intressanta tankar. Ligger mycket i vad du säger om att RAW är ett fördelaktigt format. Men det är en avvägning som måste göras där. När jag levererar bilder (händer iofs inte särskilt ofta), eller vill få upp dem snabbt på min hemsida, fotograferar jag uteslutande i JPG. Arbetet tar inte ens hälften så lång tid och kräver inte alls samma energi.
...
Hur resonerar du när du exempelvis fotar hockey? Kan du kosta på dig att köra i RAW då? Det är en avvägning, som sagt...
Faktum är att jag gått över helt till RAW.
Tidigare körde jag med Jpeg på hockeyn.
Men eftersom isen gör det mer eller mindre tvunget att köra helmanuellt på hockeyn, och ljuset brukar skilja sig mist 1/3 steg, så är det inte optimalt.
Där vinner RAW mycket på att förändringar av exponeringen ger minimal skillnad i brus. Att justera exponeringen i Jpeg ger en betydligt större skillnad i brus.
När det gäller arbetsflöde.
Så använder jag en hyfsat kraftig dator (MacBook 2,1 Ghz C2D med 4 GB RAM).
Samt LightRoom 2.1.
I LightRoom så går det ju att använda "develop settings" som gör att jag kan "automatisera" RAW-konverteringen.
Använder detta för att sätta samma värden på ex mättnad och ljus.
När jag fotograferar hockey i Kinnarps Arena (vilket innebär alla HV:s hemmamatcher). Så har jag en speciell "developp setting" som även sätter vitbalansen på rätt temperatur (i fall jag av misstag skulle ha glömt att ändra).
Därefter behöver jag sällan göra några justeringar som berör själva RAW-konverteringen.
Det tog ett tag att lära sig att använda LR rätt.
Men nu tycker jag att det knappt är någon tidsskillnad alls mellan Jpeg och RAW när jag redigerar mina bilder.
Däremot så anser jag fördelarna påtagliga.
När jag fotar hockey i KA, så är jag dessutom bortskämd med så bra ljus att det inte är nädvändigt med brusreducering på alla bilder (ISO 800).
För mitt sätt att arbeta så finns i dagsläget inget bättre verktyg än LR.
(vilket jag dock kompleterat med Photo Mechanics för själva tagningen av bilderna, men det är en annan femma.
Kortfattat så gör jag dock grovsortering och taggning med PM direkt från minneskortet).
Detta då jag ofta behöver exportera bilderna i olika storlekar.
Där använder jag "presets" som gör att jag sparar in en massa tid.
Så själva tidsaspekten av RAW-konverteringen är i slutändan inte mätbar.
Däremot så är skillnaden i bildkvalitet högst påtaglig.
/Daniel.