ANNONS
Annons

Inköp till företag!?

Produkter
(logga in för att koppla)

thefinger

Aktiv medlem
Jag behöver hjälp med att hitta om man kan dra av utrustning som är köpt innan företagets start?
Har fått en länk dit men har så klart raderat mailet. tror att det var på skatteverkets hemsida.
 
Hej!
Det enklaste är att prata med din ( eller någon revisor ) om du inte har någon som sköter dina årsslut moms mm? Så får du rätt uppgifter med en gång .
Mvh Mikael
 
Hmm, bättre sent svar än aldrig...kanske.

Så här är det. Det finns kostnader som kallas för uppstarts kostnader eller något sådan. Dessa kan man få lov att dra av i den första momsdeklarationen.

Kom ihåg, skatteverket är din vän! Dom är väldigt hjälpsamma och vet vad som gäller. Dom förklarar garanterat hur det fungerar om du ringer dem. Brukar jag göra när jag har bokföringsbekymmer. dom hjälper alltid till, iaf i helsingborg.
 
Ännu senare svar :)
Kolla Inkomstskattelagen 16kap 36§
Där står att man kan göra avdrag för utgifter som man har haft före starten.
Men ring skatteverket, eller sök på deras hemsida som är ganska lätt att ta sig fram på.
 
Andreas@UppsalaPR skrev:
2 kalenderår innan tror jag detär. Rätt så generösa regler.

Ja nästan iallafall. Det gäller för det året man startar upp, samt året innan. Så det kan förstås bli två kalenderår! Dock verkade Skatteverket i Malmö inte helt övertygade om att mina inköp skulle gå igenom, trots att jag uppfyller alla kraven och är helt ärlig i mina avsikter. Vi får se var det slutar när det är dags.
 
Jodå, det går att dra av

Hej!

På "starta eget" utbildningen jag gått fick vi veta att det går bra att göra avdrag för grejor man köpt innan själva företaget är startat. Detta under förutsättning att man vid själva inköpstillfället hade börjat planera för att starta eget...

Du sparar alla gamla kvitton och för in dom i bokföringen som en egen insättning (enskild firma).

/Maria
 
Jag har fattat att det finns möjlighet till att göra avdrag för kostnader upp till ett år innan start av företag.

Nu är min fråga kan man lyfta momsen på grejor man handlat till sin kommande enskilda firma när man väl startar den?

Köpte en kamera m glugg för några månder sedan och hade tänkt starta firman efter nyår...?
 
Dan P skrev:

Nu är min fråga kan man lyfta momsen på grejor man handlat till sin kommande enskilda firma när man väl startar den?

Hej,
Jag är i exakt samma situation, jag har läst en bra bok som heter ENSKILD FIRMA av Björn Lunden www.blinfo.se och där står att man inte får lyfta MOMS innan verksamhetsstarten och att man normalt inte får lyfta MOMS innan man gjort sin första MOMS-pliktiga försäljning.

Ang. att Skattemyndigheten skulle vara ens bäste vän så vet jag inte om jag håller med, jag satsar på att anlita en erfaren redovisningskonsult istället.
 
thefinger skrev:
Jag behöver hjälp med att hitta om man kan dra av utrustning som är köpt innan företagets start?
Har fått en länk dit men har så klart raderat mailet. tror att det var på skatteverkets hemsida.

Skatteverket har infoträffar som är bra för dig som vill/tänker starta eget.

http://www.skatteverket.se/

I vänsterspalten hittar du "infoträffar"
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.