Flaggskepp skrev:
Jag har varken Nikon eller en SB600, men jag är tämligen säker på att det går..
Bra, det tillför verkligen mycket till diskussionen när någon som inte har utrustningen i fråga vet bättre än de som har den, men inte på något sätt redogör för varför de är så säkra på sin sak eller talar om för oss som inte vet hur man i så fall ska göra. ;-)
Gustaf:
Det är väl egentligen inte så märkligt. På min D50 så är det antingen slow sync (=den mäter upp den slutartid som den vill ha utan blixt) eller en fast max-tid på 1/60.
På D80 har de ersatt den fasta max-tiden med att man kan välja en tid mellan 1/60 - 1 sekund eller så.
A-läget är ju till för att slutartiden ska sättas utefter rådande ljusförhållanden, så att kunna begränsa slutartiden i A-läget är ju en smart extra-feature, inte någon standard som finns på alla kameror överhuvud taget, och det är ju egentligen mest användbart när man vill ha lite längre slutartider (slow sync), men ändå inte vill ha uppmätt värde om det blir allderles för långt (vilket ju kan bli flera sekunder).
Vill man ha en kort och exakt slutartid är ju inte A-läget optimalt. Då är det ju bättre att använda M-läget så att man kan sätta exakt slutartid. Eftersom det ju ändå är frågan om så korta slutartider har befintligt ljus i princip ingen påverkan, och automatiken är ändå åsidosatt, så då är ju M-läget bättre lämpat.
Man får ju fortfarande blixtljusautomatiken, så det är ju inte svårare att exponera i M-läget än i A-läget i de fallen.
Edit PS. Hehe, detta var mitt tusende inlägg...kanske ska ta det som ett tecken på att ge mig ut och fota mer och hänga på forumen mindre