Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inscanning med urvattnade färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotis

Aktiv medlem
Hejsan!

Har en ny Epson GT 20000 scanner som jag ska scanna min konst med till giclée tryck. Har en tavla med skarpa färger i turkosa nyanser men scanningen blir urtvättad åt en blå nyans. Antar att det har med ICC profil att göra.. Eller är det kalibreringen mellan scanner och min skärm? Vad ska jag göra?


mvh
Karolina
www.starbringercreations.se
 
Hejsan!

Har en ny Epson GT 20000 scanner som jag ska scanna min konst med till giclée tryck. Har en tavla med skarpa färger i turkosa nyanser men scanningen blir urtvättad åt en blå nyans. Antar att det har med ICC profil att göra.. Eller är det kalibreringen mellan scanner och min skärm? Vad ska jag göra?
Att skanna akvareller är förvånansvärt svårt. Det beror mest på att pigmenten som används här reagerar helt annorlunda än de pigment som används fotografiska kopior, vilket används för att framställa ICC-profiler. Man måste göra en speciell skannerprofil för att det ska fungera riktigt bra. Jag anvädnder ett program som heter Profile Editor för sådana justeringar.

Stefan
www.profiler.nu
 
Giclée tryck?

Utskrift med en bläckstråleskrivare alltså? Jag trodde det uttrycket var utdött vid det här laget, men det finns kanske fortfarande konstnärer som tycker det låter bättre.
 
Stefan: Nu tänds hoppets låga! Vad kostar programmet och hur får jag tag på det? Måste man ha photoshop? Kollade på profiler.se där det erbjöds icc profil genom att man scannar av en bild och skickar in den. Det kanske är billigare?

mvh
Karolina

www.starbringercreations.se
 
Giclée tryck?

Utskrift med en bläckstråleskrivare alltså? Jag trodde det uttrycket var utdött vid det här laget, men det finns kanske fortfarande konstnärer som tycker det låter bättre.

Vad skulle det annars heta menar du? Giclée är bara i början av att erövra världen ;)

mvh
Karolina
 
Stefan: Nu tänds hoppets låga! Vad kostar programmet och hur får jag tag på det? Måste man ha photoshop? Kollade på profiler.se där det erbjöds icc profil genom att man scannar av en bild och skickar in den. Det kanske är billigare?

mvh
Karolina

www.starbringercreations.se

Att skanna konstverk, eller att skanna färgkritiska saker generellt, är svårt och kräver mycket kunskap och erfarenhet. Jag vill absolut inte vara nedlåtande, men på dina inlägg här låter det inte som att du har hållit på med skanning så länge. Jag skulle allvarligt tänka över att låta ett proffs göra arbetet, så att du får riktigt bra kvalitet på dina skanningar.

Även om Epson-skannern är bra, kräver det en hel del andra saker innan skanningen "sitter".

Ett annat alternativ är kanske att få hjälp att kalibrera/profilera just ditt arbetsflöde (tillverka en specialprofil för dina akvareller och din skanner) och sen applicera den på alla dina skanningar.
 
Vad skulle det annars heta menar du? Giclée är bara i början av att erövra världen ;)
Jag skulle kalla det Fine-Art print, pigmenttryck eller liknande i brist på ett bra svenskt uttryck. Tryck på svenska blir också delvis missvisande. Att kalla en bläckstråleutskrift för Giclée tryck syftar ju inte till något annat än att lura en okunnig att det skulle vara en finare metod än den där bläckstråleskrivaren som var och varannan har hemma på skrivbordet. Det bottnar i grunden i ett sorts förakt för digitala framställningsmetoder.

Översatt till engelska betyder "giclée" närmast "squirt". Om man googlar på det ordet och klickar på länkarna som kommer upp, får man en bra inblick i en mängd anatomiska studier á la Fontana di Trevi! Inget jag skulle vilja ha på väggen i vardagsrummet iallafall, varken bokstavligt eller bildligt!

Uttrycket är gammalt. Här är en helt rumsren länk om historien bakom Giclée:

http://www.dpandi.com/giclee
 
Var och varannan person har inte en bläckstråelskrivare för 12 000 kr med 8 färgpatroner liggande och skräpar hemma skulle jag tippa.. Giclée betyder spruta på franska och syftar på dom 4 miljoner färgdroppar som sprutas på pappret i sekunden. Dessutom måste bläcket vara pimenterat och arkivbeständigt och tryckas på syrafritt papper för att det ska få kallas giclée.

mvh
Karolina
 
Att skanna konstverk, eller att skanna färgkritiska saker generellt, är svårt och kräver mycket kunskap och erfarenhet. Jag vill absolut inte vara nedlåtande, men på dina inlägg här låter det inte som att du har hållit på med skanning så länge. Jag skulle allvarligt tänka över att låta ett proffs göra arbetet, så att du får riktigt bra kvalitet på dina skanningar.

Även om Epson-skannern är bra, kräver det en hel del andra saker innan skanningen "sitter".

Ett annat alternativ är kanske att få hjälp att kalibrera/profilera just ditt arbetsflöde (tillverka en specialprofil för dina akvareller och din skanner) och sen applicera den på alla dina skanningar.


Absolut! Är det kalibrering och profil du tänker på eller är det fler saker? Är på jakt efter en tryckfirma i västerås som kan hjälpa men det är ingen som gör det tycks det som (med icc profil). Jag har just investerat i en lite dyrare scanner så jag vill få den att fungera såklart. Det har varit en hel del turer med misslyckade tryck och huvudbry. Skulle vara skönt att få en lösning nu.

mvh
Karolina
 
För att ha en chans överhuvudtaget är en hyfsad eller bra skärm och en kalibrator ett måste. Man måste inte köpa den dyraste skärmen, men räkna med 5-7 tusen i alla fall. Kalibrator går väl på 1500 till 2500 tror jag. Du behöver Photoshop.

Sen är det viktigt att få ett grepp om färghantering, både teoretiskt och praktiskt. Det är ofta abstrakt och kan vara svårt att förstå till en början. Jag kan rekommendera Grafisk Kokbok 3.0 som har en bra introduktion till färgteorin. Hur du går tillväga rent praktiskt är mer komplicerat, och dessutom kopplat till just din utrustning. Det spelar roll om du kör Mac eller PC till exempel.

Du behöver bra ljus att titta i, om du ska bedöma dina utskrifter.

När det gäller själva kalibreringen av ditt arbetsflöde så är det inget jag personligen gjort. Jag har skannat en herrans massa genom åren, men det är huvudsakligen dia/neg. Återigen så handlar det mycket om din utrustning och dina programvaror. Jag kan rekommendera SilverFast Ai som skannerprogramvara, den är mycket bättre än Epsons egna, tycker jag.

Jag skulle gissa att du får måla ett antal "testkartor" med dina akvarellfärger, skanna dem och sen skicka filer och testkartor till någon med en spektrofotometer och kunskap i ämnet. Exakt hur du ska gå tillväga med skanningen är inget jag kan säga på distans.

Ett annat sätt, som kanske är enklare, är att fotografera av bilderna i väl kontrollerat ljus. Då behöver du givetvis en riktigt bra kamera...

För att parafrasera Farbro Barbro: det finns inga genvägar till den perfekta bilden!
 
Var och varannan person har inte en bläckstråelskrivare för 12 000 kr med 8 färgpatroner liggande och skräpar hemma skulle jag tippa.
Exakt! Och det är väl därför du känner att du måste framhäva din investering genom att påtala att din "sprutmetod" naturligtvis inte kan jämföras med vanliga människors! ;-)

Fortfarande vänner? Du får naturligtvis kalla dina bläckstråleutskrifter vad du vill, jag ville bara göra dig uppmärksam på att de flesta som känner till uttrycket ler så där lite överseende...

Mvh/Lars
 
Äh.. det räcker väl med faktumet att stora museum och gallerier runt om i världen använder giclée som reproduktiv metod. Jag behöver ingen annans "godkännande" för att fatta beslut om hur jag vill trycka min konst heller, eller om den är tillräckligt fin. Den här diskusionen gör mig lite små matt. Så vi sätter punkt här.

/K
 
Stefan: Nu tänds hoppets låga! Vad kostar programmet och hur får jag tag på det? Måste man ha photoshop? Kollade på profiler.se där det erbjöds icc profil genom att man scannar av en bild och skickar in den. Det kanske är billigare?

mvh
Karolina

www.starbringercreations.se

Programmet ingår som en del i ProfileMaker-sviten och det kostar väl en 30-40tkr sammanlagt. Ska man göra en skannerprofil för akvarellskanning är det en hel del handpåläggning som krävs. Så tyvärr är det inte så enkelt som att du skannar en bild och skickar till mig.

Stefan
www.profiler.nu
 
Oj.. det är uteslutet. Hur går jag till väga för att få en akvarell-profil?
(visste inte att det fann särskilda profiler för akvarell, men det bådar gott.)

mvh o trevlig helg!
Karolna
 
För att ha en chans överhuvudtaget är en hyfsad eller bra skärm och en kalibrator ett måste. Man måste inte köpa den dyraste skärmen, men räkna med 5-7 tusen i alla fall. Kalibrator går väl på 1500 till 2500 tror jag. Du behöver Photoshop.

Sen är det viktigt att få ett grepp om färghantering, både teoretiskt och praktiskt. Det är ofta abstrakt och kan vara svårt att förstå till en början. Jag kan rekommendera Grafisk Kokbok 3.0 som har en bra introduktion till färgteorin. Hur du går tillväga rent praktiskt är mer komplicerat, och dessutom kopplat till just din utrustning. Det spelar roll om du kör Mac eller PC till exempel.

Du behöver bra ljus att titta i, om du ska bedöma dina utskrifter.

När det gäller själva kalibreringen av ditt arbetsflöde så är det inget jag personligen gjort. Jag har skannat en herrans massa genom åren, men det är huvudsakligen dia/neg. Återigen så handlar det mycket om din utrustning och dina programvaror. Jag kan rekommendera SilverFast Ai som skannerprogramvara, den är mycket bättre än Epsons egna, tycker jag.

Jag skulle gissa att du får måla ett antal "testkartor" med dina akvarellfärger, skanna dem och sen skicka filer och testkartor till någon med en spektrofotometer och kunskap i ämnet. Exakt hur du ska gå tillväga med skanningen är inget jag kan säga på distans.

Ett annat sätt, som kanske är enklare, är att fotografera av bilderna i väl kontrollerat ljus. Då behöver du givetvis en riktigt bra kamera...

För att parafrasera Farbro Barbro: det finns inga genvägar till den perfekta bilden!

Hehe, ja.. Sålde av mina softboxar i lördags..(har en Cannon eos 450 d) Eftersom det var väldans svårt att fota konst (det svåraste man kan göra enligt en professionell fotograf) jag blev rekommenderad av en kille i tryckbranchen att satsa på en scanner och idag blev jag rekommenderad av ytterligare en kille i tryckbranchen att satsa på att fota konsten.

/K
 
Programmet ingår som en del i ProfileMaker-sviten och det kostar väl en 30-40tkr sammanlagt. Ska man göra en skannerprofil för akvarellskanning är det en hel del handpåläggning som krävs. Så tyvärr är det inte så enkelt som att du skannar en bild och skickar till mig.

Stefan
www.profiler.nu

Ok.. Om jag vill göra en scannerprofil behövs det sen även en skrivarprofil?

mvh Karolina
 
Ok.. Om jag vill göra en scannerprofil behövs det sen även en skrivarprofil?

mvh Karolina

Ja, en skrivarprofil behöver du, men det kan finnas med bra skrivarprofiler till de papper som du vill använda. Jag arbetar ju rätt mycket med konstreproduktioner och tipset om att fotografera av konsten är i och för sig vettigt. Men det krävs en riktigt avancerad utrustning för att det ska fungera bra. Har du så små arbeten att de får plats i en skanner fungerar det bra, men det är svårt att skanna akvareller eftersom färgpigmenten är så annorlunda än de vanliga fotografiska pigmenten. Jag brukar göra en vanlig skannerprofil som jag sedan justerar för de färger som jag ser avviker. T ex är blått en svår färg, som ofta ger fel nyans efter skanningen. Annars är det stora problemet med skanning de dåliga program som oftast finns med. Jag rekommenderar som ett första steg att du skaffar ett bra skannerprogram som Silverfast eller Vuescan.

Stefan
www.profiler.nu
 
Ja, en skrivarprofil behöver du, men det kan finnas med bra skrivarprofiler till de papper som du vill använda. Jag arbetar ju rätt mycket med konstreproduktioner och tipset om att fotografera av konsten är i och för sig vettigt. Men det krävs en riktigt avancerad utrustning för att det ska fungera bra. Har du så små arbeten att de får plats i en skanner fungerar det bra, men det är svårt att skanna akvareller eftersom färgpigmenten är så annorlunda än de vanliga fotografiska pigmenten. Jag brukar göra en vanlig skannerprofil som jag sedan justerar för de färger som jag ser avviker. T ex är blått en svår färg, som ofta ger fel nyans efter skanningen. Annars är det stora problemet med skanning de dåliga program som oftast finns med. Jag rekommenderar som ett första steg att du skaffar ett bra skannerprogram som Silverfast eller Vuescan.

Stefan
www.profiler.nu

Ok, jag har vuescan. Om du gör en scannerprofil för akvarellfärg åt mig, hur går det till och vad kostar det?

mvh
Karolina
 
Ok, jag har vuescan. Om du gör en scannerprofil för akvarellfärg åt mig, hur går det till och vad kostar det?

mvh
Karolina

Det börjar med att du skannar in en testbild som du får av mig. Sedan skapar jag profilen från den testbilden. Därefter skannar du in ett par av dina akvareller och skickar skanning + akvarell till mig. Det kan ta en till två timmar allts om allt.

Stefan
www.profiler.nu
 
Det var ju smärtfritt. Jag tyckte du skrev att det inte var så enkelt som att jag skickade in en testbild till dig? Menade du då när man kalibrerar ett arbetsflöde? Du kan skicka en offert hit: [email protected]
så ger jag dig min bostads adress.

Jag kommer arbeta med papper som har en medföljande Icc profil, ska testa hahnemühle.

mvh
Karolina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.