Annons

Inköp av nytt objektiv till Eos 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

MountainMan

Medlem
Hej,

jag skulle uppskatta lite inputs till funderingar kring inköp av nytt objektiv. Har kitobjektivet 18-135, och vill köpa mig något som faktiskt kan gå min kamera tillmötes:)

Fotar allt möjligt, och har inte nischat mig ännu. Vidvinkel kommer till sommaren Just nu är jag ute efter ett schysst objektiv som kan bäras med överallt och som jag hoppas få användning av lite här och där. Funderar just nu på Canons 85mm 1,8, alternativt 50mm 1,4......är det någon som har några bra tips så tar jag gärna emot dem!

MVH Erik
 
Mitt råd är EF-S 17-55:2.8, skarp, snabb och sjukt snygg oskärpa. Bästa EF-S gluggen imho. En av dom gluggar som fått stanna kvar i väskan vid sidan om EF70-200:2.8L IS.
 
Jag köpte ett begagnat 24-105 för ett tag sedan och det har inte lämnat min 7D efter inköpet. Kanske lite dålig vidvinkel men för mig funkar det ändå.
 
Mitt tips är också EF-S 17-55/2.8 IS. Bästa normalzooman jag ägt och det objektiv jag använder mest, betydligt oftare än EF 50/1.4 som ändå använts mycket. Därefter EF 70-200 version 4L IS eller 2.8L ii IS
 
Alright, tack för info. Låter som om 17-55:an är fin, men dock är jag fortfarande sugen på att prova lite fast optik. Jag har ju 18-135, som jag behåller. 85:ans 1,8 ser fin ut, och är dessutom billig ny. 50mm 1,4 ser också fin ut, MEN, av någon anledning lockas jag mer av 85;an isf. Man kan ju inte få allt, så jag får väl börja i någon ände...:) Är det någon av er som har båda två, och vilken används mest isf?
 
Alright, tack för info. Låter som om 17-55:an är fin, men dock är jag fortfarande sugen på att prova lite fast optik. Jag har ju 18-135, som jag behåller. 85:ans 1,8 ser fin ut, och är dessutom billig ny. 50mm 1,4 ser också fin ut, MEN, av någon anledning lockas jag mer av 85;an isf. Man kan ju inte få allt, så jag får väl börja i någon ände...:) Är det någon av er som har båda två, och vilken används mest isf?

Jag har båda, eller snarare alla tre.

EF 50/1.4 är skarp när den fokuserar rätt, men AF-motorn är inte världens mest exakta så den träffar aldrig exakt lika bild för bild. Man får skjuta några extra skott och behålla bilden som blev bäst. Jag var nöjd med den på 40D men den är inte tillräckligt precis för 7D. Köp hellre Sigma 50/1.4 om det är 50mm du är ute efter.

EF 85/1.8 är mycket bra, så är även EF 100/2, men de är båda teleobjektiv till 7D. Eller varför inte EF 35/1.4L vars brännvidd, skärpa och AF passar grymt bra till 7D, lite dyr men presterar därefter.
 
Jag har EF 50/1.4 och 85/1.8. 85:an är ett av mina favoritobjektiv, men det är lite för långt för flitig användning inomhus (i vanliga rum), så just nu är det 50/1.4 som sitter på kameran mest. Mitt exemplar har ganska dålig kontrast på full öppning (vilket jag tror är "normalt" för det objektivet), men nedbländat ett eller ett par steg så är det mycket skarpt.

Jag "fick" ett EF 100/2.8 IS USM Macro som julklapp så det sitter förstås ofta på just nu också. Ett objektiv som jag är mycket nöjd med så här långt, men det är ju inte lika mycket all-round-objektiv som en normalzoom.
 
EF 50/1.4 är skarp när den fokuserar rätt, men AF-motorn är inte världens mest exakta så den träffar aldrig exakt lika bild för bild. Man får skjuta några extra skott och behålla bilden som blev bäst.

Jag brukar använda kontinuerlig AF istället för one-shot, vilket brukar resultera i korrekt fokus i de flesta fall.
 
Jag brukar använda kontinuerlig AF istället för one-shot, vilket brukar resultera i korrekt fokus i de flesta fall.

Kan funka bra i vissa situationer, men inte om man vill låsa och komponera om lite. Inte alltid att det finns någon fokuspunkt exakt där man vill sätta fokus vid en viss bildkomposition.
 
Om jag vill låsa och komponera om så släpper jag bara AF-ON-knappen för att "låsa" och komponerar om.
 
Om jag vill låsa och komponera om så släpper jag bara AF-ON-knappen för att "låsa" och komponerar om.

Såklart! Det brukar jag också göra när jag fotar fotboll med 70-200, men för vanligt slöfotande är det smidigare att använda bara avtryckaren. Har inte vant mig vid att alltid använda AF-ON för fokus. Måste träna mer ;)
 
Återigen - tack för inputs! För inomhusbruk må 85:an vara långt, om man inte kör porträtt. Då har jag mitt 18-135 att ta till. ALLA verkar extremt nöjda med sin 85:a, vilket låter bra. Om jag nu ska ha ett fast så är det väl kanske lika bra att köra 85mm, så får jag fina porträtt och fin bokeh. Men förutom porträtt, vad fotar ni med ett 85mm?! Och vad fotar ni med 50?
 
Återigen - tack för inputs! För inomhusbruk må 85:an vara långt, om man inte kör porträtt. Då har jag mitt 18-135 att ta till. ALLA verkar extremt nöjda med sin 85:a, vilket låter bra. Om jag nu ska ha ett fast så är det väl kanske lika bra att köra 85mm, så får jag fina porträtt och fin bokeh. Men förutom porträtt, vad fotar ni med ett 85mm?! Och vad fotar ni med 50?

Fotar porträtt med min 50/1.4 om jag är ute efter extremt kort skärpedjup.

/Stefan
 
Såklart! Det brukar jag också göra när jag fotar fotboll med 70-200, men för vanligt slöfotande är det smidigare att använda bara avtryckaren. Har inte vant mig vid att alltid använda AF-ON för fokus. Måste träna mer ;)

Om du tycker det är svårt att använda AF-ON för fokus kanske du skall testa den omvända funktionen, AF-ON för fokuslås. Du fokuserar som vanligt med avtryckaren, när du är nöjd och vill låsa fokus håller du AF-ON intryckt. Jag tycker det är mycket enklare på detta sätt, och du är alltid redo med ett finger på avtryckaren.
 
Återigen - tack för inputs! För inomhusbruk må 85:an vara långt, om man inte kör porträtt. Då har jag mitt 18-135 att ta till. ALLA verkar extremt nöjda med sin 85:a, vilket låter bra. Om jag nu ska ha ett fast så är det väl kanske lika bra att köra 85mm, så får jag fina porträtt och fin bokeh. Men förutom porträtt, vad fotar ni med ett 85mm?! Och vad fotar ni med 50?

Allt möjligt när brännvidden passar, båda funkar lika bra på f/1.8 som på f/8.
Till skillnad mot din zoom som inte har f/1.8 eller 2 eller 2.8 eller 4 men väl f/5.6 och 8.
Din zoom funkar alltså 1 maj - 15 augusti mellan 8:00-18:00, ljusstarka objektiv funkar även andra årstider ;)
 
Om du tycker det är svårt att använda AF-ON för fokus kanske du skall testa den omvända funktionen, AF-ON för fokuslås. Du fokuserar som vanligt med avtryckaren, när du är nöjd och vill låsa fokus håller du AF-ON intryckt. Jag tycker det är mycket enklare på detta sätt, och du är alltid redo med ett finger på avtryckaren.

Tack, har även hittat ytterligare ett alternativ:
Tilldela skärpedjupsknappen till att växla mellan ONE-SHOT och Servo, väl intryckt håller den fokus även om Servo är på via avtryckaren. Ger i princip samma funktion som ditt förslag ovan.
 
Såklart! Det brukar jag också göra när jag fotar fotboll med 70-200, men för vanligt slöfotande är det smidigare att använda bara avtryckaren. Har inte vant mig vid att alltid använda AF-ON för fokus. Måste träna mer ;)

Jag har använt *-knappen för att styra autofokus sen början av 1990-talet, så när det kom en AF-ON-knapp så var det rätt så naturligt att fortsätta med den. :)
 
Återigen - tack för inputs! För inomhusbruk må 85:an vara långt, om man inte kör porträtt. Då har jag mitt 18-135 att ta till. ALLA verkar extremt nöjda med sin 85:a, vilket låter bra. Om jag nu ska ha ett fast så är det väl kanske lika bra att köra 85mm, så får jag fina porträtt och fin bokeh. Men förutom porträtt, vad fotar ni med ett 85mm?! Och vad fotar ni med 50?

Jag använder min 85:a till allt möjligt, främst utomhus där den passar rätt bra för att ta lite snävare bilder på lagom avstånd.

Om du överväger en EF 85/1.8 så bör du också titta på EF 100/2.0. Den är lite dyrare än 85/1.8 men är också aningen bättre optiskt i de flesta tester. Jag köpte en begagnad sådan innan jag köpte min 85/1.8, men 100:an hade nån slags missfärgning på frontlinsen (som i och för sig inte märktes direkt mycket på bilderna) så jag lämnade tillbaka den och köpte en ny 85:a istället. Idag hade jag nog köpt en ny 100:a, men på den tiden var jag fattigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.