Annons

Inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedsves

Medlem
Jag har fått en förfrågan om att vara med o fotografera på byn´s skola som firar 40 år, firandet kommer att ske inomhus i gymnastiksalen. Jag fotar inte så ofta inne, så jag känner mig lite osäker på detta. Det jag undrar över är lite enkla goda råd över inställningar o dyl för att få fram det bästa. Tacksam för svar runt detta, har en olympus e500 samt 40-150mm men ochså 14-45 mm. Hör av er o berätta vad jag skall tänka på.

Jag har fått en förfrågan om att vara med o fotografera på byn´s skola som firar 40 år, firandet kommer att ske inomhus i gymnastiksalen. Jag fotar inte så ofta inne, så jag känner mig lite osäker på detta. Det jag undrar över är lite enkla goda råd över inställningar o dyl för att få fram det bästa. Tacksam för svar runt detta, har en olympus e500 samt 40-150mm men ochså 14-45 mm. Hör av er o berätta vad jag skall tänka på.

Tänk på att ljusmängden inomhus ofta är bra mycket mindre än utomhus i dagsljus. Då talar jag inte om dämpad belysning utan helt vanligt inomhusljus. Testa fota lite hemma och se vad du får för slutartider på exempelvis iso400 och största bländare, med objektiven i båda ändlägena. Kommer du inte ner på acceptabla slutartider får du öka isotalet ett eller flera steg.

Vid dämpad belysning är blixt ofta det enda som ger acceptabla bilder, speciellt med ljussvaga objektiv, men det gör också att det befintliga ljuset inte syns alls på bilden. Blixten funkar ju heller inte så bra på större avstånd, ger ofta ett tråkigare ljus, och en kan skapa irritation i omgivningen om den inte används med måtta... :)

Såtillvida din telezoom inte är bland de ljusstarkaste objektiven, skulle jag anta att du kan lämna denna i kameraväskan, speciellt om det råkar vara lite dämpat ljus (ganska vanligt vid festligare sammanhang). Alternativt ta med ett stativ du använder åtminstone till bilder med teleobjektivet, för du lär behöva ganska långa slutartider.

Nån chans att du kan åka till stället och provfota lite förresten? Kanske nån är där dagen innan eller tidigare på dagen och ställer i ordning allt? Det skulle ge ett ypperligt tillfälle att provfota lite.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar