Annons

Inställningar KM5D. Tacksam hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Men då bestämmer fortfarande kameran exponeringen och inte du. För att bestämma över kameran i P-läget måste du exponeringskompensera via den vänstra ratten. Det som är mest irriterande med P-läge kontra A eller S-läge är att kameran inte kommer ihåg den senaste inställningen (t.ex bländarinställning) om man stänger av kameran. Mycket irriterande.

mvh/Ove

(nu spårade det ur igen, sorry. Fast det gäller å andra sidan 5D också)

Vevo skrev:
Men då bestämmer fortfarande kameran exponeringen och inte du. För att bestämma över kameran i P-läget måste du exponeringskompensera via den vänstra ratten. Det som är mest irriterande med P-läge kontra A eller S-läge är att kameran inte kommer ihåg den senaste inställningen (t.ex bländarinställning) om man stänger av kameran. Mycket irriterande.
Jo P-läget är jobbigt... Kör faktiskt mestadels A & ibland S. Kanske lite konstigt då jag bara för nåt år sen körde helmanuell Hasselblad men det har bara blivit så.

När man då är van detta så blir man ju helklantig på att köra manuellt, har testat lite men skäms nästan & säga att jag vid flera tillfällen exponerat fel då jag glömt att jag kör M...

Får skylla på att jag bara fotat i 30 år:)

//Larsa

Jo Ove, det är helt sant. Men än så länge (jag är ju lite "ny" på det här) så tror jag att kameran har bättre koll på exponeringen än vad jag har. Ser jag att det blir lite fel så använder jag "ratten till vänster". Men att kunna påverka förhållandet mellan tid/bländare tycker jag är värdefullt. Antar att det fungerar på en 5D också.

Edit: Ok, i S och A så sköter ju kameran exponeringen också... Men just nu har det blivit så här jag gör.
När jag blivit lite varmare i kläderna, lärt mig att instinktivt hålla koll på motiv, lutande horisonter, inställningar i kameran, fokuseringspunkter, ljusmätningsmetod o.s.v. så kommer jag troligen att vilja styra mer själv.

Har ju bara tre månader med kameran och 2600 bilder. Men det kommer med tiden... Hoppas jag... :)

Senast ändrad:
Upplösning?

Hej! Vilken upplösning använder ni när ni tar Jpeg? Jag har kört 3008x2000 hela tiden men det kanske är onödigt att ha så mycket upplösning? kjellsn

Kör alltid på högsta upplösningen, varför köra på lägre och inte utnyttja kameran fullt ut?
Man får ju också större möjlighet att beskära i efterhand om man vill

Här är mina tips...

Jag kör alltid högsta upplösning, bra om man vill beskära i efterhand att ha lite pixlar att ta av. Hellre då spara minnesutrymme genom att bara köra i bästa JPEG och inte i RAW. Ser man till att manuellt ställa vitbalansen (vilket tack vare den goda ergonomin är en baggis både på 7D & 5D) upplever jag ytterst sällan att exponeringen eller färg behöver justeras mer än något ytterst lite i efterhand.

Vad gäller fokusläge undviker jag A-läget. Kör mest S-läge men slår över till C-läge vid rörliga motiv. I det senare fallet kan du ju ändå låsa fokus med fokusväljarknappen. Har nämligen upptäckt att A-läget var boven i dramat för mitt "bakfokusproblem"....som nu inte längre existerar. På min 7D verkar avkänningen för eventuell rörelse i A-läget vara så känslig att kameran försöker justera fokus vid minsta rörelse av motivet (tex blommor som vajar i vinden eller stillastående barn som ju aldrig är just det, stillastående ;-). I S-läge låser fokusen "hårt".....och bakfokusen försvann....hepp :) Använder nästan alltid mittre fokuspunkten. Den är känsligast och snabbast samt jag är van att "låsa fokus och komponera om" sedan tiden när AF-husen hade bara en fokuspunkt (huvva, börjar inse att det är länge sen nu, 40-årskris!!? ;-)

Exponeringsmätningen är mycket bra på min 7D och den är ju identisk med 5D....så flersegmentsmätning är det jag använder i 95% av fallen.

Vad gäller digitala parametrar kör jag:
# Färgläge: Natural (körde Natural+ ett tag men då försämras tonomfånget med mer utbrända högdagrar som följd!)
# Skärpa 1+
# Färgmättnad 1+
# Kontrast 0 (annars sämre tonomfång, 7D har ju ganska hård kontrast inbyggd som "default", vet inte hur 5D är)

Ja...bara mina 2 ören...nu kommer jag inte på så mycket mer.

Å du Gunnar......välkommen upp till härliga Härjedalen.....ljuset här nu är fantastiskt....bara lite småskymmning mitt på natten. Går fint att fota dygnet runt :)

mvh / Matti

Senast ändrad:
Re: Här är mina tips...

matti skrev:

Å du Gunnar......välkommen upp till härliga Härjedalen.....ljuset här nu är fantastiskt....bara lite småskymmning mitt på natten. Går fint att fota dygnet runt :)

mvh / Matti

Om en vecka är jag hos er - yes

Gunnar

Re: Re: Här är mina tips...

Gille Spie skrev:
Om en vecka är jag hos er - yes

Gunnar

Det värsta, och det som kanske kan störa sköna fotonätter, är att med värmen kom "småsvean"....tag med Mygg-A !!! :)

Ha´de / Matti

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar