ANNONS
Annons

Inställningar D90

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte mig en D90 i veckan, och har tidigare endast har kompaktkameror. Vill nu utveckla mitt fotograferande och är väldigt nöjd över mitt köp.

Dock så finns det ju inställningar till förbannelse så jag undrar om det finns vissa standrardinställningar som jag bör ta i beaktning direkt? Och om det finns inställningar som man bör hålla sig ifrån?

Förstår att det är en luddig fråga, men kanske finns någon som har lite tips.

Tack på förhand
//Johan

Nu har jag inte järnkoll på just D90, men de flesta kameror brukar levereras med inställningar som funkar bra. Därifrån kan man ju prova sig fram och ändra inställningar efter hur man vill ha bilderna.
Nu vet jag inte hur bra koll du fått på förhållande mellan slutartid, bländare och ISO-tal med kompaktkamerorna du har använt, men samma sak gäller på systemkameror, med den skillnaden att skärpedjupet blir kortare och att du har mer möjlighet att använda skärpedjupet kreativt.
Så till en början är det nog bra att bara bekanta sig med kameran. Ta lite bilder i P-läget och lite då och då sätta sig ner med manual och kamera och testa sig fram till vad olika inställningar gör för skillnad.

Hej,

Jag köpte mig en D90 i veckan, och har tidigare endast har kompaktkameror. Vill nu utveckla mitt fotograferande och är väldigt nöjd över mitt köp.

Dock så finns det ju inställningar till förbannelse så jag undrar om det finns vissa standrardinställningar som jag bör ta i beaktning direkt? Och om det finns inställningar som man bör hålla sig ifrån?

Förstår att det är en luddig fråga, men kanske finns någon som har lite tips.

Tack på förhand
//Johan

"Trail and error" är ganska så meningsfullt idag när man kan se följd och verkan direkt i kameran. Börja med att fota olika situationer med kameran i läge Auto eller P.

Ta sedan och kolla EXIF informationen på dina bilder i datorn. Ställ sedan över kameran i läge M och ställ in samma värden som står i EXIF för ISO, Bländare, Exponeringstid osv.

Ta några bilder för att uppleva att det blir ungefär samma beroende på motivet du fotar.

Ändra därefter exponeringstid, Bländare, ISO och vitbalans för att se hur det påverkar dina bilder. Sedan kan du enkelt se vad som påverkar i din bild och hur det då ser ut.

Testa dig fram lite och när du kör fast så kolla i manualen.

Håller med ovanstående angående (vissa) av KR:s råd. Men mycket i den artikeln är ju tycke och smak. Jag kör t ex alltid med 'fokuspipet' påslaget och har programmerat Fn-knappen så jag snabbt kan välja mellan 1 & 11 fokuspunkter. Men en sak du absolut ska justera är filnummersekvensen!

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/menus-custom-shooting.htm

-> d7 File number sequence

Är olika viktigt beroende på vilket program du använder för att hålla ordning på dina bilder efteråt (utforskaren, Lightroom, Nikons egna etc etc) men ändra detta nu så slipper du förmodligen bekymmer senare.

Jag tycker också att D90 funkar fint rakt ur kartongen, men undantag av detta med nummersekvensen, som nämns ovan.

Glöm inte bort finessen med två-knappars återställning! I början när man provar allt är det en bra vana att återställa efter sig. Jag gör alltid så innan jag börjar ta bilder, för att inte föregående sessions experiment ska ligga kvar.

Använd P-läget (med tillägg av blixt om tiden blir för lång), det räcker troligen långt!

Per.

När jag skaffade min D80 satte jag mig ner med instruktionsboken och gick igenom sida för sida och testade alla inställningar praktiskt. Sen hade jag full koll på vad kameran kunde och hur jag skulle göra.

Ja när man köper nya prylar kollar jag aldrig instruktionsboken men när det gäller kamera så är det nog ett måste för att få full koll.

Det finns ett antal videoavsnitt på:
http://www.dtowntv.com/.
Avsnitt 11 tar upp tips om vilka inställningar som Scott Kelby ändrar när han får en ny kamera.
Det finns även annat matnyttigt för en nybliven Nikon-ägare bland dessa videoavsnitt.

Lycka till,
Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar