Här är mina tips...
Jag kör alltid högsta upplösning, bra om man vill beskära i efterhand att ha lite pixlar att ta av. Hellre då spara minnesutrymme genom att bara köra i bästa JPEG och inte i RAW. Ser man till att manuellt ställa vitbalansen (vilket tack vare den goda ergonomin är en baggis både på 7D & 5D) upplever jag ytterst sällan att exponeringen eller färg behöver justeras mer än något ytterst lite i efterhand.
Vad gäller fokusläge undviker jag A-läget. Kör mest S-läge men slår över till C-läge vid rörliga motiv. I det senare fallet kan du ju ändå låsa fokus med fokusväljarknappen. Har nämligen upptäckt att A-läget var boven i dramat för mitt "bakfokusproblem"....som nu inte längre existerar. På min 7D verkar avkänningen för eventuell rörelse i A-läget vara så känslig att kameran försöker justera fokus vid minsta rörelse av motivet (tex blommor som vajar i vinden eller stillastående barn som ju aldrig är just det, stillastående ;-). I S-läge låser fokusen "hårt".....och bakfokusen försvann....hepp
Använder nästan alltid mittre fokuspunkten. Den är känsligast och snabbast samt jag är van att "låsa fokus och komponera om" sedan tiden när AF-husen hade bara en fokuspunkt (huvva, börjar inse att det är länge sen nu, 40-årskris!!? ;-)
Exponeringsmätningen är mycket bra på min 7D och den är ju identisk med 5D....så flersegmentsmätning är det jag använder i 95% av fallen.
Vad gäller digitala parametrar kör jag:
# Färgläge: Natural (körde Natural+ ett tag men då försämras tonomfånget med mer utbrända högdagrar som följd!)
# Skärpa 1+
# Färgmättnad 1+
# Kontrast 0 (annars sämre tonomfång, 7D har ju ganska hård kontrast inbyggd som "default", vet inte hur 5D är)
Ja...bara mina 2 ören...nu kommer jag inte på så mycket mer.
Å du Gunnar......välkommen upp till härliga Härjedalen.....ljuset här nu är fantastiskt....bara lite småskymmning mitt på natten. Går fint att fota dygnet runt
mvh / Matti