Makten
Aktiv medlem
Jag har lite gamla manuella Nikkor-objektiv av olika sort, och vissa av dem skulle behöva sig en omgång fett så att fokusringen löper mjukt och fint. Är detta något man kan göra själv? Jag har goda mekaniska kunskaper, men jag kan inte se om det går att montera bort just fokusringen utan att plocka ner objektiven i molekyler, och det vill jag definitivt inte göra.
Jag förutsätter att man måste använda något speciellt fett som inte har ingående komponenter som kan dunsta och sen kondensera på linsytorna, men det kan man nog orna på något sätt. Problemet är nu alltså av rent mekanisk art.
Är det någon som gjort detta? Objektiven ifråga är Nikkor 28/2,8 AIS, 35/1,4 AIS och 200/4 AI.
Jag förutsätter att man måste använda något speciellt fett som inte har ingående komponenter som kan dunsta och sen kondensera på linsytorna, men det kan man nog orna på något sätt. Problemet är nu alltså av rent mekanisk art.
Är det någon som gjort detta? Objektiven ifråga är Nikkor 28/2,8 AIS, 35/1,4 AIS och 200/4 AI.