Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar KM5D. Tacksam hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Vet inte om det skiljer mycket men 7D:s sökare är väl lite ljusare & detta kanske gör att punkternas ljus syns sämre?

Ibland har jag missat punkterna pga ljus, men oftast funkar det.

Jag saknar verkligen ett sätt att flytta fokusering från avtryckaren till en separat knapp. Det vore mycket praktiskt, men finns uppenbarligen inte på 5D (men kanske på 7D)?

millimeter skrev:
Jag saknar verkligen ett sätt att flytta fokusering från avtryckaren till en separat knapp. Det vore mycket praktiskt, men finns uppenbarligen inte på 5D (men kanske på 7D)?
Du kan fokusera med navigeringsknapparna och den runda i mitten där...

Anddje skrev:
Du kan fokusera med navigeringsknapparna och den runda i mitten där...

Ah, det har jag inte tänkt på. Man kan hålla in en av de knapparna så låses fokus. Men jag skulle vilja ha tummen fri, och då kan man inte hålla in en knapp.

Bra tips dock, tack!

pial skrev:
Aha! Men du kanske är höger-ögd? Tror inte att man drabbas av detta lilla problem då! :)
/Pia
Nä, jag är faktiskt vänsterögd vilket kan vara ett gissel men jag skulle gissa att dessa problem är mindre på D7D då den är större än D5D & förmodligen har reglagen lite mer utspritt.

Däremot så är det lite trångt att byta fokuspunkt då jag som vänsterögd upplever näsan i vägen...

För övrigt så undrar jag om det bara är jag som tycker att det är ett rent h..vette att ställa om till punkterna som ligger längst ut, snett uppåt & nedåt alltså. Trodde jag skulle vänja mig men icke! Detta gäller 7D, vet inte om 5D har samma punkter?

//Larsa

.Z. skrev:

För övrigt så undrar jag om det bara är jag som tycker att det är ett rent h..vette att ställa om till punkterna som ligger längst ut, snett uppåt & nedåt alltså. Trodde jag skulle vänja mig men icke! Detta gäller 7D, vet inte om 5D har samma punkter?

//Larsa
Samma problem med 5D... Man får trycka till den punkten som är närmast på knappen och sen liksom flytta fingret (eller näsan) i rätt riktning tills det blir rätt punkt. Inte så himla praktiskt.

js1 skrev:
Man kan låsa den mittersta punkten, kallas
Spot-AF men man kan inte låsa ytterpunkterna.

Hm, jag verkar kunna låsa vilken som helst (genom att hålla in motsvarande navigeringsknapp).

Men som sagt så blir tummen upptagen.

Och Larsa Z, 5D har också fokuspunkter i hörnen som är knepiga att välja utan att titta på knapparna.

js1 skrev:
Man kan låsa den mittersta punkten, kallas
Spot-AF men man kan inte låsa ytterpunkterna.
Ok, det var ju lite synd förstås. På 7D kan man låsa alla fokuspunkter. Men men, det är kanske inte hela världen ;0))

mvh/Ove

millimeter skrev:
Hm, jag verkar kunna låsa vilken som helst (genom att hålla in motsvarande navigeringsknapp).

Det tror jag inte du kan.
Med låsa menades nog att man inte oavsiktligt skulle kunna ändra fokuspunkt. Du kan såklart låsa fokus på vilken punkt som helst.

På 7D vrider man navigeringsratten till LOCK och då stannar den valda fokuspunkten kvar, utan att behöva trycka med tummen. Dessutom så kan man inte ändra fokusområde om man inte vrider navigeringsratten åt endera håll.

mvh/Ove

Bilagor

• km-dynax-7d-rear.jpg
    km-dynax-7d-rear.jpg
    27.8 KB · Visningar: 226
Jajaja, jag är allt lite avis, jag erkänner, även om jag gillar min 5D oxå.

Det jag saknar allra mest och det stör mig verkligen, är dubbla inmatningshjul.

På min gamla A2 valde jag bländare med det främre och kunde snabbt expkompensera med det bakre, kanonbra. Att expkompa med D5 är lite pilligt.

js1 skrev:
Jajaja, jag är allt lite avis, jag erkänner, även om jag gillar min 5D oxå.

Det jag saknar allra mest och det stör mig verkligen, är dubbla inmatningshjul.

På min gamla A2 valde jag bländare med det främre och kunde snabbt expkompensera med det bakre, kanonbra. Att expkompa med D5 är lite pilligt.
På 7D så kan man kompensera med expokompensationsratten uppe till vänster på Oves bild eller så göra som jag gjort, konfigurera den bakre inmatningsratten för detta. Tycker att det är mycket snabbare...

//Larsa

.Z. skrev:
På 7D så kan man kompensera med expokompensationsratten uppe till vänster på Oves bild eller så göra som jag gjort, konfigurera den bakre inmatningsratten för detta. Tycker att det är mycket snabbare...

//Larsa
på 5D håller du in en knapp med tummen och snurrar hjulet, på det sättet ställer du in bländare i M-läge med.
För övrigt är det enda jag saknar på 5D PC-synk och V-grepp, med dom hade den varit perfekt... och likadan som en 7D ;)

Anddje skrev:
på 5D håller du in en knapp med tummen och snurrar hjulet, på det sättet ställer du in bländare i M-läge med.
Jo, det är den gamla hederliga varianten som jag hade på min EOS10 (analog) under tidigt 90-tal, senare kom man på att man kunde klämma in en ratt till...

Jag tycker att det är synd att man rationaliserar bort en sådan sak, tror inte att det är så mycket kostnadsskäl utan mer ett sätt & Skilja modellerna åt.

//Larsa

.Z. skrev:
...eller så göra som jag gjort, konfigurera den bakre inmatningsratten för detta. Tycker att det är mycket snabbare...

//Larsa

Precis, så hade jag min A2:a oxå. Då behöver man inte ta kameran från ögat utan bara vrider ett snäpp och tar en ny bild direkt.

Jag tycker vi bestämmer att det är bästa sättet.

.Z. skrev:

//Larsa
Eller också kör man manuellt och kompenserar med slutartiden ;0))
Slutartid=främre inmatningshjul
Bländare=bakre inmatningshjul.
(min inställning)

Exponerigskompensation med den vänstra ratten använder jag endast vid bländarprioritet.
Ja det händer att jag faktiskt använder den i manuellt läge också ibland ;0))

Men kör man endast bländar-/slutarprioritet så är det klockrent att lägga exponeringskompensationen på det ena inmatningshjulet

mvh/Ove

Lite mer OT...
Tycker själv som än så länge ofta kör i P-läge på 7D (inte den gröna förstås) om att man kan ändra förhållandet tid/bländare med inmatningshjulen. D.v.s. att jag kan öka tiden lite mot det kameran föreslagit och så kompenserar den med bländaren automatiskt. Och vice versa...

/Fredrik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar