ANNONS
Annons

Inget hände när jag tryckte på avtryckaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingston

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en canon 5d begagnat och när jag i dag började använda den fungerade det först helt problemfritt men efter ca 20 bilder hände det inget när jag tryckte på avtryckaren, den var helt stum. Efter en stund gick det att fota igen. Kan det vara så att kameran tänkte en stund eller kan det vara något fel på den.

Om du tog 20 bilder på raken så var det nog att den var upptagen med att skriva dem till kortet innan den kunde ta nya bilder. Annars kan det vara att kameran inte hittade fokus, då händer inget när man trycker ner avtryckaren. Vad menar du med stum?

Det kan också vara så att om inget av det Jonas skriver stämmer in så kan avtryckaren behöva bytas ut. Det är tydligen inte helt ovanligt på EOS-kameror att den börjar ge med sig efter några tiotusentals exponeringar.

Men om det är så så kommer du märka det.
En ny avtryckare kostar ett par hundra, men kräver en händig person som är bekväm med att löda i elektronik för att installera den. En verkstad kan göra det för en tusenlapp eller två inklusive reservdelen.

Jag tryckte på avtryckaren och kameran tog ingen bild. Fast LCD dispalyen visade info. Det kanske var så att den letade efter fokus.

Nej, jag har inte kollat programvaran. Det vet jag inte hur man gör.

Jag får väl fortsätta att använd den och se om problemet återkommer.

Det kan också vara så att om inget av det Jonas skriver stämmer in så kan avtryckaren behöva bytas ut. Det är tydligen inte helt ovanligt på EOS-kameror att den börjar ge med sig efter några tiotusentals exponeringar.

Men om det är så så kommer du märka det.
En ny avtryckare kostar ett par hundra, men kräver en händig person som är bekväm med att löda i elektronik för att installera den. En verkstad kan göra det för en tusenlapp eller två inklusive reservdelen.

Fast den kameran ska endast ha gjort ca 2 000 exponeringar.

Jag tycker också att det verkar som att kameran inte lyckades fokusera. Inget konstigt om det var mörkt där du försökte fotografera eller om du försökte fokusera på molnfri himmel eller dylikt. Kan det ha varit så?

Jag fotade ett badrum. Tidigar har jag använt en 450d och med den kunde man höra att den letade fokus. Denna är kanske tystare.

Använde du blixt? Ibland kan jag uppleva att det tar ett litet tag innan man kan fortsätta fota om man knäppt av en bild med blixt. Det är säkert olika dock.

Jag fotade ett badrum. Tidigar har jag använt en 450d och med den kunde man höra att den letade fokus. Denna är kanske tystare.

Hur mycket den låter under fokusering beror mer på vilket objektiv som sitter på.
Annars var detta en engångshändelse, eller hur? Du får återkomma om det händer igen eller om du kommer på fler omständigheter som kan ha orsakat detta.

Hur mycket den låter under fokusering beror mer på vilket objektiv som sitter på.
Annars var detta en engångshändelse, eller hur? Du får återkomma om det händer igen eller om du kommer på fler omständigheter som kan ha orsakat detta.

Det är klart :) Är inte så där insatt i tekniken. Jag får testa den ett tag till.

Bilderna blev i alla fall bra.

Den är inställd på att fokusera med en svart knapp men en stjärna ovan, så man fokuserar inte med avstryckaren.

Med den inställningen är det faktisk konstigt att kameran inte tog bilden. Kameran borde ha tagit bilden oavsett. Det kan alltså inte vara fokuseringen som strular.
Använde du blixt, som Johanna undrade? Kan också ha varit något tillfälligt fel. Vi håller tummarna för att det inte händer igen.

En annan fråga som någon kanske kan svara på. För att se hur många bilder som tagits trycker man väl på meny?

Det kommer mycket dumma frågor härifrån är jag rädd, men någonstans måste jag ställa dem :)

Är jättetacksam för alla svar jag fått.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar