Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar D50

Produkter
(logga in för att koppla)

McRill

Aktiv medlem
Sitter och bläddrar i menyerna på den nya kameran. Undrar lite hur jag skall ställa in följande parametrar, hur har Ni gjort.
Jag förstår att det beror på om det är landskap eller porträtt jag skall fota, men är uta efter en bra grundinställning. Jag kommer att efterbehandla i datorn, mest jpeg men även en del NEF.

Det gäller bla.

Af a,s eller c
iso auto eller man
srgb eller adobe
image optimize- vivid,sharper, normal.......mm

Har säkert missat ngn möjlig inställning, men tipsa mig gärna.

Undrar Anders

Senast ändrad:
AF :S (single shot) C (continius)

ISO självklart manual till lägsta värdet (200 tror jag är lägsta på D50) och så ändrar du om det blir taskigt ljus

AdobeRGB

Image optimize (none om du fotar raw) normal är nog bäst om du fotar jpg.

Har nu inte kollat i manualen, men jag tror att flera av "egna inställningar" endast gäller i lägena P, S, A, M. Har du ex v valt "egen inställning" till AdobeRGB (i syfte att skicka dina bilder till labb som stödjer det) och sedan tar en bild med lägesratten på "gröna rutan" eller något av motivprogrammen så väljer kameran som default sRGB II (eller I, beroende på program). Angående din fråga i övrigt - testa dig fram tills du blir nöjd och känner att du har kontroll på vilka effekter olika inställningar ger tänker jag. Köpte min D50 i januari -06, efter någon vecka övergav jag Jpeg då Raw (NEF) gav mig en ny dimension till fotograferandet och bildbehandling. Smaken är som baken, men jag tycker att kamerans standardinställning sRGBII gav överdrivna färger - ta ett kort på ett gäng röda tomater får du se;-)/ M v h Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar