Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inbyggda blixten och stora objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas L

Medlem
Jag undrar om den inbyggda blixten går att använda tll upplättning även om man har större objektiv?

När jag tar porträttbilder så vill jag ofta använda blixten för att få bort skuggor i ansikten. Har börjat att använda lite större objektiv som definitivt skulle skugga vid "normal" blixtfotografering. Skulle vara bekvämt om det gick att fortsätta använda den inbyggda blixten till detta.

Nån som vet?

Jag har en Canon EOS30 med sigma 70-200 2.8.

/Andreas

Risken är ganska stor att du får en halvmåneformad skugga i botten (långsidan) på bilden.
Har testat med min Eos 30 och ett 70-200/4.
Detta objektivet är betydligt smalare än sigmat. Ändå fick jag skugga i bilden.

Ett alternativ kan vara om du drar ner styrkan på blixten, men jag är tveksam om det hjälper.

Testa ta en bild med blixt och objektiv mot en vit bakgrund. Då ser du hur stor skuggan blir.

Tack för tipset!

Jag inser att man kanske är lite optimistisk men det kan vara värt att prova.Slipper gärna släpa runt på en extern blixt.

/Andreas

Ett sett att testa är ju att sätta kameran på stativ, hitta ett föremål som ligger längs sökarens underkant, dra ett snöre från den inbyggda blixtens nederkant till föremålet. Förutsätter iofs att föremålet är någorlunda rakt framför samt att man kompenserar för att eos 30 inte har 100% sökarbild..

Eller bara jag som flummar?? Kanske inte alls stämmer...

Det är väl bara att trycka på skärpedjupsknappen så "model light" aktiveras, då ser du ju i sökaren om objektivet kommer skymma.

Pott skrev:
Det är väl bara att trycka på skärpedjupsknappen så "model light" aktiveras, då ser du ju i sökaren om objektivet kommer skymma.

Ser man det.. ja då är man DUKTIG...

/Jeppe - som mer tycker man får epelepsi-anfall av den funktionen...

Andreas L skrev:
Tack för tipset!

Jag inser att man kanske är lite optimistisk men det kan vara värt att prova.Slipper gärna släpa runt på en extern blixt.

/Andreas

Hmmm mjaaa.. bilden blir ju ganska mycket bättre om du använder en extern blixt som upplättning (faktiskt). För även om man kompenserar den inbyggda blixten så ger den ett ganska (förhållandevis) hårt ljus.

Grundtipset är att plocka bort motljuskyddsanordningar från objektiven, så brukar oftast blixten räcka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar