Annons

Inlämning av tri-x film...

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Det verkar vara som att svära i kyrkan här - speciellt med en tri-x 400 rulle :) Men jag har inte mycket till alternativ tyverr. Jag undrar främst nu vad ni känner till för skillnader bland de firmor man kan lämna in filmen hos, Jag kan tänka mig att många (alla numera?) framkallar filmen + scannar in och skriver ut kopian istället för det traditionella sättet, jag har svårt att tro att scanning+utskrift skulle vara bättre, så vet någon här vart man bör vända sig??
 
Jag pratade med min lokala fotohandlare för en tid sedan om detta, och han sa att det är ingen som vill stå i ett mörkrum nu för tiden. Det tar alldeles för lång tid i förhållande till vad man kan ta ut i pengar. Men han höll med om att det blir inte riktigt lika bra att scanna och skriva ut bilden på en skrivare. Så vill man ha den där rätta kvaliten, så får man nog göra det själv nu för tiden.
PS. Vårt samtal rörde inte tri-x, utan framkallning i allmänhet. DS.
 
Aj då, det var ju tråkigt, man kanske skulle be om endast bilderna på en cd då, istället för utskriften (om den möjligheten finns), så kan man lägga lite extra krut på någon av bilderna istället vid eventuellt större utskrift.
 
Jag pratade med min lokala fotohandlare för en tid sedan om detta, och han sa att det är ingen som vill stå i ett mörkrum nu för tiden. Det tar alldeles för lång tid i förhållande till vad man kan ta ut i pengar. Men han höll med om att det blir inte riktigt lika bra att scanna och skriva ut bilden på en skrivare. Så vill man ha den där rätta kvaliten, så får man nog göra det själv nu för tiden.
PS. Vårt samtal rörde inte tri-x, utan framkallning i allmänhet. DS.

Din fotohandlare verkar inte vara så uppdaterad. Idag går det att skriva ut bilder, både i färg och i svartvitt, av en kvalitet som är jämförbar med vad du fick till i mörkrummet. Jag säger inte att det blir samma sak, men det blir lika bra.

Stefan
 
Det verkar vara som att svära i kyrkan här - speciellt med en tri-x 400 rulle :) Men jag har inte mycket till alternativ tyverr. Jag undrar främst nu vad ni känner till för skillnader bland de firmor man kan lämna in filmen hos, Jag kan tänka mig att många (alla numera?) framkallar filmen + scannar in och skriver ut kopian istället för det traditionella sättet, jag har svårt att tro att scanning+utskrift skulle vara bättre, så vet någon här vart man bör vända sig??

De flesta bilder som lämnas in för utprintning idag är gjorda på traditionellt ljuskänsligt fotopapper i färg. Även digitalt fotade filer kopieras i såna maskiner på traditionellt sätt, med ljusbelysning och kemisk framkallning. Det är det billigaste sättet. Sen kan man givetvis även få dom utskrivna på utskriftspapper av bra och hållbar kvalitét, men det brukar i allmänhet bli mycket dyrare.

Men att famkalla en svartvit Tri-X film är nog inte så många firmor som gör idag. Det har du rätt i. Fast kommer man bara förbi filmframkallningssteget är det inga problem att få bilderna på vilket papper du än önskar. Där finns inga begränsningar.
 
Jag pratade med min lokala fotohandlare för en tid sedan om detta, och han sa att det är ingen som vill stå i ett mörkrum nu för tiden. Det tar alldeles för lång tid i förhållande till vad man kan ta ut i pengar. Men han höll med om att det blir inte riktigt lika bra att scanna och skriva ut bilden på en skrivare. Så vill man ha den där rätta kvaliten, så får man nog göra det själv nu för tiden.
PS. Vårt samtal rörde inte tri-x, utan framkallning i allmänhet. DS.

Nej den fotohandlaren kan inte ha varit särskilt uppdaterad. De flesta bilder som lämnas in för att bli pappersbilder idag görs ju på traditionellt ljuskänsligt fotopapper och kemisk framkallning, även de digitalt fotade. Men givetvis kan man få dom utskrivna på utskriftspapper också. Det brukar dock bli mycket dyrare. Så den handlaren har totalt fel. Maskinell mörkrumskopiering är mycket billigare än utskrifter. Jämför man manuell kopiering blir det dock andra siffror, fast jämför man med manuell utskrift på högkvalitativa material kan man fråga sig om inte det manuella mörkrummet ändå står sig ganska bra?
 
Hej!
Proffskopia i Jönköping framkallar svart/vit, C-41 och Dia E6. Såg i ett annat forum att de gått konkurs men det stämmer inte, jag var där alldeles före Jul och kollade på deras DIA framkallningsmaskin. De gjorde även jobb för oss inför utställning på fotomässan i stockholm.
Kolla in deras sida på nätet och avgör vad du tycker själv.
MVH David.

www.proffskopia.se/proffskopia/framkallning.html
 
Jag får väl krypa till korset och erkänna att jag hade fel.... :-(
Jag var just och frågade min fotohandlare igen, och det är ljuskänsligt
papper som används och frammkallas med kemikalier. Så kan det gå...
 
Jag har ett proffslabb för framkallning av s/v,negativ-färg och dia i alla filmformat upp till storformat.Jag kopierar s/v,negativ-färg o. dia från samtliga filmorginal.Jag skannar till CD/DVD.
Priser m.m via [email protected].
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.