Annons

Inflödet av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, hur som helst är det ju uppenbarligen så att något behöver göras.. Att se alla dessa &%$#@§!½ familjebilder känns - mmm, hur ska jag uttrycka mig, uttjatat? Att folk bara orkar!

Jag tycker idén med någon form av ratio är bra.. Typ tio eller tjugo kommentarer ger rätten till uppladdning av en bild.. Nybörjarna behöver väl öva på att skriva kommentarer?

Men hur ska man hantera dålig kommenterar, för det är väl ett lika stort problem om som få kommentarer och dåliga bilder? <a href="http://www.fotosidan.se/gallery/comments.htm">Titta här</a>.

arleklint skrev:
Tummen upp/ner skulle ju vara "betyg" påkommentarer.

Hrm... skulle läst lite noggrannare ;o) Missade att "tummen upp/ned" var ett betyg på kommentaren... läste det som att det skulle ersätta dagens betygsystem, d v s man skriver en kommentar om bilden och ger tummen upp eller ned... Gillar idén (och nu har jag förstått den också...).

Kanske är det så att intresset för uppladdade bilder kan stimuleras?

Man kanske skulle kunna införa ett fortlöpande tävlingsmoment?
Man skulle t.ex. kunna ha 'Månadens tema' där man fick ladda upp en eller två bilder. Bilderna i sig skulle kunna vara del av det vanliga inflödet men märkas så att man ser att de ingår i tävlingen. Vid varje månadsskifte räknas röster och utses månadens bild för det givna temat.
Det skulle nog öka intresset för bilderna, att se vad de olika fotograferna gör av temat och samtidigt göra fotograferna mer benägna att särskåda sina bilder och verkligen välja ut de bästa. Det skulle också kunna stimulera till ett mer aktivt fotograferande.

Bara en liten idé..

/ Hasse

Att det ska vara så svårt att kommentera bilder!

Jag har anammat ett koncept som säkert fler använder sig av och det är att innan jag lägger en kommentar på en bild kollar jag helt enkelt hur många kommentarer personen ifråga fått och gett. Har personen fått avsevärt fler än den gett så blir det givetvis ingen kommentar från min sida.
Skulle aldrig falla mig in att bara ta emot kommentarer och inte ge några själv.
Egotrippat så det räcker och blir över..

Problemet med stort bildinflöde, knackiga kommentarer osv är ju inte unikt för fotosidan.

Jag är aktiv på Usefilm också, och där diskuteras precis samma problem.

Skillnaden är att de har poäng för hur aktiv man är i att kommentera, och det styr uppladdningskvoten. Vad blev resultatet? Det beskrivs som "spam comments", och kopplingen har nu i praktiken tagits bort (karma-points för ökad laddkvot höjd till en miljon).

Jag undrar om det här verkligen handlar om teknik-mekanismer?

Ialla fall, intressant att titta på andra foto communities, och se hur situationen ser ut där... Ger lite perspektiv, onekligen.
-Christian

Att låta nya medlemmar kommentera en massa innan de får ladda upp känns inte som en bra väg. Jag befarar att de kanske tröttnar innan de ens börjat. Dessutom kan det ju vara just nybörjare som har lite svårt för att ge konstruktiv kritik pga att de inte känner sig tillräckligt insatta.

Dan,
håller med dig, att lägga börda på alla nybörjarna känns liksom inte riktigt rätt... Då höjer man ju tröskeln och tar bort glädjen.

Jag hade aldrig blivit en fotosidan-junkie om jag hade behövt kommentera X hundra bilder innan jag "fick" ladda upp något själv.

Halva tjusningen ligger i spänningen att få höra vad andra har att säga om ens alster. Ska vi ta bort den och minska den tjusningen för dom som är nya? Det tycker jag är fel.
-Christian

Antalet möjliga uppladdade bilder står i dag i proportion till hur mycket man betalar i avgift. Ser inget fel i det, om fotosidan skall täcka sina utgifter så måste de som laddar upp flest bilder betala mest. Logiskt?

Där faller iden med mer bilder för de som kommenterar mest. Själv tror jag att kvaliten skulle sjunka om kvantitet blev viktigare än kvalitet.
Betygsätta kommentarer? Hur tror ni det skulle påverka viljan att kommentera? Kanske skulle höja kvaliten, kanske inte. För min egen del tror jag att det skulle verka som en broms för de flesta att få sina kommentarer betygsatta.

Ett förslag;
En stor fet knapp på förstasidan eller i sidhuvudet som direkt länkar till de senaste två dygnens okommenterade bilder.
Detta kan man göra själv via sökformuläret redan idag (eller borde kunna, jag har aldrig fått det att fungera). Men då många uppenbarligen förlitar sig på 'bevakningar' och inte orkar titta på dagens nya skörd av bilder så skulle nog en sådan direktfunktion hjälpa en del.

Jag känner mig ytterst tveksam till ytterligare begränsningar.
Dom begränsningar som införts tycker jag mig se har gjort att en rad duktiga fotografer har slutat ladda upp bilder då dom skulle vara tvungna att radera ett antal bildet först.

Tummar upp och ner låter väldigt likt photosigs system och det är väl inte nått att sträva efter.

Tvång är väl inte heller speciellt stimulerande ?

Utlottning av exempelvis bronsmedlemskap bland aktiva medlemmar kan väl vara en ide, sen hur man mäter aktiviteteten kanske inte bara ska vara kopplat till antalet kommentarer

En tanke från mig

Om man följer resonmanget som säger att medlemmar bara kommenterar de bilder de tycker är bra (vilket stöds av betygsstatistiken), kan det vara så att antalet "dåliga" bilder är större än tidigare. Inflödet har ökat, men samtidigt också antalet medlemmar ökat (vilket borde ge fler kommentarer). Kanske detta förhållande (inflöde - medlemsantal) har varit någorlunda konstant?!

Alternativet är att de senare medlemmarna är mer sugna på att ladda upp än att kommentera?

Finns det någon relevans?

Har man som jag köpt sin första kamera för några månader sedan, precis stött på ordet komposition, ja då kanske man inte känner sig kvalificerad att kommentera? Många är kanske gröna med en ny digitalkompakt?

Visst kan jag skriva att bilden är vacker och att jag gillar kompositionen och det kanske skulle varit si eller så. Skall försöka bättra mig då jag tror att foto är ett intresse som kommer hålla ett tag för mig och jag gillar den här sidan och att få kommentarer. Har inte blivit mer än en handfull bilder, men de kommentarer jag fått har faktiskt gett lite grann. Betalanda medlem blir jag nog också såsmåningom.

Mycket som laddas upp är tråkigt och då känner inte jag för att kommentera. Att ge negativ kritik till någon som är 10 år äldre eller yngre än mig och kanske fotat lika länge, som tagit en halvdassig bild på sin hund kategoriserad natur och nämner i bildtexten att han är otroligt nöjd med bilden, ljus, komposition, etc ... tja, jag har inte hjärta.

Massan följer ledarskapet har jag hört sägas, en liten reflektion bara ;-)

Bara mina små högst personliga små tankar, som antagligen inte ger något, men men, en kommentar i diskussion blev det ju :)

För mig som nybörjare är "tummen upp och tummen ner" systemet inte riktigt genomtänkt.. Jag kan inte allt om skärpedjup och komposition och ljussättning. Nybörjare baserar kanske sina kommentarer på andra saker till en början? Säkert många som tycker att såna kommentarer som inte går in på det tekniska osv är tummen ner..

Personligen går jag efter mottot, "kommentera andras bilder om du själv vill ha dina kommenterade". Lätt som en plätt.

En del av problemet tror jag är det faktum att många nybörjare (därav mig) är "rädda" för att kommentera bilder. "Vad har jag att komma med? Jag kan ju ingenting själv" Den där tröskeln är jobbig att komma över, kommer nog bli ännu värre om kommentarer ska betygsättas? Vem avgör om en kommentar är bra eller dålig? Om jag laddar upp en bild är det väl klart att jag kommer gilla positiva kommentarer bättre än negativa! =)

Nått konkret då... Jag tror på nån form av "belöningssystem" Utöver det man betalar för/alt. "bas"medlemskapet så kanske de som kommenterar mkt ska belönas med att få ladda upp nån extra bild? Tror det skulle uppskattas mkt, särskilt när man bara har en bild i veckan att ladda upp....men... då ökar ju flödet mer... ja inte vet jag! *snurrig*

Ska nog sluta nu innan jag trasslar till den ännu mer!
/Malin

Ni som har statistiken kan säkert svara på en del frågor som jag har.

* Är det så att det nästan alltid är samma människor inne på Fotosidan? Det ser onekligen ut att vara i genomsnitt 20-50 åt gången inne på FS och sällan ser man nya namn som stannar, är det så?

* Om det är så, så finns det många (snabba medlemmar) som laddar upp bilder som "de gamla vanliga" måste ha tid att kommentera. Är det så illa att fler och fler medlemmar laddar upp bilder som ett "få hundratal gamla" ska hinna med?
Tittar man på "senaste kommentar" så känner man igen 80-90% av namnen.

* Hur är det med gamla medlemmar som inte varit inne på ett år eller mer? Det stoppar ju inte flödet, men löser säkert upp en del minne att ta bort dom. Kanske man kan begränsa hur länge man får ha uppehåll som "vanlig" medlem, för att avskräcka uppladdning. Jag vet inte om det skulle hjälpa.

Spontat känner jag att fler bedömningar (tummen upp/tummen ner) känns som att det blir en rutschbana neråt. Har man inte tid att bedöma bilder så har man inte tid att bedömma kommentarer.

Förr var det så att en sämre bild fick man få kommentarer på och numer får man ingen. Det är en kritik i sig. Dom behöver inte vara usla för att få lite kritik, men bara en bild som inte säger något. Det är trist, men sant.

Alla önskar vi väl mindre flöde och fler kommentarer. Men lösningen är för mig svår att se.
Vanliga medlemmar får bara en i veckan, det är jättejobbigt när man har många man vill få kritik på. Jag personligen har ju betalat för att få ladda upp fler, jag har en bra gräns (7 i veckan) jag sällan kommer upp i, men det känns bra att ha.

"Spamkommentarer" vill jag inte ha. Det blir nog som ni sa, bara en jakt för att få lägga upp fler bilder. Skit, skitbra, mörk osv....

Ahhh.....jag ser ingen lösning!!!!! Jag hinner inte kommentera mera. Jag har ju ett jobb också.

Var det inte så att den här diskussionen hade vi för ungefär ett år sen också? För få kommentarer.
Det var semestertider då också. Skillnanden är väl att i år är flödet större än i fjol.
Därmed inte sagt att diskussionen är överflödig - den är ständigt aktuell - men jag tror att det till viss del har med sommaren att göra.

Jag tror ändå på att öka intresset för de upplagda bilderna är en väg att gå.

Jag tror att det egentligen är ganska enkelt. Om man har kul på fotosidan, och ser spännande bilder eller träffar spännande personer, så får man lust att kommentera och kommunicera.

Jag har lärt känna en rad spännande och trevliga personer via fotosidan. Mitt fotograferande har utvecklats i inriktning ialla, förhoppningsvis i kvalitet också.

Jag kommenterar idag inte samma bilder som jag gjorde för ett halvår sedan. Mitt intresse är idag mycket mer inriktat på känslan och budskapet i bilden, än på sådana saker som skärpedjup, gyllene snitt, färgstick osv. En helt naturlig utveckling, som säkert många aktiva på fotosidan följt... Det gör att mina motiv att kommentera bilder har förändrats mer mot det "konstnärliga" eller vad man nu ska kalla det?

Jag upplever att fotosidan idag är för inriktat på den "formella fotografin"; komposition, konstruktiva tekniska kommentarer, skärpedjup, teknik-pryttlar osv. Inget fel alls i det, men inte den inriktning som intresserar mig riktigt.

Vad tjatar jag på om egentligen? Jag antar att det handlar om att ha en livaktig community som rymmer flera olika inriktningar och där vi har roligt och trevligt. Och ordningsregler behövs givetvis, men de får samtidigt inte heller strypa engagemanget.

Det handlar inte om att pressa ur sig ytterligare en kommentar, som jag ser det. Det är en skendebatt, som vi haft många gånger förr...

Men som jag sagt tidigare, världen torde inte gå under... :)

Mina ärliga reflektioner,
Christian

elmfeldt skrev:
Om man följer resonmanget som säger att medlemmar bara kommenterar de bilder de tycker är bra (vilket stöds av betygsstatistiken), kan det vara så att antalet "dåliga" bilder är större än tidigare.

Med en uppenbar risk att få på den s.k "nöten" av nyare medlemmar så påstår jag att detta stämmer.
Jag tror att det bland de medlemmar som tillströmmar nu, finns en större del "familjefotografer" än tidigare.

Antalet kommentarer sjunker, men antalet bra bilder har inte minskat. De är bara svårare att hitta utan att förlita sig på sina bevakningar.

Jag kommenterar inte lika mycket som förr eftersom jag helt enkelt inte orkar sålla bland alla 250 bilder varje dag.

Senast ändrad:
cwe skrev:

Skillnaden är att de har poäng för hur aktiv man är i att kommentera, och det styr uppladdningskvoten. Vad blev resultatet? Det beskrivs som "spam comments", och kopplingen har nu i praktiken tagits bort (karma-points för ökad laddkvot höjd till en miljon).

Skillnanden skulle då vara att spam-kommentarerna inte skulle tillkomma eftersom man har möjlighet att sätta "tumme ner" för den kommentaren om det inte är en bra kommentar.

Örjan: som photosig med tummar upp och ner? Har du läst ordentligt vad Janne skrev?

>Med en uppenbar risk att få på den s.k "nöten"
>av nyare medlemmar så påstår jag att detta
>stämmer. Jag tror att det bland de medlemmar som
>tillströmmar nu, finns en större
>del "familjefotografer" än tidigare.

Men det är ju en effekt av fotosidans framgång, som jag ser det. Jag tror inte att man nödvändigvis _är_ "familjefotograf", utan att lite (fotografiskt) osäkert avbilda det man gillar i sin omgivning är steg i en utvecklande process.

Mina första år av fotograferande gav så menlösa resultat, så att fotosidan-servern skulle stanna med ett 'general protection error' om jag försökte ladda upp dom.

Det har tillkommit många nya nyfikna medlemmar som kanske står på liknande ställe i sin fotografiska utveckling för tillfället?

Att hitta de bilder som intresserar en själv är viktigt för inspirationen, så jag röstar för bättre och mer bevakningsfunktioner! (Har nån missat det nu? :') )
-Christian

SunKi skrev:

Örjan: som photosig med tummar upp och ner? Har du läst ordentligt vad Janne skrev?

Jo jag har gjort det och så ser det ut på photosig
Nu förvinner tummarna vid inklistrandet men hur som helst

Rate this critique
Helpful
No opinion
Unhelpful

/Örjan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar