Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Industrifoto... eller nåt

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaT

Medlem
Hej på er!

Jag gör en personaltidning på jobbet och skulle vilja ta en tur runt produktionslokalerna här på jobbet och ta lite miljöbilder så att jag har en egen bildbank.

Jag jobbar på Posten, med elektronisk postproduktion. Dvs vi har kuverteringsmaskiner och printrar i en stor produktionslokal. Lysrörsbelyst samt med dagsljusinsläpp.

Jag skulle ju vilja ha lite tuffa bilder på printarna, pappersrullarna, kuverteringsmaskinerna. Jag har testat lite men får inte till några snygga produktionsbilder - dvs en arkprinter som spottar ut papper eller en rullprinter där pappret rullar förbi i en snabb bana... valsar som rör sig osv. Vilka olika effekter kan man få?

Har ni några tips? ISO, värden, vitbalans osv. Alla tekniska tips emottages med tacksamhet.

Håll förklaringarna på enkel nivå - alltså mer svenska, mindre fackspråk osv. Jag är nybörjare! :)

Jag tackar på förhand!

Mia
 
Jag skulle nog vilja påstå att det enklaste sättet att feta till bilder på saker som rör sig är ju att förlänga slutartiden så det blir lite rörelseoskärpa.

Men det förutsätter ju att du har ett stativ, så att det som står stilla blir skarpt, och så lite rörelseoskärpa på valsar som rör sig tex.

Utöver det så är det ju ljussättningen som kan göra det roligare, men det kräver ofta mer tid och kunskap för att ro det i hamn.

Annars är det väl mest att hitta roliga utsnitt och vinklar som är lösningen.. Detaljbilder kan göra sig bra i en personaltidning tror jag.
 
När det gäller saker som spottas fram ur maskiner kan du prova att använda en blixt i kombination med lång exponeringstid på kameran.

Den långa tiden gör att du får rörelseoskärpa vilket ger intryck av fart, blixten ”fryser” ett moment så du kan se vad som kommer ut från maskinen.
En form av dubbelexponering helt enkelt.

Se till att folk gör saker, gå nära, att se människor på halvlångt avstånd som gör något odefinierbart är inte kul. Tänk på att du kanske vet vad de gör till skillnad från utomstående som inte jobbar där.
 
Tack för era tips!

När ni säger lång exponeringstid. Hur lång menar ni då?

Ska jag då använda slutarförval och ställa in en lång tid och så ändras bländaren därefter - eller är det meningen att jag ska överexponera?

Eller hur gör man?
 
Kombinationen blixt och långa slutartider är inte så dumt, håller med mipert där. Hur lång en lång slutartid är beror ju lite på situationen. Tanken är ju att den ska vara lång nog för att skapa rörelseoskärpa. Kör du digitalt så kan du ju prova dig fram. Annars 1/15-1/2 sek kanske?

Blixt + lång slutartid gör dessutom att du slipper det "tråkiga" blixtljuset som man får med full automatik. Ställ in din kamera manuellt, eller med bländarförval och låt automatiken styra slutartiden så att bakgrunden exponeras normalt. Lägg sen till blixten också så får du effekten. Finns flera trådar här som behandlar detta.
 
Men om jag ställer in kameran på bländarförval så lär ju tiden bli så kort som behövs för en skarp bild? Kommer det verkligen resultera i oskärpa?

Om jag tar en bild på en maskin med en pappersbana där jag vill få snygg rörelseffekt på pappersbanan - var ska jag lägga fokus nånstans, och vad ska kameran läsa av på?

Pappersbanan, eller maskinen?

Var finns dessa trådar? Skulle vara kul att läsa mer!
 
Nja, när du valt bländare har ju kameran inte mycket att säga till om när det gäller slutartider. Den kommer att välja en slutartid där exponeringen blir korrekt, kameran vet ju inte om motivet rör sig eller inte.

Lägg fokus på maskinen, nån del som inte rör sig. Men en liten bländare (högt nummer) kommer du att få stort skärpedjup ändå.
 
OK, såg nu att du ska fotografera i rätt väl upplysta lokaler. Bländarförval ger ju långa slutartider när det är mörkt, och om man då kombinerar det med blixt så får man effekten jag pratar om.

Ditt alternativ när det är ljust är väl isåfall att minska bländaren så mycket du kan (ger ju stort skärpedjup vilket du kanske inte vill ha) för att få så lång tid som möjligt. Om detta inte ger dig tillräckligt lång tid så vinner du inget på att manuellt ställa ännu längre tid, eftersom du isåfall får en överexponerad bild som resultat. Alternativet isåfall är nog att minska ljuset, t.ex. med ett gråfilter framför objektivet.

Att tänka på när man använder blixt i kombination med långa slutartider är också om man vill att blixten ska synka i början (det normala) eller i slutet. Antag att du använder 1 sek slutartid och blixt för att ta en bild på en gående person. Eftersom personen hinner röra sig en bit under 1 sek så får du den önskade rörelseoskärpan. Med blixten kan du dessutom "frysa" rörelsen, men tänk då på var i bilden du fryser den. Med en normal blixtinställning så slås blixten iväg direkt vilket gör att rörelseoskärpan hamnar framför personen. Om du kan ställa blixten i "rear sync" eller "slow sync" eller nåt sorts nattläge eller liknande så kommer blixten att slås iväg i slutet av exponeringen vilket ger rörelseoskärpan efter personen, vilket ser naturligare ut.
 
erro_67 skrev:
Om detta inte ger dig tillräckligt lång tid så vinner du inget på att manuellt ställa ännu längre tid, eftersom du isåfall får en överexponerad bild som resultat. Alternativet isåfall är nog att minska ljuset, t.ex. med ett gråfilter framför objektivet.

Ah det var det jag misstänkte...

Men om man inte har ett gråfilter?? Då går det alltså inte?
 
Du måste ju minska det inkommande ljuset på något sätt för att undvika överexponering.

Om du är kompis med vädergudarna kan du ju be dem om lite mörka åskmoln eller liknande :)

Eller sätta upp mörkläggningsgardiner. Annars är nog ett gråfilter det enklaste, och smidigaste.
 
Oavsett vilken exponeringsmetod du väljer sâ är ju kravet att det ska bli "rätt" exponerat, dvs sâ som du förväntar dig bilden.
Liten bländare (stort tal) ger lâng slutartid och tvärt om (lâng tid = liten bländare).
Med manuell inställning fâr du möjligheten att tänja ytterligare pâ gränserna.
Alt används exponeringskompensationen.
Sâ länge du är inom blixtens kapacitet och har längre slutartid än kortaste synktid sâ funkar ovanstâende inlägg bra.
 
MiaT skrev:
Synktid??

Jo, blixten och kameran "pratar" med varandra för att fixa exponeringen rätt. Klart att man som fotograf uppskattar att blixten brinner av samtidigt som slutaren öppnas.
Det finns en hel del tekniska detaljer kring hur slutaren arbetar som vi inte ska fördjupa oss i denna gång (men är det någon som kan förklara för mig hur det funkar så...), men slutaren har en tidsgräns för hur kort den kan vara. Slutartiden kan i princip vara hur lång som helst vid blixtfoto, men inte hur snabb som helst. (Fast å andra sidan har jag sett uppgifter om kameror som har 1/4000-del i synktid eller något sån't.)
Manuella kameror, som min AT-1 från sjuttiotalet, har 1/60-del som snabbast medan min EOS1N från 90-talet har 1/250-del. Kör man kortare/snabbare exponeringstider än dessa på respektive kamera hinner inte slutaren med att öppna ridån för att blixtljuset ska exponeras över hela rutan.

Hoppas att jag lyckats förklara. Känner mig aningen stolt själv faktiskt.
 
Det hela beror på att slutaren består av två ridåer. Först åker den nedre ner och blottar filmen/sensorn och sedan åker den övre ner och täcker över från samma håll som det öppnades från.

På riktigt korta slutartider (de som inte är synktider) så börjar den övre ridån åka ner redan innan den nedre har blottat filmen sensorn helt. Det blir som en tunn öppning som åker tvärs över filmen/sensorn och släpper in ljus under den korta tid den passerar. Med andra ord så är hela filmen/sensorn aldrig exponerad (haha) samtidigt.

Antagligen helt enkelt för att slutaren inte klarar att öppnas och stängas tillräckligt snabbt för att kunna öppnas och stängas helt på de korta tider det handlar om. Eftersom blixtexponeringen är beroende av att att hela filmen/sensorn belyses under den tid som blixten brinner, så blir det problem då blixten antingen bara brinner under en del av slutaröppningens passage över filmen/sensorn. Lösningen är att man låter blixten brinna längre, dvs. under hela tiden. Detta skäl dock effekt och innebär att blixtautomatiken måste förblixtra för att mäta hur mycket ljus som faktiskt kommer tillbaka då blixten egentligen lyser upp mer än den skulle behöva göra vid "normala förhållanden", dvs. vid en konstant slutaröppning. Det är detta som E-TTL och motsvarande handlar om.

Jag har iaf. för mig att förblixten beror på high-speed synch...?

De kameror som har riktigt snabb synktid utan specialteknik brukar vara såna med centralslutare, typ hasselbladare. Fråga mig dock inte hur dessa funkar och hur de klarar av att öppna och stänga helt så mycket snabbare.
 
Senast ändrad:
Tack för era förklaringar. Jag kan inte säga att jag begriper allting för då skulle jag ljuga. Eller rättare sagt - jag begriper vad ni säger - men jag begriper inte hur jag ska applicera det i verkligheten. Hur vet jag vilken synktid jag ska använda osv?

Men om jag nu skulle testa "blixtmetoden" - måste jag då ha en extern blixt eller fungerar det även med den interna? (Har nämligen ingen extern blixt ännu... man får ta lite i taget liksom! :) )
 
Du verkar ju köra digitalt. Testa!

Testa vilka slutartider som ger den rätta effekten av rörelseoskärpa. Bry dig inte så mycket om själva exponeringen utan försök förstå vilka tider som ger rätt effekt.

När du vet vilka tider du behöver använda så får du ju se vilka bländarvärden det ger i läget för slutartidsförval, d.v.s. ställ in din önskade slutartid och se vilken bländare kameran föreslår.

Om du har tillräckligt mörkt så kommer kameran att kunna ge dig ett fungerande bländarvärde.

Förmodligen är det alldeles för ljust, så kameran kommer att på nåt sätt larma om att bländaren inte räcker till. Då kan du själv räkna ut vad du skulle behövt för bländare, och också hur mycket du måste dämpa ljuset.

Man pratar ju om att blända upp eller ner ett steg, vilket motsvarar att fördubbla eller halvera slutartiden. Skalorna ser ut som följer:

bländarvärden (från största öppning till minsta):
2
2,8
4
5,6
8
11
16
22
32

slutartider:
1/1000
1/500
1/250
1/125
1/60
1/30
1/15
1/8

Båda skalorna fortsätter ju både uppåt och nedåt, beroende på vilka bländare och slutartider din kamera/objektiv klarar. Grejen är ju den att vid ett visst ljusförhållande så finns det flera kombinationer av slutare och bländare som ger samma resultat exponeringsmässigt.

Antag att din kamera med full automatik ger dig 1/60 sekund och bländare 5,6. Du kan då få samma exponering genom att öka bländarens öppning (lägre tal) samtidigt som du minskar tiden. Samma mängd ljus kommer totalt att träffa filemn/sensorn.

1/60 5,6
ger samma exponering som:
1/125 4
1/250 2,8
1/500 2
1/30 8
1/15 11
1/8 16
1/4 22
1/2 32

Allting ovan är räknat i hela steg. Oftast kan man ställa in detta i halva eller tredjedels steg.

Om vi fortsätter med ovanstående situation där automatiken har föreslagit 1/60 5,6. Min egen kamera har en bländare som går från 2,8 till 11. Alltså hade jag kunnat få en korrekt exponering med tider ner till 1/15 sekund. Men om jag nu hade velat använda 1/2 sekund för att få den rätta rörelseoskärpan då?

Ja, om jag helt sonika manuellt ställer om kameran till 1/2 sekund och bländare 11 så kan jag förstås ta en bild. Men den kommer att bli överexponerad. Närmare bestämt 3 steg. Det kommer inte att bli någon bra bild. Alltså måste jag på något sätt dämpa ljuset 3 steg, förslagsvis med ett gråfilter, såvida jag inte kan kontrollera själva belysningen.

Vill du sedan lägga på en blixt så tillför ju den ljus. Frågan är hur mycket. Det beror också på vilken effekt du vil uppnå. Återigen: testa! Din kamera klarar säkert både exponeringskompensation och blixtkompensation. Testa lite olika bilder med automatiska och manuella inställningar. Prova sen också att dra ner kompenseringen för blixt och/eller exponering. I princip så ger en minskad exponeringskompensation en lite mörkare bakgrund, medan en minskad blixtkompensation ger en mindre "blixteffekt". Ett vanligt sätt att använda detta är vid upplättningsblixt utomhus där många ställer ned båda parametrarna med kanske 2/3 steg för att lätta upp skuggorna som solen ger.

Oj, lång förklaring, men till viss del för att jag behövde förklara detta för mig själv också :)
 
Tänkte ta bilderna i morgon.

Men - jag har varken extern blixt (vilket påminner mig om en tidigare fråga: behövs det eller räcker den inbyggda?) eller några filter. Alltså inga hjälpmedel.

Ljuset kommer att vara starkt. Lysrör upplandat med dagsljus genom stora lätt lätt tonade fönster.

Betyder detta att det inte går att genomföra?
 
MiaT skrev:
Hej på er!

Jag gör en personaltidning på jobbet och skulle vilja ta en tur runt produktionslokalerna här på jobbet och ta lite miljöbilder så att jag har en egen bildbank.

Jag jobbar på Posten, med elektronisk postproduktion. Dvs vi har kuverteringsmaskiner och printrar i en stor produktionslokal. Lysrörsbelyst samt med dagsljusinsläpp.

Jag skulle ju vilja ha lite tuffa bilder på printarna, pappersrullarna, kuverteringsmaskinerna. Jag har testat lite men får inte till några snygga produktionsbilder - dvs en arkprinter som spottar ut papper eller en rullprinter där pappret rullar förbi i en snabb bana... valsar som rör sig osv. Vilka olika effekter kan man få?

Har ni några tips? ISO, värden, vitbalans osv. Alla tekniska tips emottages med tacksamhet.

Håll förklaringarna på enkel nivå - alltså mer svenska, mindre fackspråk osv. Jag är nybörjare! :)

Jag tackar på förhand!

Mia

Maskiner som spottar ur sig papper i en rasande fart, bör kunna du kunna få fram genom att ha något för lång slutartid. Med något för lång menar jag att allt som inte rör sig är stadigt, och sådant som rörsig syns att det rör sig. Kombinerar du detta sedan med en blixt kan du frysa ett enskilt papper som som slungas ut ur printern, medan resten rinner på. Exempel på väldigt lång slutartid finn i min portfölj i form av bilden Hovshallar (blå), där vågorna bildar ludd på havet. Samma effekt kan du få på människor som rör sig i produktionshallen.

ISO-talet bör tycker jag vara så lågt som möjligt för bästa resultat. Justera nedifrån och uppåt. Varje fördubbling abv ISO-talet halverar behovet av slutartid, eller bländaröppning.

Förhoppningsvis kan du manuellt balansera ljuset mot en vit yta, t ex ett vanligt kopieringspappersark. Sedan finns charmen med att se i bilden att det är lysrörsbelyst. Ibland funkar det bra och ibland mindre bra. En bild från en maskinhall kan mycket väl ha ett drag av det gulgröna som blir effekten av lysrörsbelysning på en dagljusinställd kamera. Det beror naturligtvis på sitt sammanhang.

Lycka till!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar