ANNONS
Annons

Inköp av fotoprylar i Sydamerika

Produkter
(logga in för att koppla)

Svärm

Medlem
Jag ska om en månad resa till Sydamerika under en längre tid. Då främst till länderna Ecuador, Peru, Bolivia och Argentina, men eventuellt även andra länder.

Jag är i behov av lite fotoutrustning. Framför allt objektiv. Jag undrar om någon vet om Sydamerika, i allmänhet, och de ovan nämnda länderna i synnerhet, är bra länder att shoppa fotoprylar i. Mottar också gärna tips om specifika affärer.

Jag är tveksam. Har själv erfarenhet av Brasilien, Peru och Bolivia och den säger att de ofta ligger hopplöst efter och sortimentet som finns är minst sagt begränsat. Dock fanns det fotobutiker i Rio som sålde objektiv, men priserna var ofta över priserna här hemma. Det är nog svårt att som konsument/turist bara gå ut på stan och hitta vettiga tillbehör till bra priser. Framför allt är nog priserna såna att det inte är värt besväret.

För många år sedan var en kompis som volontär i sydamerika.

Olyckligtvis tappade han sin 801s i havet.
Pengar, det hade han men han skulle behöva åka ca 50 mil på dåliga vägar för att kunna handla ngt nytt.
Om det ens fanns det han ville ha när han väl skulle komma fram. Utan kamera i över en vecka sedan kom en ny volontär med ett nytt hus i bagaget.

Svärm skrev:
Jag ska om en månad resa till Sydamerika under en längre tid. Då främst till länderna Ecuador, Peru, Bolivia och Argentina, men eventuellt även andra länder.

Jag är i behov av lite fotoutrustning. Framför allt objektiv. Jag undrar om någon vet om Sydamerika, i allmänhet, och de ovan nämnda länderna i synnerhet, är bra länder att shoppa fotoprylar i.

Hej Linus. Jag har tyvärr inga erfarenheter från just de länderna du ska till. I Brasilien och Mexico så var prylar
1. Svåra att få tag i
2. Dyrare än hemms i Sverige då detta klassas som lyxvaror och därför drabbas av högre skatt.

Jag jagade minneskort i Rio, men det var fasligt svårt att hitta några.
Måste nog hålla med föregående talare om att delar av Sydamerika ligger några eller många år efter oss. Det du kan hoppas på är kanske Buenos Aires, som verkar relativt modernt av det jag hört.

trevlig resa! Ser fram emot många härliga bilder på Fotosidan från din resa.

Tack för era svar!

Nu kan jag i alla fall stryka det alternativet från listan. Låter som att jag får ta och shoppa lite här hemma innan det bär iväg.

Om du som många andra som åker till sydamerika stannar på Amsterdams flygplats finns där en teknikaffär med ok sortiment och (som jag mins det) ganska bra pris. Kanske lite riskabelt om man inte hittar vad man söker.
Vad sydamerika gäller kan jag bara hålla med föregående, ca 2000 kr för ett "no name" CF kort på 1 Gig...

Ha en trevlig resa!
(Ecuador har några av de vackraste och häftigaste landskapen jag någonsin sett!)

Lite ot: Kan råda dig till att skaffa en bra vidvinkel och ett bra tele, det är så sjukt mycket att plåta i dessa länder.

KÖP ALLT I SVERIGE

Hej!

2003-2004 var jag runt i alla de länder du ska besöka. Det är dyrt med elektronik, speciellt kamerautrustning då efterfrågan är relativt låg pga valutans värde.

Kamerafilm och lite beg. analog samt "billigare" digital utr. kan du nog hitta i Buenos Aires, Lima. Jag ångrade att jag inte tog med mig mer prylar från sverige, som film, mer rengöring, ett extra hus etc.

lycka till
K

Ja, det är inte fel att ha ett extra hus med sig. Kör du digitalt skulle dig kanske ha med dig ett analogt som du förvarar på annat ställe än det digitala. Det kan vara bra både med tanke på risken att bli av med grejerna och om något skulle gå sönder. På extra huset sätter du en normalzoom, ifall du blir av med allt det andra har du i alla fall något mer användbart än att ex. köpa en kompakt till kraftigt överpris.

Jepp

Ja. Jag sticker iväg igen om fyra veckor till borno med digital utrustning men troligen för vikten endast en lite tålig olypumpus kompaktfilmkamera som extrahus.

Vikt kontra risk.

Ibland är det lätt att snöa in i prylar och då glömmer man resans huvudsyfte, för mig varjefall, att möta nya kulturer och träffa nya människor. dessa minnen lagras ju trots allt i huvudet.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar