Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Innebandy i sunkiga hallar !

Produkter
(logga in för att koppla)

MatsFald

Aktiv medlem
Idag var jag och fotade min första SSL match/matcher. Jag fotade 2 stycken matcher i Pixbo Wallestam hallen.
Jag lovar jag var nykter !
Alla bilder blev totalt skit !
Min utrustning var.
1Dx
5D MKIII
Canon EF 70-200/2,8L IS II USM
Canon EF 85/1,8 USM
På 1D x hade jag 70-200
På 5d MK III hade jag 85/1,8
Denna bild är endast beskuren
www.sportfoton.se/pixbo.jpg
www.sportfoton.se/pixbo.CR2
På bilden ovanstående körde jag med S1/500 F/2,8 Iso 10000
jag körde med Auto Iso på denna bilden, men testade även med manuell Iso på typ allt från 3200- 12000.
Vad gör jag för fel ?
 
Jag kunde inte ladda ner RAW-filen.

Jag är ingen expert på innebandy men om du är tvungen att dra upp ISO till 10 000 för att få 1/500 så kan man kanske inte förvänta sig så mycket bättre?

Efterbehandling är nog viktigt - vitbalans och brusreducering kanske kan förbättras i din exempelbild. möjligen också att fokus ligger lite fel, tycker att bilden vunnit på om spelaren ansikte varit mer i fokus. Nu är det väl boll och höger knä som är skarpast.

Men som sagt, jag är absolut ingen expert på innebandy. Förhoppningsvis kommer någon av de kunniga med förslag.
 
Jag kunde inte ladda ner RAW-filen.

Jag är ingen expert på innebandy men om du är tvungen att dra upp ISO till 10 000 för att få 1/500 så kan man kanske inte förvänta sig så mycket bättre?

Efterbehandling är nog viktigt - vitbalans och brusreducering kanske kan förbättras i din exempelbild. möjligen också att fokus ligger lite fel, tycker att bilden vunnit på om spelaren ansikte varit mer i fokus. Nu är det väl boll och höger knä som är skarpast.

Men som sagt, jag är absolut ingen expert på innebandy. Förhoppningsvis kommer någon av de kunniga med förslag.
Prova att ladda ner den igen, det skall fungera nu.
Det var riktigt sunkigt ljus i hallen, men jag har sett bilder från samma hall som blivit bättre !
Jag testade att brusreducera bilden och att skärpa den , men det blir inte bra.
Vad det gäller fokus så försöker jag alltid att ha fokuspunkten på ansiktet.
 
Så svårt är det inte att fota i innebandyhallar och jag är lite fundersam på om Pixbo verkligen har så pass dåligt ljus som du vill påskina. Pixbo är ändå ett av topplagen i SSL och som alla de lagen har de en standard att leva upp till.

Jag tog mig friheten att klippa på ett annat sätt och räta till ljuset.
Det du gör fel är att du inte har ställt vitbalansen. Skaffa ett gråkort och lägg in en preset så kommer det att lösa sig.
 

Bilagor

  • pixbo_1.jpg
    pixbo_1.jpg
    196.6 KB · Visningar: 291
Så svårt är det inte att fota i innebandyhallar och jag är lite fundersam på om Pixbo verkligen har så pass dåligt ljus som du vill påskina. Pixbo är ändå ett av topplagen i SSL och som alla de lagen har de en standard att leva upp till.
...

Ljuset är extremt dåligt där.
Visst är vitbalansen en viktig del av problemet.
Men i just den hallen, är ljuset exceptionellt dåligt.
(Har varit där själv en gång).
 
Ljuset är extremt dåligt där.
Visst är vitbalansen en viktig del av problemet.
Men i just den hallen, är ljuset exceptionellt dåligt.
(Har varit där själv en gång).

Det var värst. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att komma dit än, men att det var så dåligt hade jag ingen aning om. Jag har ju sett Per Wiklunds bilder därifrån och de tycker jag har varit bra vad gäller ljuset.
 
Det var värst. Jag har dessvärre inte haft möjlighet att komma dit än, men att det var så dåligt hade jag ingen aning om. Jag har ju sett Per Wiklunds bilder därifrån och de tycker jag har varit bra vad gäller ljuset.
Pixbo har dispens för den hallen.
Det är grymt dåligt ljus.
Dom är på gång att bygga en nya hall, jag vet inte när den skall vara klar men det blir nog inte förrän 2016.
 
Kan inte mer än håla med föregående... Vitbalansen är prio ett. får du ordning på den så får du en bild som blir ljusare och trevligare, Gråkort är en utmärkt lösning och på din kamera kan du ju spara 5 olika vitbalans inställningar så det är ju perfekt för olika haller eller liknande.

I övrigt har jag beskurit den lite. och ljustret vit punkt och svart punkten så att säga. lite kontrast,Högdag och skuggorna är också fin justerade höt exponeringen aningen också. objektivs korrigering, brus red och skärpa på.

Så nog kan du får bilder som är klart användbara även om det är dåligt ljus :D

Ser nu att jag kunde dragit ner på det gula i vitbalansen ännu mer.. har bara använt "auto pipetten" på det vita i sargtexten.
 

Bilagor

  • pixbo_red.jpg
    pixbo_red.jpg
    497.8 KB · Visningar: 147
Eftersom jag bara har varit där en gång. Så är jag lite osäker.
Men jag vill minnas att ljuset, förutom att det är svagt.
Inte är kopplat "korrekt på tre faser".

I hallar med bra ljus. Som ska vara godkänt för TV.
Så kopplar man belysningen fördelat på tre faser.
Detta för att undvika "flimmer" från belysningen.
Ögat uppfattar det inte. Men när du har "flimrigt" ljus, använder korta slutartider.
Och träffar "fel" i förhållande till ljusets blinkande.
Så får du ännu sämre ljus.
(Nya Canon 7D mkII har ju en funktion som känner av detta, och ser till att exponeringen sker när ljuset är som bäst).
Inte helt ovanligt heller att vitbalansen är varierande i sådana hallar.
 
Kan inte mer än håla med föregående... Vitbalansen är prio ett. får du ordning på den så får du en bild som blir ljusare och trevligare, Gråkort är en utmärkt lösning och på din kamera kan du ju spara 5 olika vitbalans inställningar så det är ju perfekt för olika haller eller liknande.

I övrigt har jag beskurit den lite. och ljustret vit punkt och svart punkten så att säga. lite kontrast,Högdag och skuggorna är också fin justerade höt exponeringen aningen också. objektivs korrigering, brus red och skärpa på.

Så nog kan du får bilder som är klart användbara även om det är dåligt ljus :D

Ser nu att jag kunde dragit ner på det gula i vitbalansen ännu mer.. har bara använt "auto pipetten" på det vita i sargtexten.
Jag blev förvånad över att det är så dåligt ljus i en SSL hall !
Jag har nu kollat igenom bilderna och visst med lite mek i LR så går bilderna att använda.
Jag skall testa nästa gång att sätta vitbalansen med gråkort.
 
Jag blev förvånad över att det är så dåligt ljus i en SSL hall !
Jag har nu kollat igenom bilderna och visst med lite mek i LR så går bilderna att använda.
Jag skall testa nästa gång att sätta vitbalansen med gråkort.

Ja jo det är tråkigt med ljuset.. men men bara finna sig i situationen tyvärr. men som sagt får du till vitbalansen så kommer du få mycket bättre koll på bilden generellt och utifrån det lättar att exponera bilden också..

Lycka till!
 
Har väll inget direkt att tillföra i frågan, men tog chansen att få experimentera lite med RAW filen.. går att göra mycket med filen trots att den är lite grynig.

Notera att detta bara är en 3-4minuters snabb "framkallning" och att jag har frångått färgpaletten en smula, det finns potential i RAW filen helt klart, dock som någon skrev innan sitter skärpeplanet mer i höjd med knät än ansiktet.

Just 4 fun:
https://kau.box.com/shared/static/txjh4kmpafxrw59vgxid.jpg

Ha de gott!
 
En spontan reaktion från en amatör - om ljuset är dåligt kan man då inte bli mer kreativ med slutartiden? Visst vill man frysa rörelser, men om man måste välja mellan en "skitbild" och en bild där fötter är lite suddiga...Ja, jag vet inte vad som är bäst. Sen kan man väl fixa rörelser lite med panorering, men då ska man få till tekniken också.

Är säkert helt ute och cyklar, men tänkte att det skadar inte att ställa dumma frågor =)
 
Även jag tog mig friheten att göra en snabb redigering i Lightroom. (Ca 2 minuter).
Bortsett från det usla ljuset.
Så finns det en sak till som gör det lite extra besvärligt i det här fallet.
Ljuset (lysrör) innehåller mycket gult.
Samtidigt som golvet är blått.
Vilket gör att man får en form av "blandljus".
Så jag drog ner mättnaden för gult och orange, en liten aning.
Och drog lite i båda reglagen för vitbalans (dvs både temperator och färgton).
(I övrigt använde jag en färdig "preset", som jag skapat själv).

Resultatet finns här:
https://db.tt/n6XTrT7s

Det man bör komma ihåg vad det gäller den här typen av jobb, i uselt ljus.
Är att det är ett måste att lägga ner lite mer jobb på redigeringen.
Även om man har optimala inställningar för både exponering och vitbalans.
Så brukar det inte bli bra utan att man ägnar sig åt lite finjusteringar.
 
Några tips

Jag brukar plåta innebandy division 2 och 3 och 4 och där är kraven lägre på ljuset. Jag brukar köra ISO 5000, f/2,8 och 1/800 s med mitt 70-200. Om jag kör med 85/1,8 och 35/1,4 så gäller ISO 3200, f/2,0 och 1/800 s med 5D II och 7D i jpeg. Jag vitbalanserar endast i PS. Med 7D blir det lite grumligt, men helt ok för dagspress och till webben brukar jag brusreducera hårt och skärpa i PS.
http://tomasrj.blogspot.se/2014/03/sandbackshult-vann-sin-forsta-kvalmatch.html
 
Jag har tidigare varit lite konservativ med brusreduceringen för att inte tappa detaljer. Men på senare tid har jag dragit brusreglaget ganska långt åt höger i Lightroom och kompletterat med lite skärpning och det "ser" faktiskt skarpare ut. Jag vet inte om bruset gör att bilden upplevs som dåligt/lågupplöst och trist?

Hur mycket brusreducering använde ni på era kopior högre upp i tråden?
 
De bearbetningar ni beskriver i LR förutsätter det RAW format på bilden?

Jag plåtar också en del i innebandyhallar och kan hålla med om att ljuset är största utmaningen.

Däremot har jag inte börjat med RAW ännu men det kanske kommer.

Jag tycker inte att jag lyckas förbättra bilderna särskilt mycket i LR men det kanske beror på att jag använder jpeg ? Eller om jag förbättrar en sak så blir det på bekostnad av något annat.
Sen är jag inte expert på LR heller för den delen men jag lyckas inte bättre i Aperture heller.

Är det dags att ta klivet upp till RAW?

Skall säga att kameran jag pratar om är en 60D men i fortsättningen blir det med en 6D och det kanske hjälper mig till bättre bilder i detta knepiga hall-ljus?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.