ANNONS
Annons

Ingen skillnad i skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag vet från förra gången jag gjorde det att jag tar en liten risk att starta en tråd om skärpedjup, att det blir en lång och oenig debatt mellan experterna på området, men jag kan inte låta bli. Den "risken" tar jag för jag är mycket nyfiken på era synpunkter.

Jag har en Powershot S3 IS och jag har ett tag tänkt att jag skulle undersöka metodiskt hur bländartalet påverkar skärpedjupet. Idag blev det av.
Jag använde det manuella läget och tog tolv bilder i fyra serier om tre. Seriebildstagningen var bara för att minska risken för skakningsoskärpa. I de fyra serierna använde jag bländartalen 2.7, 4.0, 5,6 och 8.0. Det är det område bländartalen spänner över på min kamera. För varje bländartal justerade jag slutartiden för att få samma exponering. Det lyckades. Det blev samma exponering på alla bilderna.

Jag hade innan jag började fota använt autofokus mot ett träd några få meter ifrån där jag stod och sedan låst denna fokusinställning och använde den sedan på samtliga bilder. Jag fokuserade mot trädets stam med enbart snö i bakgrunden, så kameran borde inte ha blivit förvirrad över vad den skulle fokusera på.
I bildens motiv i övrigt fanns många andra träd och föremål på olika avstånd, från det avstånd där jag hade låst fokus bort till ungefär 30 - 40 meter.
Jag ska tillägga också att jag inte använde någon zoom. På shooting information för bilderna står det "Focal Length 6.0 mm".

När jag granskade bilderna i datorn kunde jag emellertid inte upptäcka någon skillnad i skärpedjup. Träden och de andra föremålen längre bort hade samma skärpa på samtliga bilder. Om det var någon skillnad överhuvudtaget så var det märkligt nog i så fall det motsatta mot förväntat, att föremålen längre bort var oskarpare med bländare 8.0 än med 2.7, men den skillnaden var i så fall mycket marginell.

Jag tror i och för sig inte att det är något fel på min kamera. Jag har läst att systemkameror kan åstadkomma mycket kortare skärpedjup än kompaktkameror.

Men utifrån de här resultaten känns det som att det kvittar om jag justerar bländartal eller slutartid för att få rätt exponering. Skärpedjupet blir detsamma ändå.
Detta var i och för sig bara ett test och naturligtvis kan man göra fler tester med större skillnader i avstånd mellan objekten, låsa fokus på objekt som kanske bara är en halvmeter bort eller så. Man kan också experimentera med andra brännvidder. Kanske märks det någon skillnad i skärpedjupet då.

Jag är ny på foto och skulle gärna vilja höra lite kommentarer och synpunkter om mitt test och resultatet av det från er som är erfarna.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
skärpedjupet hör ihop med brännvidden och för att få ett lagom utsnitt med en så kompakt sensor så använder man korta brännvidder.. med så korta brännvidder går det inte att få så kort skärpedjup alls, nej.
en vits med att kunna ändra bländarvärde är att kunna justera slutartiden, right? så helt meningslöst är det inte. Dessutom ÄR det en skillnad i skärpedjup, om än relativt liten.
 
loyalistsoldier skrev:
i makroläge ger min lilla kompaktkamera kort skärpedjup oavsett brännvidd

Hej!

Jag har samma erfarenhet av makrofotografering. När jag går nära ett motiv får jag stora skillnader i skärpa mellan det jag fokuserat på och det som ligger längre bort.

Jag har inte räknat på det, men en spontan bedömning är att den relativa skillnaden i avstånd då mellan det objekt jag fokuserat på och objekt längre bort i bilden, jämfört med testet jag beskrev ovan, är betydligt större.

Mvh.
Lasse C
 
tyvärr så har kameror med liten sensor stort skärpedjup nästan hela tiden.

Fråga på du bara, för inte var det väll du som skapade psyko-tråden om idealalinser?
 
difraktion

Att det blev t.o.m. oskarpare vid mindre bländare beror på difraktionen som har att göra med att ljus böjs när det passerar små öppningar. Vid bl 8 är hålet mycket mycket mindre på en kompaktkamer än vid bl 8 på ett objektiv för systemkamera.
 
Som andra redan har påpekat så är det tråkiga svaret att din kamera inte kan ge dig det där korta snygga skärpedjupet som man kan få med en systemkamera och ljuststarka objektiv.
Men om du använder långa brännvidder och tighta utsnitt (gå nära) så borde nog kunna få till tex porträtt med tydligt oskarp bakgrund. Om än inte lika oskarp som men en systemare. Och största bländare givetvis. :)
 
Jo det är en aha-upplevelse sen jag skaffade systemkamera, känns som att avståndet till motivet påverkar skärpedjupet betydligt mer än bländaren. Att gå ett steg närmare motivet kortar ofta skärpedjupet mer än att blända upp ett steg ;)
 
På vilket avstånd hade du låst fokus?

Du måste ha väldigt kort fokuseringsavstånd för att du inte ska ha fokus från "precis framför fötterna" till oändligt med en så kort brännvidd och liten sensor.

Skulle gissa på att om du låser fokus på 2,5 meter och har bl.2,8 så är det skarpt från en meter till oändligt? Och större skärpedjup på mindre bländare, alltså kanske från nån decimeter till oändligt. Den skillnaden är inte lätt att se på den färdiga kopian.

//rob


mina gissningar här ovan var inte så fel, hittade den här:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
 
Senast ändrad:
David G skrev:
Fråga på du bara, för inte var det väll du som skapade psyko-tråden om idealalinser?

Hej!

Nej, jag tror inte det. Det var den här tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69267

rob skrev:
Skulle gissa på att om du låser fokus på 2,5 meter och har bl.2,8 så är det skarpt från en meter till oändligt? Och större skärpedjup på mindre bländare, alltså kanske från nån decimeter till oändligt. Den skillnaden är inte lätt att se på den färdiga kopian.

mina gissningar här ovan var inte så fel, hittade den här:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Tack för tipset. Det är alltid intressant med bra faktalänkar.

Din beskrivning av hur skärpedjupet blir under de förhållanden jag testade stämmer helt med det resultat jag fick. Jag har redan tidigare, i t ex ovan nämnda tråd, fått veta att en kompaktkamera med liten sensor inte kan åstadkomma så korta skärpedjup som en systemkamera med stor sensor. Men jag hade hoppats på lite kortare skärpedjup än så här.
Men det är skönt med raka puckar (även om de svider lite). Nu vet jag i alla fall.

Jag ska tillägga också att jag i alla fall tänkt köpa upp mig till en systemkamera så småningom av flera skäl, detta är bara ett av alla skäl. Men än så länge kramar jag saften ur min S3 IS. Fast det något nedslående resultatet av mitt test och bekräftelserna på resultatet av det här i tråden kanske påskyndar köpet av en systemkamera.

Skärpedjupet i bilder är väldigt viktigt, tycker jag, både när det gäller lite större vyer, som i mitt test, och vid makrofoto och andra "närgångna" fotosituationer, att fokusera på ordentligt närbelägna objekt fast ändå fota en stor vy. I sådana lägen får jag bra resultat med tydlig skillnad i skärpa mellan objekt på olika avstånd.

Men visst vore det snyggt att kunna fota i en skog eller ett landskap med ett så kort skärpedjup att bara objekt inom ett relativt begränsat avståndsomfång blir i fokus. Men det får bli när jag köpt systemkamera. Tills dess får jag fejka i Photoshop.

Mvh.
Lasse C
 
Hög förstoringsgrad, stor bländaröppning och långt till bakgrunden ger kortare skärpedjup.

Det är pga förstoringsgraden man får kort skärpedjup även med kompakter vid makro. Med långt avstånd till bakgrunden, så får man lättare kortare skärpa. Tänk på någon som står intill en vägg, det blir svårt att isolera ansiktet, hur stor bländare man än har.
 
långt till bakgrunden ger kortare skärpedjup
Om man har långt till bakgrunden får man kortare skärpedjup :) Fascinerande ny upptäkt!

Det är alltid lika skärpedjup oavsett hur långt det är till precis vadsomhelst, förutsatt att det är just avståndet du ändrar. Om du t.ex ändrar bländaren så förändras ju skärpedjupet, men det har inget med avståndet till bakgrunden att göra.

//rob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.