** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ingen idé att vänta på att A700 faller mer i pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bossieman

Aktiv medlem
Runt 9.200 sek kostar den idag helt ny. Tror ni att den kommer falla till runt 8000 sek inom en rimlig framtid?
Tycker inte att det hänt så mycket med priset under lång tid nu, kostar lika mycket som den gjorde i Juli 08. Efter Juli har den gått upp i pris men nu är den åter nere på priset från i somras.

Finns det risk/chans att Sony lanserar en A710 (A720 o.s.v.) snart som ersätter A700:an?

hej där...

Min gissning är att om det kommer en ersättare framöver så blir den inte billig eller billigare än A700 i alla fall..

Och faller A700 i pris så lär det ändå inte bli så rasande stor skillnad i Sverige i alla fall. Vår kronkurs talar en del emot det som en parameter..

Så har du pengen så handla dig en du.. Jag skulle gjort det..

Och ramlar den en femhundring tusing eller nån 1500ing senare så gör det väl inte nått direkt sett på hur längen man har en sådan kamera..

Egentligen är väl bästa tiden att handla en bil eller en kamera då alla smågrejor fixats med uppdateringar mm under modellens livslängd innan modellbyte.... Så presis då en produkt står vid byte så är den i sin bästa pondus.. Så byter man sedan modell då nästa kommit till sin slutsprut osv osv..

I stället för köpa nytt då det kommer och behöva genomgå garantirep mm pga felkonstruktioner på bilar som i sista årsmodellen brukar vara fixade.. eller firmware´s osv som oftast är under resan fixade redan.....

Så man kan som "praktiker" med mindre plånbok ta den vägen att handla på "sluttampen" innan den nya kommer. Och få en modell som redan genomgått alla småfix så den är mer "fullfjädrad" än den första som kom ut på marknaden... Eller som en med större plånbok kan man ha sin gamla kvar och handla den senaste och ha båda paralellt....

Då har man ju båda valen..

men som fattigare så skulle jag inte tveka välja en färdig kamera även då den ev kommer i en modell mkII hyfsat snart därefter.....

Se på Canon där man enkelt konstaterar att den gamla 40D är i samma klass som den nya 50D i stort.. Så först då 50D fått lite firmwere i framtiden kommer den bli bättre än den gamla gissningsvis...DVS i slutet innan ev ny dyker upp igen..

Så en 40D ägare gör ju bäst att köpa sin 50D på slutet sett på så sätt kan man tänka... Jag tänker så i alla fall.. Om det är rätt eller fel vet jag inte.. men det låter i mitt huvud som ändå liiite logik..

Eller så tänker jag med den tunna plånboken mer än cellerna i skann.. Vilket ju kan va möjligt givetvis...Hehe..

Hmm. Hoppas jag inte skrev för inveklat hur jag tänker...

Runt 9.200 sek kostar den idag helt ny. Tror ni att den kommer falla till runt 8000 sek inom en rimlig framtid?
Tycker inte att det hänt så mycket med priset under lång tid nu, kostar lika mycket som den gjorde i Juli 08. Efter Juli har den gått upp i pris men nu är den åter nere på priset från i somras.

Finns det risk/chans att Sony lanserar en A710 (A720 o.s.v.) snart som ersätter A700:an?

Kronan faller mot dollarn vilket gör dollarn dyrare. För några månader sedan kostade dollarn ca 6 kr och idag strax över 8 kr. Ungefär samma förhållande är det med euron. Ett prisfall uttryckt i dollar eller euro ger inte nödvändigtvis ett lägre pris i kronor, med tanke på att den svenska valutan försvagas mot de internationella valutorna.

Då är det lika bäst att skaffa den nu då. Kanske t.o.m. blir dyrare framöver.

Behöver du kameran nu är det läge att köpa den. Är det efter jul du behöver den, kan jag tänka mig att den kommer falla i pris. Dels beroende på minskad efterfrågan och att det kommer en ny modell som ersätter den. Samantaget är priserna på elektronik på väg nedåt. Ökad efterfrågan ger större serier och fler har förmågan att tillverka med den näst senaste halvledartekniken. Så har de alltid varit med en titt i backspegeln. När Canon EOS 300D kom kostade den ca 10 000:-. En motsvarande kamera idag kostar ca 4-5 000:- och är tekniskt bättre.

Jag behöver den igentligen nu, vore kul att ha den innan jul och kunna ge dottern min A200 i julklapp.
Får bli så helt enkelt, man kan inte vänta förevigt. Vad jag förstått är det ett hus som komemr räcka i många år för min del.

Då är det lika bäst att skaffa den nu då. Kanske t.o.m. blir dyrare framöver.

£ 590.00 i England, hos välrenomerade Robert White - räkna på VAT 17,5 % (deras moms), om du inte har möjligt att dra dito. Plus frakt 29 pund. Kameran är i den här "eu-versionen" laddad med svenska menyer och garantiärenden ska enligt RW kunna skötas genom svenska Sony.

Hälsningar
Urban H

Jag behöver den igentligen nu, vore kul att ha den innan jul och kunna ge dottern min A200 i julklapp.
Får bli så helt enkelt, man kan inte vänta förevigt. Vad jag förstått är det ett hus som komemr räcka i många år för min del.

Hittade ett nytt lägre pris på £557.00 som vad jag kan se är inklusive VAT. Kolla på Amazon.uk och sök på a700 - pundet ligger väl på ca 12:20 i svenska kronor räknat.( senast jag kollade)

- lycka till
Urban H

Jag skulle köpa om jag haft råd.. Va spelar en slant hit eller dit för roll sett på lång tid.. Ingenting egentligen mot värdet att faktiskt ha en sak man vill ha..

Dessutom är detta inte normala tiden numera. Så hur marknaderna kommer hantera priserna med en krona i stort värdefall är nog inte riktigt lika som den gör med en krona som en kort tid sedan var mer värd..samt en stabilare världsbild ekonomiskt sett..

Så.. Jag skulle bra handla och ha kul.. Går priserna upp sedan kan du le åt det.. Går dom ner lite så kan du ju garva lite och va glad för andras räkning som kanske får en femhundring billigare än du idag.....

För så rasande mycket tror jag inte priserna kommer sjunka.. Inte i sverige i alla fall..tyvärr...

men detta är rena spekulationer och gissningar..

Brittisk moms är tillfälligt sänkt till 15 %. Betalning med VISA sker mot "a'vista, check, säljer" - 1GBP var 2008-12-05 = SEK12,2425. Till detta kommer bankernas växlingsavgift, runt 1,5 % -->

GBP1, exkl. VAT, = SEK14,30
GBP1, inkl. VAT, = SEK12,43

Frakten varierar starkt, men ska inte kosta med än GBP20. Vill de ha mer, läser de portotabellen illa, eller försöker skimma mellanskillnad.

Kronan faller mot dollarn vilket gör dollarn dyrare. För några månader sedan kostade dollarn ca 6 kr och idag strax över 8 kr. Ungefär samma förhållande är det med euron. Ett prisfall uttryckt i dollar eller euro ger inte nödvändigtvis ett lägre pris i kronor, med tanke på att den svenska valutan försvagas mot de internationella valutorna.
Till råga på allt så har den japanska valutan stärkts på senare tid. Vilket ytterligare reducerar möjligheten till prissänkningar under den närmaste tiden - det lär väl t.o.m. vara risk för prishöjningar istället.

Värdeutvecklingen mot Yen kan vi inte göra ett skvatt åt, inte heller den mot US-dollar eller Euro, men det finns ett ljus i mökret - vi har varit hyfsat stabila mot Brittiska pund ( dom faller i samma takt som vi ).

Jo. Men inte är det skäl för Bossieman att vänta om han är sugen en A700 ... För inte ens England kan nog sänka så mycket så detta skulle göra en så stor skillnad så väntan betalar sig med tusanlappar ..

Och vem vet vart detta tar vägen.. Situationen är ju inte riktigt en vanlig marknadsnedgång.. Så det går ju inte förutspå direkt som man gör under normala situationer och årstider..

Och England har ju hållt redan lägre prisnivåer sedan förr samt nu.. Så rimligen torde dom ha därför också mindre marginaler nu att leka med.. Så jag skulle nog OM jag ville handla en A700 köpa den bara..

För vad gör en tusing hit eller dit sett över flera år.. Eller mot feelingen att få en ny pryl..

Säger en pryltokig....Flinar glatt.... Nya grejor är ju kanonskoj...

Det blir att jag beställer den i Sverige. Känns bättre så. Har man tur kanske man kan få den för 8995 sek på Mediamarkt.

Kameraexperten vette attan, verkar finnas en del problem med dem nu. Massa prudukter med superlåga priser men ingen får grejjerna.

jasså, dom hade ganska bra recensioner på prisjakt i alla fall. Men det kanske har hänt nått precis nyligen då. Bäst o kolla upp kanske innan man beställer.

jasså, dom hade ganska bra recensioner på prisjakt i alla fall. Men det kanske har hänt nått precis nyligen då. Bäst o kolla upp kanske innan man beställer.

Finns några utförliga nya trådar om Kameraexperten både här på FS och en hel del andra forum.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar