Annons

Inspirationen Tryter!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna L

Guest
Jag visste att det skulle komma en dag,veckor eller månader när jag bara vill kräkas så fort jag ser kameran. Men att den dagen skulle komma så snart trodde jag inte. Kanske om något år. Just nu håller jag på att bearbeta de kommentarer, tips och råd som jag har fått för tidigare bilder och jag hoppas att jag har tagit dem till mig!

Även om det kommer upp nya bildidéer som ploppar upp fraför näthinnan som "gubben i lådan" så känner jag ingen lust att bearbeta dem.

Vad har du/ni gjort när denna svacka har gjort sig påmind?

Hej

Pga vädret och att veckan varit stressig har jag tittat igenom samtliga portfolios på fotosidan efter ideer, så nu väntar jag bara på min energi, för nu finns det ideer.....

Vi får satsa på pådkvädret och jag ser verkligen fram emot Arn resan som Adam arrangerar, Hornborgarsjön var en hit!

Roine

Anna!
Jag förstår precis hur du känner dej. Jag sitter själv här med världens minsta inspiration. Det blir ju inte lättare av att vädret har varit kallt, dimmigt och emellanåt väldigt blåsigt här där jag bor. Våren har kännts väldigt avlägsen. Idag är första dagen som vi kan aaana lite vår. Min kamera gillar inte ljuset när det är så starkt som det är idag. Och tills jag får köpt filter och nya objektiv, eller en annan kamera, så funkar det inte att fota mitt på dagen. Därför har min inspiration stannat upp helt. Jag försöker gå ut med kameran och en idé, men det blir mest halvhjärtat.
Inte för att detta hjälper dej, men vi är två i alla fall.
/Catarina

Hej Anna,

Jag måste säga att jag håller med. Inspiration är det trögt med just nu, och det blir inte bättre att jag har massor annat att göra.

Kameran får vila lite fram till sommaren tror jag.

Det här händer alla emellanåt. Stiltjen varar längre eller kortare tid. Eftersom jag är fruktansvärt gammal har jag varit med om det flera gånger. Längsta uppehållet var 8 år.....
Men trösten jag kan ge dig är att idéerna kommer tillbaka. Ibland kan det hjälpa att byta kameraformat, någon gång kan det vara idé att resa någonstans - det behöver inte vara till Nedre Volta eller Steniga Tunguska, det kan räcka att byta miljö inom landet. Ibland kan det bli så att man närmar sig motiven ur annan aspekt, macrofotografering till exempel.
Man kan lägga undan kameran och sätta sig med sina negativalbum och gå igenom dem, bild för bild och fundera på om det kanske finns något annat i dem, något man inte sett förut kanske?
Eller om negativ man tidigare bara fnyst åt kanske innehåller de verkligt bra bilderna??
Mn kan också lägga alltihop åt sidan ett tag till dess lust och inspiration återkommer. För det gör de, säkert. Ytterligare tröst är att nästa gång det är dags att dra igång har det hänt något, bilderna blir troligen bättre. Och man skakar oförståendepå huvudet åt ett och annat som verkar så bra idag.
Så, ta't lugnt, det kommer.
Us

Kan egentligen bara hålla med Sonnaren. Inspirationen kommer.
Ibland har också jag mindre lust att fotografera, men nu närmast brinner jag.
Trytande inspiration tror jag beror på att man utvecklas som människa, och ibland är i en mellanfas då man byter/ändrar bildseende och motivområde.
Som någon har sagt: Säg vad du fotograferar och jag ska säga dig vem du är.
Fotografi är med andra ord något väldigt personligt, och när personligheten ändrar karaktär emellanåt (på grund av upplevelser och humör etcetera) så växlar även bildskapandet. Det tar bara lite tid att mogna fram och blomma ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar