Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inställning av bländare

Produkter
(logga in för att koppla)

Conny B

Avslutat medlemskap
Jag har själv ingen systemkamera än, men ska snart köpa en. Samtidigt vill jag ha en ny kompaktkamera att ta med på semester osv. Det jag undrar över är hur val av bländare går till, och finns det någon kompaktkamera (t.ex. mer avancerad långzoom) där man själv kan ställa in val av bländare??

Tacksam för svar!

Canons Powershotserie kan man ställa bländare, tid eller köra helmanuellt. Finns även MF även om det är klabbigt att använda.

Med det sagt kan tilläggas att dessa kompaktare oftast bara har typ f/2-f/8 pga den lilla sensorn. Så med det långa skärpedjupet det handlar om så skulle jag påstå att det är rätt onödigt att ställa bländare själv.

jaså? ja det var det jag ville åt.. Jag vill kunna välja en stor bländare för kort skärpedjup, så man kan ta fina porträttbilder även med kompaktkameran... Men det verkar alltså svårt

Conny B skrev:
jaså? ja det var det jag ville åt.. Jag vill kunna välja en stor bländare för kort skärpedjup, så man kan ta fina porträttbilder även med kompaktkameran... Men det verkar alltså svårt

Det är bländaren i kombination med sensorstorleken som bestämmer skärpedjupet. Kompaktkameror (alla, tror jag) har mycket mindre sensor än systemkameror. Sorgligt för plånboken, men sant.

BengtJohnsson skrev:
Omfånget från största till minsta bländare. Till exempel f/1.8 - f/22

:) Tack.. det var det jag undrade, hur stort ett "stort" omfång var.. Jag kanske borde formulerat mig annorlunda

Tack för svaret, men jag är fortfarande lite lost.. Om det är i kombination med sensorn så hur kan jag veta om kameran möter mina önskemål.... Hm, nåja som du sa, kompakta kameror har väl mindre sensor och kan däför inte prestera samma som en systemkamera i detta avseende

Conny B skrev:
någon kompaktkamera (t.ex. mer avancerad långzoom) där man

Jag har aldrig förstått varför dessa långzoomar är så populära. Skakningsoskärpan utan stativ kan väl knappast vara acceptabel, och kortaste brännvidd är oftast inte alls särskilt kort, utan "motsvarande 35mm". Själv är jag mycket mer intresserad av en rejäl vidvinkel, helst med bildvinkel "motsvarande 28mm".

Men det är ju inte jag som ska ha din kamera...

Conny B skrev:
:) Tack.. det var det jag undrade, hur stort ett "stort" omfång var.. Jag kanske borde formulerat mig annorlunda

Tack för svaret, men jag är fortfarande lite lost.. Om det är i kombination med sensorn så hur kan jag veta om kameran möter mina önskemål.... Hm, nåja som du sa, kompakta kameror har väl mindre sensor och kan däför inte prestera samma som en systemkamera i detta avseende

Aha... :)

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Omfånget ner mot minsta bländare är oftast inte alls lika intressant, eftersom bästa skärpan så gott som alltid finns runt bländare f/8. Vid bländare f/16 och mindre avtar skärpan pga diffraktion.

Re: Re: inställning av bländare

BengtJohnsson skrev:
Jag har aldrig förstått varför dessa långzoomar är så populära. Skakningsoskärpan utan stativ kan väl knappast vara acceptabel, och kortaste brännvidd är oftast inte alls särskilt kort, utan "motsvarande 35mm". Själv är jag mycket mer intresserad av en rejäl vidvinkel, helst med bildvinkel "motsvarande 28mm".

Men det är ju inte jag som ska ha din kamera...

Heheh nej, det är det ju inte.. Jo jag håller med dig ang. långzoomarna. Jag var inte heller intresserad av dem FÖRST, mest för att bildkvaliteten får ju oftast lida med dessa zoomobjektiv, och skakningsoskärpan ofta gör det svårt att fota, MEN, det har kommit nya intressanta långzoomare på marknaden där testerna visat att den optiska bildstabilisatorn fungerat fantastiskt bra (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DSC-H5silveri) (Finns även vidvinkel konverter till denna kamera)

Jag har fått för mig att dessa långzoomare ofta även har fler inställningsmöjligheter än vanliga ultrakompakta.. Därför väljer jag hellre en med fler möjligheter än en ultrakompakt att ha med på semestern :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar