Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inomhus med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Har precis köpt mig en SB-600 till min D80 och leker lite med den inomhus. Bruksanvisningen plöjdes snabbt igenom men man som man är så noterade man kanske inte allt som stod på sidorna ;-)

Hur gör ni som har liknande prylar?
Kör ni auto-WB?
RAW?

Studsar ni allt i 45grader i taket?
Alla mina bilder hamnar på 1/60s i "P-läget", varför?

WBn ställs med fördel alltid in på 'flash' manuellt, annars blir färgerna lätt ganska matta o stela.

slutartiden blir 1/60 eftersom det är inställt på din kamera att den ska vara det när du kör med blixt. Det går att ändra, ned till1/200 där synkandet lägger ribban. Lek bara runt i de fulla menyerna så hittar du det snart. Heter nåt med blixttid eller liknande.

45 oftast om bouncer är på. Utan så är det till att leta reflekterbara ytor om man vill ha lite mjukare ljus. Kan även sätta fast en vit reflektorskiva bakpå blixthuvudet för att en del ska reflexteras. Beprövad o klart trevligt ljus.

//G

Tack för dina tips Gustaf

Hur är det med ISO't?
Brukar man dra upp det på t.ex. 800 manuellt eller låter man kameran ta hand om det automatiskt (auto-iso)?

Om man bara pratar exif på en bra inomhusbild (glödlampor och mörkt ute), vad är brukligt (på ett ungefär)?

Det beror helt på hur du vill ha bilden.
Men ett normalbelyst rum är ju inte ngt som får en att bli kreativ med det befintliga ljuset (som tex en nattklubb), så lågt ISO o låt blixtens automatik kompensera.
Slutartiden spelar inte så stor roll, såvidan den inte är överdrivet lång. Med lågt ISO, och liten bländaröppnig (för mer skärpedjup) kan du hålla slutaren öppen ganska länge, utan att det blir blurr. Detta eftersom blixtens brinntid är väldigt kort.

Vanligt springa-runt-på-släktträffen-foto kan se ut på förljande sätt:

1/60 - 1/100
ISO 200 (lite batteri i blixten - höj iso/större bländare)
~5.6
WB: Flash
BLixt: auto iTTL

men testa leka lite. Stå framför julgranen (om den står kvar) med lång slutartid o snurra på kameran. Få lite känn på kreativiteten :)

Jag såg att gränsen på min D80 låg på 1/60s för blixten. Ursäkta en trög nybörjare men innebär detta att man inte kan ta bilder med snabbare slutartider med blixt i auto/P läge?

Jag fotograferar gärna mina barn och de är inte direkt stillastående om man säger som så.

Måste man i så fall gå över i något manuellt läge eller hur fungerar det?

Slutartiden har mindre betydelse (inom vissa gränser..)vid blixtfoto eftersom blixten brinner så kort tid och därmed fryser rörelsen. Utmärkt vid barnfoto. ;)

Vet inte hur det är på Nikon, men på mina Canon brukar jag nästan uteslutande ställa kameran i "M" vid blixtfoto. Då krämar blixten ut det ljus som behövs. Jag brukar utgå från ISO 100, 1/125 och f/4. Blixten på automatik.

Prova att bränna av lite olika inställningar mot ett fast föremål så ser du skillnader, det är mycket lärorikt. T.ex. kan du se vad som händer med bakgrunden vid olika slutare/bländare. Så, när du tagit del av olika tips här, testa!

/Arne

jdandanell skrev:

Japp, du får fota i M-läget. Det är dock inte så farligt som det låter. Ställ in den slutartid du vill ha och lämplig bländare, t.ex. 1/200 och bl. 8. Då är det i princip bara blixtens ljus som påverkar.

Det fina i kråksången är att blixten fortfarande funkar med I-TTL-automatik även i M-läget, så du får ändå exponeringsautomatik så länge blixtens styrka räcker till.

Jag tycker nog ändå att det blir bättre med lite längre slutartid. Dels får man in lite mer befintligt ljus, så att man slipper rådjur-i-helljus-looken på ungarna och väldigt mörk bakgrund, dessutom blir bilderna lite mer levande, eftersom snabba rörelser visar sig som oskärpa i kanten, men motivet blir ändå skarpt eftersom blixten står för den största mängden ljus och fryser motiven med sin korta brinntid.

Experimentera friskt, både med korta och långa slutartider, tills du kommer fram till ett arbetssätt och en "look" på dina bilder som du gillar.

PS. Du vet väl att din kamera kan styra SB-600:an trådlöst från den inbyggda blixten också (med bibehållen TTL-automatik)? Väldigt användbart för att få lite mer intressant ljussättning och slippa röda ögon.

Väldigt användbara tips får jag säga, tack så mycket.

Gällande reflektionen av blixten, finns det bra tumregler för hur det kan fungera? Har avståndet till motivet någon roll för vilket sätt som är lämpligt?

När jag provat på korta avstånd och riktat upp i taket så blir det skuggor under haka och nästipp vilket inte är så snyggt.

I vilka situationer fungerar det att ta med blixt rakt framifrån?

jdandanell skrev:
När jag provat på korta avstånd och riktat upp i taket så blir det skuggor under haka och nästipp vilket inte är så snyggt.

Bouncecard är ett bra trick. I sin enklaste form kan det göras av ett visitkort fastsatt med gummiband runt blixten så att större delen av kortet sticker ut. När du då vinklar blixten mot taket så kommer en del av ljuset att studsa mot taket precis som vanligt, men en del kommer att studsa mot kortet och ge ljus rakt på, vilket lättar upp skuggorna lite.

jdandanell skrev:

Nej.
Som sagt innan, det är inte farligt eller svårt att köra manuellt med blixt. Lättare kan det nog inte bli. Det är oerhört liten skillnad på resultatet eftersom man har ett blixtsystem som målar upp bilder genom div algoritmer.
Men, om du verkligen inte vill köra manuellt går det ställa om standard-slutartiden vid blixtfotografering från 1/60 till valfri, dock med minsta slutare på 1/200 (pga blixtens synktid).

Det är en fin kamera, där det mesta går om man bara ger det lite tid. Blixtljus är en vetenskap o roligt när man kommer igång.

/G

Goro skrev:
Men, om du verkligen inte vill köra manuellt går det ställa om standard-slutartiden vid blixtfotografering från 1/60 till valfri, dock med minsta slutare på 1/200 (pga blixtens synktid).

Hmm... i menyn för "Flash shutter speed" är 1/60 kortaste tiden som går att välja, så om det är som du säger måste jag ha missat något...hur får du fram den inställningen?

Det blir ju iofs mindre tider om befintligt ljus medger det (t.ex. när man använder det som fill-flash). Jag fotar iofs i princip oftast på M inomhus med blixt (och då används ju inte den inställningen, den gäller ju bara A och P), men jag har inte kunnat hitta att man skulle kunna ställa in ett mindre värde någonstans...

PS. I M-läget går det att ha betydligt kortare slutartider än 1/200 sek (blyxtsynk-tiden). Man förlorar visserligen lite effekt, men high-speed sync är väldigt användbart t.ex. som fill-flash vid motljusbilder.

ger mig, har nog hittat på det där :)
Det går inte att ställa in lägre än 1/60, om än jag tycker det är riktigt märkligt...

Förlåt

Flaggskepp skrev:
Jag har varken Nikon eller en SB600, men jag är tämligen säker på att det går..

Bra, det tillför verkligen mycket till diskussionen när någon som inte har utrustningen i fråga vet bättre än de som har den, men inte på något sätt redogör för varför de är så säkra på sin sak eller talar om för oss som inte vet hur man i så fall ska göra. ;-)

Gustaf:
Det är väl egentligen inte så märkligt. På min D50 så är det antingen slow sync (=den mäter upp den slutartid som den vill ha utan blixt) eller en fast max-tid på 1/60.

På D80 har de ersatt den fasta max-tiden med att man kan välja en tid mellan 1/60 - 1 sekund eller så.

A-läget är ju till för att slutartiden ska sättas utefter rådande ljusförhållanden, så att kunna begränsa slutartiden i A-läget är ju en smart extra-feature, inte någon standard som finns på alla kameror överhuvud taget, och det är ju egentligen mest användbart när man vill ha lite längre slutartider (slow sync), men ändå inte vill ha uppmätt värde om det blir allderles för långt (vilket ju kan bli flera sekunder).

Vill man ha en kort och exakt slutartid är ju inte A-läget optimalt. Då är det ju bättre att använda M-läget så att man kan sätta exakt slutartid. Eftersom det ju ändå är frågan om så korta slutartider har befintligt ljus i princip ingen påverkan, och automatiken är ändå åsidosatt, så då är ju M-läget bättre lämpat.

Man får ju fortfarande blixtljusautomatiken, så det är ju inte svårare att exponera i M-läget än i A-läget i de fallen.

Edit PS. Hehe, detta var mitt tusende inlägg...kanske ska ta det som ett tecken på att ge mig ut och fota mer och hänga på forumen mindre :)

Senast ändrad:
Har en D80 och en SB800, brukar faktiskt inte ändra så mycket kamera inställningar utan kör på P och låter ISO talet stå kvar på 100. Om det inte är någon speciell effekt jag är ute efter förståss. Däremot labbar jag en hel del med vinkeln på blixten. Har du en vägg nära bakom dig, prova att rikta blixten snett uppåt bakåt.

Sen vet jag inte om du kan köra SB600 trådlöst, detta ger ju ännu mer möjligheter. Flera blixtar är himla kul att leka med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar