Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inköp till företag!?
- Trådstartare thefinger
- Start datum
Per_S
Aktiv medlem
Hmm, bättre sent svar än aldrig...kanske.
Så här är det. Det finns kostnader som kallas för uppstarts kostnader eller något sådan. Dessa kan man få lov att dra av i den första momsdeklarationen.
Kom ihåg, skatteverket är din vän! Dom är väldigt hjälpsamma och vet vad som gäller. Dom förklarar garanterat hur det fungerar om du ringer dem. Brukar jag göra när jag har bokföringsbekymmer. dom hjälper alltid till, iaf i helsingborg.
Så här är det. Det finns kostnader som kallas för uppstarts kostnader eller något sådan. Dessa kan man få lov att dra av i den första momsdeklarationen.
Kom ihåg, skatteverket är din vän! Dom är väldigt hjälpsamma och vet vad som gäller. Dom förklarar garanterat hur det fungerar om du ringer dem. Brukar jag göra när jag har bokföringsbekymmer. dom hjälper alltid till, iaf i helsingborg.
Erica Andersson
Medlem
Ännu senare svar
Kolla Inkomstskattelagen 16kap 36§
Där står att man kan göra avdrag för utgifter som man har haft före starten.
Men ring skatteverket, eller sök på deras hemsida som är ganska lätt att ta sig fram på.
Kolla Inkomstskattelagen 16kap 36§
Där står att man kan göra avdrag för utgifter som man har haft före starten.
Men ring skatteverket, eller sök på deras hemsida som är ganska lätt att ta sig fram på.
Andreas_UppsalaPR
Aktiv medlem
2 kalenderår innan tror jag detär. Rätt så generösa regler.
Jonas Jönsson
Aktiv medlem
Andreas@UppsalaPR skrev:
2 kalenderår innan tror jag detär. Rätt så generösa regler.
Ja nästan iallafall. Det gäller för det året man startar upp, samt året innan. Så det kan förstås bli två kalenderår! Dock verkade Skatteverket i Malmö inte helt övertygade om att mina inköp skulle gå igenom, trots att jag uppfyller alla kraven och är helt ärlig i mina avsikter. Vi får se var det slutar när det är dags.
Maria F
Aktiv medlem
Jodå, det går att dra av
Hej!
På "starta eget" utbildningen jag gått fick vi veta att det går bra att göra avdrag för grejor man köpt innan själva företaget är startat. Detta under förutsättning att man vid själva inköpstillfället hade börjat planera för att starta eget...
Du sparar alla gamla kvitton och för in dom i bokföringen som en egen insättning (enskild firma).
/Maria
Hej!
På "starta eget" utbildningen jag gått fick vi veta att det går bra att göra avdrag för grejor man köpt innan själva företaget är startat. Detta under förutsättning att man vid själva inköpstillfället hade börjat planera för att starta eget...
Du sparar alla gamla kvitton och för in dom i bokföringen som en egen insättning (enskild firma).
/Maria
Dan P
Aktiv medlem
Jag har fattat att det finns möjlighet till att göra avdrag för kostnader upp till ett år innan start av företag.
Nu är min fråga kan man lyfta momsen på grejor man handlat till sin kommande enskilda firma när man väl startar den?
Köpte en kamera m glugg för några månder sedan och hade tänkt starta firman efter nyår...?
Nu är min fråga kan man lyfta momsen på grejor man handlat till sin kommande enskilda firma när man väl startar den?
Köpte en kamera m glugg för några månder sedan och hade tänkt starta firman efter nyår...?
growingart.se
Aktiv medlem
Mig veterligen får man dra av för inköp som skett under året innan det år som verksamheten startade, inte ett år i tid.
thc
Avslutat medlemskap
Dan P skrev:
Hej,
Jag är i exakt samma situation, jag har läst en bra bok som heter ENSKILD FIRMA av Björn Lunden www.blinfo.se och där står att man inte får lyfta MOMS innan verksamhetsstarten och att man normalt inte får lyfta MOMS innan man gjort sin första MOMS-pliktiga försäljning.
Ang. att Skattemyndigheten skulle vara ens bäste vän så vet jag inte om jag håller med, jag satsar på att anlita en erfaren redovisningskonsult istället.
phk
Aktiv medlem
thefinger skrev:
Jag behöver hjälp med att hitta om man kan dra av utrustning som är köpt innan företagets start?
Har fått en länk dit men har så klart raderat mailet. tror att det var på skatteverkets hemsida.
Skatteverket har infoträffar som är bra för dig som vill/tänker starta eget.
http://www.skatteverket.se/
I vänsterspalten hittar du "infoträffar"