Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar för fotoskidåkning!

Produkter
(logga in för att koppla)

luuk85

Ny medlem
Tjena!
Har nyss fått hem min första digital kamera (Canon Powershot A630).
Skulle vilja ha lite tips på inställningar för att fotografera skidåkning (hopp och puder åkning).
Vilken sluttid och bländare man ska ha och sånt.
Tack i förhand!

hejsan!

när du fotar skidåkning kan det va bra att underexponera lite, -1 eller -2 så att inte snön skall bli helt överexponerad.
Eftersom att snön är väldigt ljus så ger det snabba slutartider. Jag brukar fota med bländare runt 6-8 och på A-läget. Så får jag automatiskt en hög slutare så att bilder blir fryst.

Mitt råd till dig är att ställa din kamera på "Bländarautomatik" med en relativt hög bländare. Ställa ISO-värdet på mellan 80 eller 100. Sen beroende på ljuset och liknande så får du exponeringskompensera +/-.

Lycka till!

Nej, nej, nej

Eftersom snön är så ljus skall du överexponera, annars blir den grå! (+ inte -)

Underexponerar du blir den mörkare grå!

Så här tänker jag:

Först; slutartiden väljer du så kort att åkarna blir skarpa, mycket beroende på hur fort det går. Kanske 125 eller snabbare.

Sen väljer du bländare efter vilket skärpedjup du vill ha. Ett kortare skärpedjup (lite siffra) lyfter ofta fram åkaren från eventuell bakgrund. Om åkaren är porträtterad mot himlen kan du ha ett stort skärpedjup (stor siffra) för att inte missa fokus.

Sist väljer du iso. Den kan vara allt från lägsta till högsta beroende på dina två första val (slutare & bländare). Högre iso ger i regel kornigare bilder (hur högt upp beror mycekt på vilken kamera du har och hur exakt du exponerar)

Samma "tänk" gäller på sjön en solig dag

Lycka till!

Jag brukar faktiskt underexponera bilderna lite i solsken för att inte få några vita fläckar i bilden (tappad information) sen justerar jag vitbalansen i efterbehandlingen.

/Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar