att färgerna avviker så brukar jag använda kelvin-inställningar föratt få det rätt. Vid rawfotografering så kan du jusera vitbalansen när du öppnar filen i datorn.

Jag kör förövrigt KM7D och brukar oftast ha de här inställningarna.

Raw+jpg
Spotfokus
Dagsljus (vitbalans)
AF A
Centrumvägd ljusmätning
Manuell exponering
sRGB (jag använder AdobeRGB vid rawkonvertering)
Kontrast +2 (alt 0)
Färgmättnad 0 (alt +2)
Skärpa +2

Mina inställningar varierar med motiv och ljus men det här är mina grundinställningar.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
JOLidman skrev:


Hört talas om Murphy? 2 GB + 4GB, vill inte stå utan lagringsmöjlighet när bilden uppenbarar sig.

Lycka till / Jan-Olof

PS. Lagringsproblem - borde ju gå att hitta något ställe där du kan bränna en eller flera CD/DVD. [/B]

Kollat med stället där vi ska bo och dom säger att dom har Dator med USB och DVD-brännare.
Lita på dom eller köpa ett till. Fundering pågår.
 
hej

Jag har en PD70x som jag är sugen att sälja den är använd under en resa i asien på 2,5 månad. Intresserad?
 
christianhylse skrev:
vet att det inte var jag som frågade,
men tack ändå för denna UTMÄRKTA guide!

/Christian

Håller med dig gör också jag som frågade. Får se om vi får in några flera åsikter vilket kunde vara intressant och sedan göra en liten sammanfattning.
 
Eftersom fler åsikter efterfrågades så...

Jag fotar oftast RAW+Jpeg eller bara Jpeg om jag har ont om utrymme eller inte tar så seriösa bilder.

Autofokusen: Brett fokusområde eller spotfokusområde?
Jag kör spotfokus och väljer fokuspunkt med "pilknapparna".

AF-lägen: Finns ju fyra att välja på. Vilket blir bäst som ”standard”?
Som standard är Automatisk AF eller Enbilds AF bäst, DMF gör så att du, efter att den har fokuserat, kan ändra med MF utan att pilla på switchen. Kontinuerlig AF är bra vid rörliga motiv då du bara håller nere avtryckaren halvt och AF-en ändras med avståndet till det som du fokuserar på.

Ljusmätning: Flersegment eller centrumvägd eller spotmätning?
Kör till 99.999% flersegment, bara centrumvägd om jag vill göra något udda med ljuset, eller fotar i extremt motljus.

Färglägen: Anledning att dribbla med det?
Adobe RGB kör jag med, ger större färgdjup än övriga.

Vitbalansen: Räcker det att jag kör med Auto?
Jag fotar nästan alltid RAW, så jag kör alltid Auto, Vid Jpeg kan det bli bättre om man kör på rätt program, vid studiofoto kan du ställa in temperaturen på blixtar/lampor och få exakt vitbalans.

Finns det några fällor som jag riskerar att falla i som är vanliga och inte berör ovanstående?
Den farligaste jag kan komma på är glömma att byta ISO, har av misstag råkat använda 3200 några gånger när det var helt onödigt :p

Tänk på att 5D/7D ger minst brus på ISO 200.

Jag fotar förresten med en 5D.
 
Anddje skrev:

Autofokusen: Brett fokusområde eller spotfokusområde?
Jag kör spotfokus och väljer fokuspunkt med "pilknapparna".
Det gör jag också. Men är det bara jag som har problem med att jag hela tiden råkar byta fokuspunkt med näsan?? :eek:)
/Pia
 
Va! kan man inte låsa den på 5D?
På 7D låser man den med vredet i läge "LOCK".
Jaha där ser man.

mvh/Ove
 
pial skrev:
Det gör jag också. Men är det bara jag som har problem med att jag hela tiden råkar byta fokuspunkt med näsan?? :eek:)
/Pia
Nu kör jag D7D & det händer faktiskt att jag av misstag råkar byta punkt, dock inte med näsan. Problemet då är att man utomhus i starkt ljus kan ha lite problem att se vilken punkt som lyses upp. Därför har jag faktiskt vid några tillfällen fått felfokus på ett antal bilder innan jag upptäckt fadäsen.

Vet inte hur pukternas belysning syns på D5D men på D7D syns dom mycket dåligt i dagsljus...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Vet inte hur pukternas belysning syns på D5D men på D7D syns dom mycket dåligt i dagsljus...

//Larsa
Jag har iaf aldrig haft problem med att dom synts dåligt, har inte testat någon 7D så kan inte jämföra.
 
Anddje skrev:
Jag har iaf aldrig haft problem med att dom synts dåligt, har inte testat någon 7D så kan inte jämföra.
Vet inte om det skiljer mycket men 7D:s sökare är väl lite ljusare & detta kanske gör att punkternas ljus syns sämre?

Jag ska inte överdriva detta, dom syns om man anstränger sig men mina gamla analoga EOS-kameror hade klart kraftigare ljus på punkterna...

//Larsa
 
Nackdelen är väl att den lyser för kort stund, max 0,6 sek. Det kan ibland vara för kort om man växlar mellan fokuspunkterna och speciellt om man inte vet vilken som är aktiv. Jag tycker att den kunde vara aktiv längre men inte nödvändigtvis starkare.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Nackdelen är väl att den lyser för kort stund, max 0,6 sek. Det kan ibland vara för kort om man växlar mellan fokuspunkterna och speciellt om man inte vet vilken som är aktiv. Jag tycker att den kunde vara aktiv längre men inte nödvändigtvis starkare.

mvh/Ove
Jag kanske minns fel, men jag tror att jag såg någon inställning på min 5D iaf för att ändra tiden som den ska lysa...

Edit: jepp, jag kan ändra mellan 0.3s och 0.6s, 0.3 är standard och funkar utmärkt för mig
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar