Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Sänk antalet bilder in för alla som betalar.
3 i veckan räcker gott.
Dom som vill göra album och inte få kritik ges en egen plats som undviker att visas på kritiksidan.
På det viset ger man handen till de som är riktigt nybörjare och behöver hjälp.
Som betalande är jag med på det.
Och jag kan tänka mig sänka antalet bilder in än mer än tre i veckan.
-Anders
 
Sidan är fantastisk snabb och översikten fungerar perfekt så jag tycker inte att problemet är allt för stort

/Örjan som skulle önska lite mera svart/vitt ;)
 
Jag tror att hur man än gör så kommer man inte kunna öka antalet kommenterande personer utan att tvinga folk att göra det. Problemet är i mina ögon hur man skall göra det för att inte få massor med skräpkommentarer.

Förslaget om att man måste kommentera X antal slumpvalda bilder efter Y, låter i mina ögon tämligen bra.

T.ex. göra så att alla måste kommentera 5 bilder per vecka (det är dock viktigt att detta inte accumuleras så att man kan behöva kommentera massor med bilder). Om man inte kommenterar dessa fem bilder så blir t.ex. uppladdningen låst (man får alltså inte fler eller färre bilder att ladda upp, man kan bara inte ladda upp). Man bör dock kunna göra andra konstruktiva saker som att läsa och skriva i forumet.

Håller man kravet på kommentarer tillräckligt lågt så tror jag att det inte blir så stort problem med skräpkommentarer. Man kan ju t.om. ha vissa kontroller på att texterna inte är helt skumma.
 
Det finns skäl tiil varför somliga är sparsamma med kommentarer

Jag skulle nog kommentera lite bilder om jag hade en snabbare uppkoppling. Men med ett modem som maxar 48 kb tar det alltför lång tid att ladda in bilder i burken, byta sidor mm. Jag tror att jag inte är ensam om att tycka att det är väl bökigt att då kommentera bilder.
Halsningar Sten
 
Det bästa var om alla frivilligt kommenterade några bilder i veckan men eftersom det inte verkar fungera så tror jag att vi måste införa något sorts krav för att man skall öka antalet kommentarer. Ex. 5 kommentarer per vecka för att få ladda upp bilder (för kritik).

Jag tycker att vi prövar något liknande system och ser hur mycket skräpkommentarer det blir. Blir det alldeles för många så måste man bekämpa dem på något sätt ex. anmäla en skräpkommentar till någon granskning. (inte ett jobb jag vill ha) eller betygsätta kommentarerna (har nackdelar).
 
Att vilja kommentera en bild handlar ju om tycke och smak, som någon tidigare redan sagt så har även jag också utvecklats i mitt bildseende och kommenterar inte samma bilder idag som när jag började. Numera är jag mer intresserad av budskap och känslor i bilder eftersom det intresserar mig mer än en "fin" bild !

Att börja tvinga folk med olika medel att börja kommentera bilder tror inte jag är en bra lösning, vill man inte så vill man inte. Jag tror att största abret med att kommentera en bild är att man inte vet hur man skall skriva eller utrycka sig, man har förmodligen känslan i huvudet men har svårt att få fram den i skrift.

Personligen så skummar jag igenom bildskörden någon gång i veckan, förutom det så har jag mina bevakningar på fotografer som jag gillar att följa.

Det är tråkigt att alla inte får kommentarer men alla vi 17000 använder fotosidan förmodligen på 17000 olika sätt, dessutom har vi 17000 olika smaker på bilder. Att börja stöpa folk i form när det gäller en konstart som foto är nog att kväva kreativiteten en aning.

Det som däremot förvånar mig är att det i forumen är så mycket teknik-snack och lite bild-snack. Men det beror väl på att jag är fullkommligt ointresserad av teknik :)

// Danne
 
Jag har jobbat en del med communitys på internet, och min erfarenhet är att i och med ett ökat medlemsantal så sjunker delaktighetskänslan överlag. En relativt liten grupp människor i grupp är mer måna om de övriga deltagarna i gruppen, än vad deltagarna i en relativt stor grupp är. Jag har varit med på FS sedan vi var ett par tusen, och nu är vi i runda slängar närmare 18 000 stycken! Inte konstigt då att kommenterandet (ansvarstagandet) minskar, när man inte längre känner sig lika viktig i gruppen.

Jag tror inte att diverse tekniska begränsningar eller ändringar är lösning på problemet med minskande antal kommentarer, utan snarare behövs något som skapar den där grupptillhörigheten igen. T.ex. skulle man kunna skapa subcommunitys, en för S/V-entusiaster, en för naturfotografer, en för gatufotograferna etc. Naturligtvis skulle man fortfarande vara en del av FS i stort, med tillgång till foruminlägg och bildmaterial från alla medlemmar, men man skulle också kunna fokusera på just den grupp man själv tillhör. En given medlem måste ju heller inte vara medlem i bara en grupp, utan skulle själv kunna välja att tillhöra både två, tre eller alla tillgängliga grupper för de riktiga fotografiska allätarna.

Ett annat alternativ är att ge medlemmarna möjlighet att skapa "kommentarskedjor", där man antingen via inbjudan eller på eget initiativ kopplar ihop sig med likasinnade och helt enkelt skjuter kommentarer på varandra. Jag kommenterar en av Görels bilder, Görels kommenterar Peders , Peder kommenterar Annas, Anna kommenterar en av Niklas, som i sin tur kommenterar en av mina. Återigen står det var och en fritt att som tidigare kommentera till höger och vänster, men man får ett (helt frivilligt) incitament att faktiskt kommentera något i alla fall.

Alltså, jag upprepar, jag tror -inte- på begränsningar och regler, tvång skapar sällan något positivt. Hellre nya möjligheter!
 
Att dela upp det i mer kategorier har jag haft som förslag tidigare och det gick inte alls hem.
Men det är inget dumt förslag Bengt.
Känner själv t ex inte för att kommentera vissa kriterier, har t ex svårt för porträtt.
Fast jag tycker om dom så vet jag inte varför.
Men att tvinga till kommentarer tror jag skulle minska antalet medlemmar. Eftersom jag tror att många inte känner sig trygga att kommentera.
Speciellt när det finns flera som inte vill ha en kommentar som te x "fin". Jag vill det men hur ska man veta att en del andra är för fina för sådana kommentarer.
Måste kännas rätt svårt för en som är nykomling då.
-Anders
 
wennerstrom skrev:
Ett annat alternativ är att ge medlemmarna möjlighet att skapa "kommentarskedjor", där man antingen via inbjudan eller på eget initiativ kopplar ihop sig med likasinnade och helt enkelt skjuter kommentarer på varandra.

Vilket låter som en variant som helt ignorerar problemet som finns. Idag är väl knappast problemet att "likasinnade" får lite kommentarer utan att främst nya personer inte får några. Det som du beskriver låter för mig inte mycket annorlunda mot de bevakningar som redan finns - ett sätt för likasinnande att koppla ihop sig.

Men rent generellt så är det inget fel med fler "features" som gör det lättare att få tag i det man vill ha, jag tror bara inte att dina förslag skulle leda till fler kommentarer.



När det gäller kommentarstvång så tror jag inte att det skulle vara något problem så länge man gör det klart och tydligt att man inte behöver vara rädd för att kommentera och bara säga vad man tycker (så länge det är bättre än "fint"). Själv uppskattar jag nog nästan mer kommentarer i form av "mycket snyggt med X i bilden" än "du borde nog använt bländare X och filter Y för ett bättre resultat."

I övrigt så ser jag inget problem med ett minskat antal medlemmar eftersom det troligen är "semesterbildsfolket" som försvinner om det skulle hända. De som har bilder som de verkligen vill visa (även om de inte är toppklass - som mig själv) kommer nog gladeligen "stå ut" med något sådant.
 
Tematisera kritikbilder??

Har följt tråden en del och känner spontant att jag inte tror på att man bedömer andras kommentarer. Det blir som någon skrev bara än mer arbete med att kommentera och det är ju delvis brist på tid som gör att man kommenterar färre bilder när det blir mer att sovra bland och man vill ha mer tid att jobba med de egna bilderna.. Det finns dessutom risk för ett slags elitism där nybörjare kan bli än försiktigare att kommentera för att de kanske får tummen ned. Risken för hämnd eller liknande är också överhängande.

Visst, bristen på kommentarer ÄR nedslående ibland, men en av anledningarna till att jag själv kommenterar mindre nu när jag varit med en tid (ca ett halvår) är att jag istället ägnar mer tid åt att titta på bilder, läsa artiklar, lära och jobba med att ta och bearbeta bilder att lägga upp här.

Intresset drar ju också mer åt vissa typer av bilder i vissa perioder, ju mer aktiv man blir och sovrandet kan vara tungt bland nya kritikbilder- kanske man skulle kategorisera de nya kritkbilderna i temaalbum?? redan vid första visning? Så att den som vill kritisera bara svartvitt , bara studio osv kan göra det t ex??

En snabb tanke, men ibland är det vad jag längtat efter-man går in med känslan av att vilja leta vissa typer av bilder och bedöma, se hur andra löst problemen. (Jag vet att man kan söka avancerat för att göra detta, men jag orkar inte alltid och tror att många nya missar det helt idag.) Ser när jag förhandsgranskar detta att jag inte är ensam om idén.
/Ulrika
 
jag tror inte på att begränsa bildflödet. jag förstår tanken, men jag tycker att det sänder ut fel signaler och jag tror att fotosidan förlorar på det i längden. om man försöker få ner bildflödet nu så innebär inte det att man kan jämföra det med hur det var förut. då var bildflödet lägre för att det var färre medlemmar, nu skulle bildflödet bli lägre för att vi ströp det. en skillnad jag tror vi ska ha i åtanke.

däremot så är jag inte främmande för ett visst tvång att kommentera. visst känns det lite motbjudande, vadå ska det vara tvunget, då blir det ju inget kul? fast jag tycker man kan se det som något positivt också. det ska ju inte vara övermäktigt, men själv så känner jag mig rätt vilse för tillfället. flackar liksom mest runt, vet inte vad jag ska koncentrera mig på och det slutar med att jag inte koncenterar mig på nåt, och jag skulle kunna tycka det vore rätt skönt att ha ett visst tvång. så att man "puttades" in i flödet, fick en ingång i flödet igen.

jag skulle tycka det vore roligt om man slumpvis fick en bild som man skulle kommentera.själv skulle jag tycka det vore bra om man var tvungen att säga någonting positvt och någonting negativt om bilden. det kan vara himla lärorikt. fast den formen lämpar sig kanske inte på fotosidan, jag vet inte.

hur som helst, jag tycker att vi borde röra runt i grytan på nåt sätt, få en puff i rätt rikting, gärna slumpvald bild så att man inte själv söker upp vad man ska kommentera jämt.
 
Bengts idé med sub-communities gillar jag. Det är ju ungefär som i forumet; det finns olika motivforum, forum för digitalt o s v. Man skulle ju kunna tänka sig liknande uppdelning bland bilderna.
 
jag skulle gilla kedjesystemet om det var slumpbaserat. då får vi en bibehållen mix och det tycker jag är viktigt. det tror jag att man lär sig väldigt mycket på. annars tror jag att det inte blir en sida där fotografer möts, utan en sida där naturfotografer möts, där gatufotografer möts, där porträttfotografer möts osv
jag tycker inte att vi behöver puscha mer för att man ska kommentera likasinnade, det gör man ju oftast automatisk, man dras till det man känner igen. visst skulle man kunna utveckla det, men för mig känns det som fel riktning...
 
Bra att detta tas upp.

En lösing hade varit om vi varit lite mer restriktiva med vad vi laddar upp och dito sorterar bort gamla bilder (kanske bara tillfälligt). Själv tycker jag det är bara jobbigt när jag vill se en fotografs album och hittar 75 bilder istället för överskådliga max 30-35.

Sen vill jag verkligen uppmuntra de nya medlemmarna att titta på gamla bilder och se vad de gillar och därifrån försöka utveckla sig, naturligtvis samtidigt som de kollar igenom Forumen i samma syfte. Det verkar idag som bilder (som mer hör hemma i närmaste familjealbumet eller MSN) bara laddas upp för sakens skull och inte med mycket mening.
Hur nybörjare man än säger sig vara så om personen tittat igenom och funderat över bilderna han/hon gillar ex katter så hade personerna inte om och om igen laddat upp Missan som en suddig fläck uppe i hörnan och förväntat sig en kommentar, otroligt irriterande (om någon känner sig direkt träffad så är det bara en olycklig tillfällighet - jag tog exemplet eftersom jag inte tittar på kattbilder över huvud taget- två undantag finns och dom var bra).

Att lära sig ta bättre bilder att ladda upp innebär faktiskt lite jobb också, lära sig söka på FS som är en veritabel guldgruva av kunskap och förslag på härsen och tvärsen. Tyvärr förväntar sig för många att andra ska personligt involvera sig och servera färdiga lösningar.


Kategorisering tror jag bara funkar ett tag då man idag bättre "ser" de bilder man gillar i den blandade högen. I en riktad kategori skulle man snabbt bli blind för pärlorna.

Tumme upp eller ner skulle göra att jag helt slutade ge kommentarer då jag inte alltid är gullegullig utan ger konstruktiv kritik mao skulle det snart vara slutuppladdat för min del.

Kedjor - nej tack.

Tvång i alla former gör att många skulle tappa lusten. Nä bättre och uppenbart tydligare information till främst nya medlemmar och en markerad uppmaning att lära sig hitta på FS och förstå innebörden av de krav på uppladdning av bilder som redan finns nerskrivna.
 
Trots att jag fortfarande anser att bildflödet är för stort med hänvisningen till volymen av medlemmar, en bild per medlem är kanske lite underkant men bättre än 50, samt kvaliteten på bilderna gillar jag idén med kommentarskedjor. Eller kanske en kombination av kommentarskedjor och subgrupper.

Genom detta kan man köpa kommentarer ger jag t ex fem så får jag fem. Mycket rättvisare än så blir det inte. Frågan är hur detta ska lösas. Personligen tror jag att det krävs en teknisklösning för att få detta att fungera. T ex så erbjuds man att prenumerera på ett visst antal bilder, säg fem per vecka. Ger man kommentarer på dessa får man tillbaka fem kommentarer på sina bilder genom att dessa förmedlas till andra prenumeranter. Har men endast fyra bilder uppladdade ska man ändå få fem kommentarer och har man 38, vilket jag tycker är för många, får man ändå fem kommentarer.

Jag ser endast två problem med denna lösning; kvaliteten på kommentarerna och stingslighet vid "negativ feedback". Detta kan man givetvis lösa genom att utesluta de som inte kan hantera detta. Detta är inte en bra lösning men den bästa jag kan komma på.
 
Chano skrev:
Sänk antalet bilder in för alla som betalar.
3 i veckan räcker gott.
-Anders


Men då måste ju även priset sänkas. Det höjdes ju för ett tag sedan. Känns lite i plånboken redan, även om det är värt det. Men om antalet sänks.....då känner man sig ju snuvad på pengarna.
Först höjning av priset, sedan sänkning av bildantal.

Problemet är väl antalet medlemmar och vad man laddar upp. Kan vi verkligen hjälpa det? På bekostnad av vad? Vill vi göra nåt åt antalet medlemmar?

Hmmm, jag undrar vilka som lägger ut flest bilder? Är det dom betalande eller är det alla icke betalande? De betalande kan lägga ut fler än dom icke betalande, men antalet icke betalande måste ju vara betydligt fler.

/Efwa
 
Efwa ditt resonemang samklingar skrämmande väl med I-ländernas inställning att man genom att betala avgifter ska ges rätten att släppa ut mer föroreningar än om man inte gör det. Hur jag värderar detta och vad metaforne förorening syftar på kan du med säkerhet gissa dig till;-).

Med drygt 17000 medlemmar som, för att höfta lite, får ladda upp 15 bilder var blir det rätt många bilder. Närmare bestämt 255 000. Visst får du hålla med om att detta tangerar en ohanterbar volym, speciellt då jag har uppfatta syftet med att ladda upp bilder på Fotosidan är att få feedback på dem.
 
Ojojoj, det har hänt en del i den här tråden. Låt mig först kommentera det ursprungliga inlägget så uppdaterar jag mig strax på de andra inläggen.


Varför inte lyfta fram de okommenterade bilderna bättre?

Sedan kan jag tycka att kritikbilderna är lite motsägelsefulla. Man vill lägga upp ''bra'' bilder men det är kanske inte de som behöver kritik. Samma tendens syns på kommentarerna. Det känns inte som om man ger utvecklande kommentarer utan snarare som om man bedömmer färdiga verk. Jag tror nog att man hade kunnat få in fler kommentarer om man hade gjort kritikdelen av Fotosidan lite mer lättsam, som en fotografernas lekhage. Hur nu det skulle gå till.

Annars har jag en hädisk tanke som jag har föreslagit tidigare; att man kombinerar kritikbilderna med ett tävlingsmoment. Låt oss säga att man bland den senaste månadens nya bilder väljer ut den bästa och resten delar på andraplatsen. Tävlingen i sig ska inte vara det viktiga. Däremot så anstränger man sig kanske det där lilla extra när man laddar upp bilder (det vill säga att det går stick i stäv med det föregående stycket) och det blir kanske lite roligare att kommentera bilder om man vet att det är en del av en tävling. Hur man löser det här rent praktiskt är en senare fråga. På köpet får vi ett litet arkiv med våra favoritbilder.
 
n0vem6er skrev:
Efwa ditt resonemang samklingar skrämmande väl med I-ländernas inställning att man genom att betala avgifter ska ges rätten att släppa ut mer föroreningar än om man inte gör det. Hur jag värderar detta och vad metaforne förorening syftar på kan du med säkerhet gissa dig till;-).

Nåja, visst är likheten slående, men jag hoppas att vi på fotosidan inte lägger ut bilder som kallas för föroreningar ;-)
Då hoppas jag att miljöreglerna (läs fotosidans regler för uppladdning) läses mer nogrannt, det är ju trots allt så att man släpper ut sådant man själv finner miljövänligt. Konstigt men sant;-)

Men att betala mer för att ladda mer är ju bara halva sanningen. Det tillkommer en massa funktioner som man betalar för också. Som portfolio etc.


n0vem6er skrev:Med drygt 17000 medlemmar som, för att höfta lite, får ladda upp 15 bilder var blir det rätt många bilder. Närmare bestämt 255 000. Visst får du hålla med om att detta tangerar en ohanterbar volym, speciellt då jag har uppfatta syftet med att ladda upp bilder på Fotosidan är att få feedback på dem. [/B]

Que!!!! 15 bilder i veckan? Vem får lägga ut det för bedömning?
Det var inte att höfta lite...utan ungefär det dubbla mot vad som är möjligt :) För jag antar att det är i veckan du menar.

Javisst, är det mycket med 125 000 i veckan, om nu alla skulle lägga ut sin kvot fullt ut. Men det är ju knappast troligt eller tillochmed omöjligt.

Men jag vet inte......jag har ingen lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.