Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man inte ta fram ett par funktioner som:

Slumpa fram 10 bilder bland ej kritiserade bilder för bildkritik

Eller med valbart antal t ex 5, 10, 15, 20, 25.

Detta kunde vara en bra ingång till bildkritik.

Eller "Kommentera nya, ej kommenterade kritikbilder" (framifrån och bakåt), precis som den nu befintliga "Kommentera nya kritikbilder".

Eller att man får uppladdningspoäng för de första fem kommentarerna på en bild. Då skulle garanterat spridningen bli bättre. Säg t ex att för varje fem bilder man kritiseras så minskas karensen med en dag till nästa uppladdning.
 
OK, jag förstår! Men de medlemmar som varken laddar upp bilder eller kommenterar märker ju jag inget av, så det stör inte mig att de finns.

Håller helt med om att det som saknas är kommentarer!
 
Det ligger lite i det du säger... Men skulle kvaliten på kommentarerna bli ngt att ha ???

Men som sagt morötter funkar alltid !!
 
Ingvar skrev:
OK, jag förstår! Men de medlemmar som varken laddar upp bilder eller kommenterar märker ju jag inget av, så det stör inte mig att de finns.

Håller helt med om att det som saknas är kommentarer!

Det jag menar är ju bara att vi fyller databas och bildarkiv med mtrl som bara är passivt och troligtvis okommenterat ! Aktiva medlemmar är bättre än en stor massa i mina ögon !
 
Nu har diskussionen gått runt. Vi är tillbaka vid "Ge kommentarer så får du ladda upp"

Då säger några med rätta att kommentarerna blir "hellre än bra"

Då återkommer jag till mitt förslag som finns som 6:e inlägg i denna tråd.

Man kan kvalificera sig till att få lägga upp en bild genom att ge kommentarer.

Men för att bibehålla en hög kvalité på kommentarerna kan man införa betyg på kommentarer med ett enkelt "tumme upp/tumme ner"-system. När man fått en kommentar klickar man alltså bara på en "tumme upp" eller en "tumme ner" symbol för att "betygsätta" kommentaren.

Den som skrivit tillräckligt mycket bra kommentarer får lägga upp en bild.

PS.
Den som skriver tillräckligt mycket "tumme ner"-kommentarer förlorar en bild, fast detta sista var ett skämt ;)
 
Janne :) Va bra !! Då är det bara upp till fotosidan att justera och införa förändringen !!

Men det sista tror jag det låg lite allvar bakom !?

:)
 
Det tror jag väl ändå inte, här finns många förslag, men jag tror på mitt.

Från min sida var inte det sista allvar. Jag tror det är fel väg att gå. Vad tror du?
 
Guldmedlem

Då får sivlermedlemmarna gå och bli guldmedlemmar då eller så får de låta bli en portfolio och snickra en webbsida. Eller så får de betala in 20 tex. för att få portfolion.

Nu avvaktar jag för det är slut på ideer.
 
arleklint skrev:
Det tror jag väl ändå inte, här finns många förslag, men jag tror på mitt.

Från min sida var inte det sista allvar. Jag tror det är fel väg att gå. Vad tror du?

Ja man skall ju alltid vända andra kinden till :) Eller föregå som ett gott exempel :) Ironi och skämtfritt så tror jag på aktiva hjälpande medlemmar och en överlag positiv ton. Tvång funkar aldrig men morötter är bra för både färgpigmenten och synen. :)

Vad gäller oss betalande medlemmar så är 75 bilder väl lite och de borde kunna flyta omkring från kritiker till utställning till portfolio utan bekymmer....
 
Jesper K skrev:
Nja, jag tror knappast att man ökar kommenterandet genom att minska silver/guld-medlemmarnas maxantal. Vi är ju bara 680 st (317 guld) av över 18.000 medlemmar!!
Känns som en droppe i havet...
Betalar jag 500:- om året så vill jag nog gärna kunna ha mina 75 kritikbilder uppe...

Jesper

Det är sant Jesper, 500:- är mycket pengar. Men OM 75 bilder minskades till 40 och OM det ledde till fler kommentarer så kan man ändå fundera tänkte jag.

Det vore kul att veta hur mycket av inflödet som respektive medlemskategori bidrar med, och hur stor del av kommentarerna som respektive kategori ger/får. Då skulle det vara lättare att avgöra hur antalet kommentarer/bild skulle påverkas.
 
Vi kommer under början av hösten titta igenom denna tråden och se om vilka förändringar som vi anser vara nödvändiga (eller om inget skall göras), jämfört med den inriktning vi vill ha på fotosidan. Innan dess kommer inget att hända och vi kommer inte heller komma med några konkreta förslag. Men vi tackar för alla olika synpunkter i detta ämne.

Det var bara en statusrapport så ni vet läget.
 
arleklint skrev:
Det är sant Jesper, 500:- är mycket pengar. Men OM 75 bilder minskades till 40 och OM det ledde till fler kommentarer så kan man ändå fundera tänkte jag.

Jag kommenterar gärna 500 extra bilder om jag får ladda upp 25 bilder till (100st).

40 bilder och betala 300:- (500:) för det..nopp..känns inte prisvärt alls.
 
Jag tycker iofs inte att 500:- om året är mycket för det man får på FS för dom pengarna, dessutom stöder jag gärna denna kanonsite ekonomiskt! Jag tror bara inte det är lösningen...

Jesper
 
Jesper K skrev:
Jag tycker iofs inte att 500:- om året är mycket för det man får på FS för dom pengarna.

inte jag heller..inte som villkoren är nu.
men OM det skulle vara endast (ja, jag tycker det skulle vara på TOK för lite) 40 bilder...då är det en annan sak.

Jesper K skrev:
Jag tror bara inte det är lösningen...

Jesper

jag kan inte heller se hur det på något sätt skulle kunna påverka antalet bildkommentarer.
 
Jag har inte orkat läsa igenom denna fruktansvärt långa tråd så kanske ligger det jag föreslår här redan...
Jag tycker att ingen bild (förutom Portfolio och utställningsbilder) borde få ligga inne mer än ca 10 dagar.Tror att detta skulle göra folk mer på alerten att kommentera. Sen så händer sällan något mer med en bild efter 10 dag..ja eg efter en vecka.Sen övergår eg bilden till en utställningsbild. (Håller just nu på att plocka bort en massa egna bilder från mina kritikalbum som jag tycker " bara ligger" där.)
 
Jag såg på en annan site att man lagt upp kommenterandet på ett annat sätt än här. Där kan man ge en kommentar plus betyg. Betyget ges anonymt så att fotografen ser totala betyget men inte den individuella betygssättningen.
Då får även de mindre bra bilderna kommentarer eftersom, som det är nu, det är obekvämt att ge låga betyg och kritiska kommentarer.
Dessutom tror jag att det konceptet leder till att det går lätt och snabbt att ge sitt omdömme om en bild.
 
redrosie skrev:
...Jag tycker att ingen bild (förutom Portfolio och utställningsbilder) borde få ligga inne mer än ca 10 dagar.Tror att ...

Det finns en klar poäng i detta förslag - även om det hänt mig ett antal gånger att jag fått kommentarer på bilder som legat uppe i flera månader. Som alla förslag har även detta mer än en sida....
 
Vad skulle man vinna på att bilderna
inte får ligga mer än tio dagar.
Det är väl ändå inflödet som är
problemet.
Jag sparar mina bästa bilder och
byter ut de som jag är mindre nöjd med.
På så sätt blir det mycket högre
kvalité på alla fotoalbum.
 
Jag tror detta i grunden handlar om vad syftet är med kritikbilderna.

På FS har vi ju tre kategorier; kritikbilder, utställningsbilder och portfolio där mellankategorin väl egentligen är en enklare variant av portfolion. Ser man det som så att syftet med kritikbilderna är att just få kritik - d.v.s egentlgen de bilder man jobbar med just nu - men att det är de andra kategorierna som ska användas för att lägga upp en "utställning" med de bilder man är mest nöjd med så finns det en logik i att ha snabbare omsättning på kritikbilderna.
 
alcedo [E.F.S] skrev:
Tänkte bara kommentera (!) en sak här (lite off topic kanske...); en del nybörjare har konstaterat att det är svårt att ge kommentarer på bilder, och det stämmer ju.

Märkligt påstående, måste man vara etablerad författare för att recensera böcker?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.