Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Innebandyfoto
- Trådstartare gurra97
- Start datum
jdandanell
Aktiv medlem
gurra97
Medlem
Jag hade planerat att göra mitt första försök på innebandy i helgen, vi får se hur det går! Har du några generella tips eller nybörjarfällor att undvika? =)
Jag är själv nybörjare inom dels innebandyfoto, men även foto i allmänhet, men en mer erfaren fotograf (Mattias Lundström heter han) har gett mig en hel del tips. Nu vet jag inte exakt hur erfaren du är, men det kan vara bra att nämna: Man bör köra med största bländare för att få så snabba slutartider som möjligt. Man bör helst inte ha längre slutartider än 1/500. Själv fotar jag oftast innebandy med ett 50mm/1.8, och då använder jag själv oftast 1/640s, f1.8 och ISO 800. Vid panoreringen av en spelare/situation så kan man använda slutartider enda ner till 1/250.
Angående ISO så ska man vrida upp så långt sin kamera klarar av.
Min kamera (EOS 400D) blir väldigt brusig på ISO 1600, så jag håller mig vid ISO 800.
Ett tips för att hinna med i den snabba sporten:
Om du ser att en spelare är påväg mot t.ex. målgården, så sätt kameran direkt mot målgården och kör följande autofokus på den, och börja samtidigt köra sekvenstagning. Jag lovar dig, det kan bli lysande målbilder.
Aby
Aktiv medlem
Tack! Jag har som sagt inte ens en systemkamera än och ska bara fotografera knattematcher för träningens skull, men det är med iso har jag aldrig riktigt funderat över ;P, men det ska jag absolut exprimentera lite med!
Jag är nog mera ute efter situationsbilder, känslobilder än rena "sportbilder" i den traditionella bemärkelsen just nu men jag vill gärna börja fotografera såna bilder också.. men en sak i taget! Till det måste jag nog hosta upp en "riktig" kamera först även om det säkert inte finns bättre träning än att fotografera med en lite sämre presterande då jag tvingas att tänka mer, antar jag!
På ett sätt känns inte att ställa in fokusen i målgården och sen trycka av en bildsekvens som fotograferande för mig, någonstans känns det som att det blir den bild det blir och att det är mera kamerans förtjänst än min... men jag har inte provat det så mycket och det är klart att en stor del av fotograferande är att ha en stor portion tur, särskilt när det går så fort, och att förutspå händelser innan det händer. Men ändå, sekvensbilder känns som en lägre stående del av fotandet för mig just nu i alla fall.
Jag är nog mera ute efter situationsbilder, känslobilder än rena "sportbilder" i den traditionella bemärkelsen just nu men jag vill gärna börja fotografera såna bilder också.. men en sak i taget! Till det måste jag nog hosta upp en "riktig" kamera först även om det säkert inte finns bättre träning än att fotografera med en lite sämre presterande då jag tvingas att tänka mer, antar jag!
På ett sätt känns inte att ställa in fokusen i målgården och sen trycka av en bildsekvens som fotograferande för mig, någonstans känns det som att det blir den bild det blir och att det är mera kamerans förtjänst än min... men jag har inte provat det så mycket och det är klart att en stor del av fotograferande är att ha en stor portion tur, särskilt när det går så fort, och att förutspå händelser innan det händer. Men ändå, sekvensbilder känns som en lägre stående del av fotandet för mig just nu i alla fall.
Aby
Aktiv medlem
Tack! Jag har som sagt inte ens en systemkamera än och ska bara fotografera knattematcher för träningens skull, men det är med iso har jag aldrig riktigt funderat över ;P, men det ska jag absolut exprimentera lite med!
Sizghi
Aktiv medlem
Följer den här tråden med stort intresse, då jag tänkt köra en del innebandy i höst. Hoppas ni med större erfarenhet kan bidra med era tips!
Har knappt fotat innebandy förut, men däremot handboll, och måste säga att det är det överlägset svåraste jag gett mig på inom fotografi. Kasst ljus, snabba rörelser, små utrymmen (för fotografen) och ganska stor risk att ofrivilligt bli en del av spelet (bollar och spelare). Kan dessutom tänka mig att innebandyn är ännu värre...
Hur funkar det med fotozoner och liknande, på låt säga en elitseriematch? Är det helt och hållet upp till domaren, dvs att man kör efter mottot "modigast vinner", eller blir man i regel hänvisad till en viss zon? Och isåfall, hur känns det att bli manglad av en innebandylirare i full fart? ;-) Min enda erfarenhet är från SM-finalen i Globen, där vi hänvisades att sitta i knä på varandra i ett hörn på typ 3 kvadrat. Oranget hav av fotografer. Krampen kom smygande redan efter 10 minuter... kan bara bli bättre med andra ord! ;-)
Till handbollen kör jag mitt Canon 70-200 2.8. Hur lämpar sig det för innebandy tror ni? Är det tillräckligt för att täcka en planhalva från kortsidan, eller är det rentav för nära mål?
Har knappt fotat innebandy förut, men däremot handboll, och måste säga att det är det överlägset svåraste jag gett mig på inom fotografi. Kasst ljus, snabba rörelser, små utrymmen (för fotografen) och ganska stor risk att ofrivilligt bli en del av spelet (bollar och spelare). Kan dessutom tänka mig att innebandyn är ännu värre...
Hur funkar det med fotozoner och liknande, på låt säga en elitseriematch? Är det helt och hållet upp till domaren, dvs att man kör efter mottot "modigast vinner", eller blir man i regel hänvisad till en viss zon? Och isåfall, hur känns det att bli manglad av en innebandylirare i full fart? ;-) Min enda erfarenhet är från SM-finalen i Globen, där vi hänvisades att sitta i knä på varandra i ett hörn på typ 3 kvadrat. Oranget hav av fotografer. Krampen kom smygande redan efter 10 minuter... kan bara bli bättre med andra ord! ;-)
Till handbollen kör jag mitt Canon 70-200 2.8. Hur lämpar sig det för innebandy tror ni? Är det tillräckligt för att täcka en planhalva från kortsidan, eller är det rentav för nära mål?
MattLu
Medlem
Ang seriebildstagning så är detta ett måste om man skall få några bra bilder på innebandy. Alla sportfotografer använder detta läge som standard och fotar ca 500-1500 bilder per match. Ett exempel på hur svårt det är att fota sport (även med seriebildstagning) är att dom flesta tidningar endast har kvar sportfotograferna, övriga foton tas av skrivande journalister sk. multijournalister. Detta pga att det är så pass tekniskt krävande.
Aby
Aktiv medlem
Hjälp, 1500!!! Några timmars arbete när man kommer hem, med andra ord . Hehe, snacka om att man får lov att bli duktig på att känna igen en bra bild, eller är det någon annan som väljer ut dem?
Nja, jag ska prova mig fram lite... som sagt fixar nog min kamera (och den bakom...) inte så mycket mer än knattematcher just nu men det är kul det med!
Tack för bra svar och visat intresse! =)
Nja, jag ska prova mig fram lite... som sagt fixar nog min kamera (och den bakom...) inte så mycket mer än knattematcher just nu men det är kul det med!
Tack för bra svar och visat intresse! =)
Olsin
Aktiv medlem
Kasst ljus - Ja, innebandyn spelar i samma hallar som handbollen. Hammarby spelar i och för sig i Eriksdalshallen som är den ljusaste hallen jag snubblat på hittils
Snabba rörelser - Innebandy är snabbare än handboll.
Träffad av boll - Gör mindre ont i innebandy än handboll
Träffad av spelare - Gör mer ont än i handboll
[/QOUTE]
Om man är ackrediterad (alternativt snackat med arrangerande klubb på lägre nivåer) så brukar det vara fri placering runt sargen med undantag för avbytarbås, utvisningsbås och sekretariat.
Att få en innebandyspelare över sig kan göra ont, men det går över. Det gör oftast ondare när domaren hoppar över sargen och sätter en fot i låret eller på vristen. Fast ondast hittils är ishockeypuck i sidan.
Jag brukar köra 70-200 och om jag är på humör så kan det bli en och annan fisheye.Till handbollen kör jag mitt Canon 70-200 2.8. Hur lämpar sig det för innebandy tror ni? Är det tillräckligt för att täcka en planhalva från kortsidan, eller är det rentav för nära mål?
Sizghi
Aktiv medlem
ISO-experiment
Dags att liva upp den här tråden kanske? Hur går det för er? Första matchen avklarades förra helgen för min del och mycket av tiden gick åt till att testa mig fram. Var ett ganska dåligt ljus i hallen (för mig som är van att fotagrafera utomhus eller i hallar med bra ljus, vill säga...) och eftersom mitt hus inte har något mellanting mellan ISO1600 och 3200 hade jag svårt att bestämma mig.
Första bilden är tagen med Canon 40D, Canon 70/200, f/2,8, 1/400, ISO 1600. Andra bilden är tagen med samma utrustning och samma inställningar, med skillnaden att ISO-talet är 3200. Bägge bilderna är brusreducerade och efterbehandlade till yttersta gräns.
I det här fallet bedömde jag att slutartiden 1/400 var någon sorts smärtgräns och behöll den därför vid bägge bilderna.
Slutsatsen blev att jag så länge bilderna skall användas för webben, och ett brusreduceringsprogram finns tillgängligt, inte kommer att vara rädd för att skruva upp ISO-talet i fortsättningen. Hur resonerar ni?
Dags att liva upp den här tråden kanske? Hur går det för er? Första matchen avklarades förra helgen för min del och mycket av tiden gick åt till att testa mig fram. Var ett ganska dåligt ljus i hallen (för mig som är van att fotagrafera utomhus eller i hallar med bra ljus, vill säga...) och eftersom mitt hus inte har något mellanting mellan ISO1600 och 3200 hade jag svårt att bestämma mig.
Första bilden är tagen med Canon 40D, Canon 70/200, f/2,8, 1/400, ISO 1600. Andra bilden är tagen med samma utrustning och samma inställningar, med skillnaden att ISO-talet är 3200. Bägge bilderna är brusreducerade och efterbehandlade till yttersta gräns.
I det här fallet bedömde jag att slutartiden 1/400 var någon sorts smärtgräns och behöll den därför vid bägge bilderna.
Slutsatsen blev att jag så länge bilderna skall användas för webben, och ett brusreduceringsprogram finns tillgängligt, inte kommer att vara rädd för att skruva upp ISO-talet i fortsättningen. Hur resonerar ni?
Bilagor
jdandanell
Aktiv medlem
Tycker dina bilder är fina Johan och som du säger, vet man om att bilden skall på webben i relativt små storlekar eller i dagspress så gör det inget om man pressar iso't lite....
Sist jag fotograferade innebandy så började jag med min lägsta smärtgräns för sport (1/320s) och bländare 2.8 på iso 1600 med min D300. Då är bilderna bra direkt ur kameran och kräver mer eller mindre bara en eventuell beskärning. Min D300 klarar iso-höjningar med 1/3 steg och under match två testade jag iso-2000 med 1/400s som blev en riktigt bra lösning för mig.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1435948.htm
Jag skulle kunna köra med iso-3200 1/640s och bländare 2.8 och sedan köra lite brusreducering i den mån det hade behövts. Behövde dock hålla ner filandet på bilderna till ett minimun för snabb leverans så jag prioriterade lågt brus.
Sizghi
Aktiv medlem
Fin bild Jonas! Alltid skönt att hitta de ideala inställningarna i hallarna. Oftast brukar det krävas minst ett föregående besök för att komma underfund med dem.
Funkar 1/320 för att frysa rörelserna, eller får du viss rörelseoskärpa? Har själv med mig ett minimum på 1/500 (herr-match) och 1/400 (dam-match) från handbollen, men upplever ofta att bilderna lider en aning av oskärpa. Ibland kan man ju experimentera medvetet på tal ner mot 1/200, men då skall man helst vara på bra humör ;-)
Skulle också vara intessant att veta om du fotar i RAW eller JPG när du skall leverera bilder tätt inpå match. Hur mycket hinner du behandla innan bilderna går iväg?
Funkar 1/320 för att frysa rörelserna, eller får du viss rörelseoskärpa? Har själv med mig ett minimum på 1/500 (herr-match) och 1/400 (dam-match) från handbollen, men upplever ofta att bilderna lider en aning av oskärpa. Ibland kan man ju experimentera medvetet på tal ner mot 1/200, men då skall man helst vara på bra humör ;-)
Skulle också vara intessant att veta om du fotar i RAW eller JPG när du skall leverera bilder tätt inpå match. Hur mycket hinner du behandla innan bilderna går iväg?
jdandanell
Aktiv medlem
Det skall medges att 1/320 och även 1/400 ger en viss rörelseoskärpa i innebandy men det blir oftast bara vid skottögonblick och oftast bara klubba/hand. Detta tycker jag illustrerar farten bra och gillar den typen av bild. Innebandy går snabbt och det är bara bra om det ibland framgår.Fin bild Jonas! Alltid skönt att hitta de ideala inställningarna i hallarna. Oftast brukar det krävas minst ett föregående besök för att komma underfund med dem.
Jag fotar uteslutande i jpg och med D300'ans fina brusegenskaper så är bilden mer eller mindre färdig direkt ur kameran på iso-1600. Jag gör ingen skillnad på om det är fotboll, hockey, basket eller innebandy vad det gäller tiden jag lägger på bilderna. Är kravet att få upp bilderna i pauser så vill jag ha bilden så färdig som möjligt ur kameran. Jag beskär, rätar upp, eventuellt justerar lite levels och slutskärper bilden innan leverans.
Aby
Aktiv medlem
Igår fotade jag mina första träningsmatcher med min D80, fungerade kanon även om jag erkänner att bilderna blev betydligt bättre när jag använde motivprogrammet för sport än när jag körde helt manuellt.. ;-)
Jag fick några bilder jag känner mig riktigt nöjd med men eftersom att mer än hälften var helt eller delvis helt oanvändbara har jag nog en del att jobba med. Det svåraste är nog timingen, åtminstone om man har ett litet minneskort .
Det var riktigt kul även om det är ruggit svårt!
Jag fick några bilder jag känner mig riktigt nöjd med men eftersom att mer än hälften var helt eller delvis helt oanvändbara har jag nog en del att jobba med. Det svåraste är nog timingen, åtminstone om man har ett litet minneskort .
Det var riktigt kul även om det är ruggit svårt!
Bilagor
MarkE
Aktiv medlem
Fotar flickinnebandy och det kanske inte går så fort även om tjejerna blir snabbare för varje år. Brukar köra manuellt 1/250-1/320 f 2,2-2,8 med ett 85/1.8 på en Canon 30D med ISO 1600. Det brukar funka i de flesta hallar. Gillar lite rörelseoskärpa på fötter och klubba istället för "helfrusna" bilder.
Raw för möjlighet till färgkorrigering. Skärpan är det svåra. Jag ställer om med CF04 så jag får fokus på *-knappen. Fokuserar sedan flitigt med tummen (One-shot med centrumpunkt) när tillfälle ges och behöver inte riskera att fokuspunkten ligger fel när det är dags att knäppa. Trots detta så blir det en del felfokuseringar. Kontrastrika bakgrunder med murar, nät och bräder har en tendens att fånga autofokusens uppmärksamhet om man slarvar.
Det svåra är att hitta en lämplig placering vid planen. Ofta är hallarna trånga och det är svårt att röra sig under matchen. Snett bakom mål brukar funka bra.
Raw för möjlighet till färgkorrigering. Skärpan är det svåra. Jag ställer om med CF04 så jag får fokus på *-knappen. Fokuserar sedan flitigt med tummen (One-shot med centrumpunkt) när tillfälle ges och behöver inte riskera att fokuspunkten ligger fel när det är dags att knäppa. Trots detta så blir det en del felfokuseringar. Kontrastrika bakgrunder med murar, nät och bräder har en tendens att fånga autofokusens uppmärksamhet om man slarvar.
Det svåra är att hitta en lämplig placering vid planen. Ofta är hallarna trånga och det är svårt att röra sig under matchen. Snett bakom mål brukar funka bra.
Bilagor
Erik.Nyman
Medlem
Hur gör ni för att brusreducera? Jag har en D70, och det blir fruktansvärt med brus från 1000 och uppåt. Svågern har ett 80-200/2,8 som jag lånat någon gång och fotat med, det är otroligt vad en sådan bländare gör för fotandet. Men tack vare den dåliga belysningen och lågt ISO-tal så kommer jag sällan över 1/160 och då är risken stor för oskärpa.
Nedanstående är tagen med 1/160 och F2,8, beskuren en hel del.
För egen del blir det både handboll och innebandy då döttrarna spelar båda dera, och just nu räcker tiden inte till mer än foto på deras matcher. Om jag inte står i spelarbåset som tränare, vilket blir mer och mer.
/Erik
Bilagor