Annons

Inköp av scanner - Vad bör man tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

pomfritz

Medlem
Hej, jag har tänkt att jag ska köpa en ny scanner med möjlighet att kunna scanna negativ/dia. Men vad bör man tänka på i övrigt. Jag har tittat på två olika; en med upplösningen 1200*1200 och en med 2400*2400.

Jag ska ha det för hobbybruk, dvs jag behöver inga proffsgrejor. Är det värt 1000 kr extra att få den med högre upplösning? Finns det något annat man bör tänka på?

MVH

/Fredrik

Vad är det för modeller du tittar på? Enbart upplösning är inget fullgott jämförelsetal dessvärre. Men generellt sett så skulle jag säga att 1200 dpi är alldeles för lite för småbild om du vill göra det minsta mer än att lägga upp bilder på webben.

njaa...

Håller väl delvis med Jimh. Har själv en 1200 dpi flatbäddsscanner. Den duger ganska bra, men ska jag trycka ut på skrivaren så klarar den inte riktigt A4 med bästa kvalitét. Jag kan skriva ut bra upp till ca 15x23 cm. För weben och mindre utskrifter så ser du förmodligen inte någon större skillnad. Alla bilderna i mina album är scannade från dia med denna scanner. Hälsn. Tony

De två jag tittat på är HP SJ4470 och HP SJ5470. De kostar 1600 kr respektive 2600 kr. Men om någon har några andra rekommendationer så tar jag gärna emot dessa.

MVH

/Fredrik

Tänk bara på att Hps scannrar inte tar 3mm ramar... (som även vissa andra inte heller klarar).....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar