Annons

Inköp av Extender

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på en extender till mitt 70-200/4 IS. Jag har både en 40D och en 5D. Är detta något jag kommer ha nytta av eller kommer man bara bli besviken.
Vill förbättra min portfolio av fåglar men att köpa en 400,500,600 glugg ligger inte riktigt i budget just nu.

Skulle jag köpa en 2x och använda denna på min 40D innebär detta att jag kommer ha en brännvidd på 640, och minsta bländare på 8?
Hur påverkas ISO talet om man använder en extender?

/sebbe

ISO-talet påverkas inte alls. Tänk dock på att med maxbländare 8 kommer du inte ha fungerande autofokus på något av dina kamerahus. En 1.4x extender är mycket mer användbar (såvida du av någon anledning inte föredrar manuell fokus ändå).

Jag är lite sugen på en extender till mitt 70-200/4 IS. Jag har både en 40D och en 5D. Är detta något jag kommer ha nytta av eller kommer man bara bli besviken.
Vill förbättra min portfolio av fåglar men att köpa en 400,500,600 glugg ligger inte riktigt i budget just nu.

Skulle jag köpa en 2x och använda denna på min 40D innebär detta att jag kommer ha en brännvidd på 640, och minsta bländare på 8?
Hur påverkas ISO talet om man använder en extender?

/sebbe

Om jag förstått rätt kommer du inte att få någon AF med vare sig 5d eller 40d. Då krävs eos 1d/s, iaf om det är canons extendrar. Hur sigmas eller någon annan tredjepartsextender beter sig vg AF har jag ingen erfarenhet av.

Tack för detta, Då kan man ju lägga 2x åt sidan och söka efter en 1,4.
Hur kommer det sig att 1,4 funkar med autofokus och inte 2x?

Klarar man sig men en 1,4 om man vill foto fåglar?

Tack för detta, Då kan man ju lägga 2x åt sidan och söka efter en 1,4.
Hur kommer det sig att 1,4 funkar med autofokus och inte 2x?

Det har med bländaröppningens storlek att göra (eller egentligen vinklarna hos det infallande ljuset), autofokus behöver vanligen en öppning motsvarande f/5.6 eller större för att vinklarna inte skall bli för små. Vissa kameramodeller har en mittpunkt som klarar f/8 eller större med vissa begränsningar, då vanligen tillverkarnas topmodeller.

Teleförlängarna gör inte bara objektivet längre, utan "stjäl" ljus. Med en 1.4x förlängare tappar du ett bländarsteg, med en 2x förlängare tappar du två bländarsteg. Har ditt objektiv från början största bländare f/4, får du med 1.4x f/5.6 och med 2x f/8 (där bara den förstnämnda ger autofokus).

De flesta som fotar fåglar använder en 400 på crop. En 70-200/4+2x TC är ju ingen höjdare. Billigaste vägarna att gå är:
300/4 utan IS (6000:- beg)+1,4TC (1500:- beg min)
Sigma 80-400 EX OS (4500:- beg dock långsam AF)
Sigma 120-400 Hsm OS ca 7000:- ny (kanske om du har tur 5500:- beg)
400/5,6 Canon (strax under 10.000:- beg) annars under slutet av 80 talet var det mode med 400/5,6 så Sigma, Tokina och jag tror även Tamron gjorde dem. Uppskatta max 3000:- för någon av dessa. Går fock ej längre att laga. Tror jag såg en beg Tokina på blocket Uppsala idag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto