Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Importera RAW-bilder i LrCC

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Har sedan en tid använt LrCC och importerat JPEG-bilder utan problem. Nu vill jag importera bilder i RAW-format (NEF) från kortläsare. Där bilderna brukar synas, syns nu små rutor som är förbockade men det står "Det finns ingen tillgänglig förhandsvisning för den här filen". Jag markerar "kopiera till DNG" och importerar. Datorn arbetar, som om den importerade men till slut står det "Det går inte att öppna filerna i Lightroom". Kamera: Nikon D7500.
Jag har försökt titta på tutorials men ingen behandlar mitt problem. Vad gör jag för fel?
Telemann
 
Har sedan en tid använt LrCC och importerat JPEG-bilder utan problem. Nu vill jag importera bilder i RAW-format (NEF) från kortläsare. Där bilderna brukar synas, syns nu små rutor som är förbockade men det står "Det finns ingen tillgänglig förhandsvisning för den här filen". Jag markerar "kopiera till DNG" och importerar. Datorn arbetar, som om den importerade men till slut står det "Det går inte att öppna filerna i Lightroom". Kamera: Nikon D7500.
Jag har försökt titta på tutorials men ingen behandlar mitt problem. Vad gör jag för fel?
Telemann

Du borde ju ha senaste versionen av Lr om du prenumererar. D7500 är så pass ny kamera så man behöver en senare version av Lr. Vilken version har du?
Från version 2015.12 eller 6.11 ska det finnas support för raw -filer från D7500.
 
Importera RAW

Version 2015.10.01. Jag har inte hängt med på den senaste uppdelningen av CC till två nya versioner. Måste jag det?
Jag kan ju ta in JPEG-filer från D7500 så kameran är "accepterad" och borde väl kunna ta in RAW också.
 
Version 2015.10.01. Jag har inte hängt med på den senaste uppdelningen av CC till två nya versioner. Måste jag det?

Jag kan ju ta in JPEG-filer från D7500 så kameran är "accepterad" och borde väl kunna ta in RAW också.



Nej. Det handlar inte om att ”acceptera kameran” utan om att kunna tolka filformatet. JPEG är ett standardiserat format som är märkesoberoende, medan det vi kallar RAW inte är standardiserat utan varierar mellan kameramodellerna. Dvs Lightroom måste ha en råfilskonverterare för varje kameramodell. Uppenbarligen är ditt ouppdaterade Lightroom äldre än din kamera, därav ditt problem.

Om du inte vill uppdatera Lightroom så kan du ladda ner senaste DNG-converter från adobes webbplats. Du får då ett nåt osmidigare flöde eftersom du måste införa ett manuellt steg med att konvertera dina RAW-filer till DNG innan du jobbar med dem i Lightroom.
 
Version 2015.10.01. Jag har inte hängt med på den senaste uppdelningen av CC till två nya versioner. Måste jag det?
Jag kan ju ta in JPEG-filer från D7500 så kameran är "accepterad" och borde väl kunna ta in RAW också.
Ja
Anledningen har Mikael redan listat.
LR använder ACR för tolkning av rawbilder.
Du måste använda minst LR cc 2015.12 eller 6.12.
Du hittar tabellen hos Adobe:
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html

Uppdatera till LR Classic CC 7.2 som är senaste versionen.
Jag hade inte pillat med DNG Converter när du nu ändå använder prenumerationsmodellen.
Inte värt det extra jobbet.
 
Ja

Anledningen har Mikael redan listat.

LR använder ACR för tolkning av rawbilder.

Du måste använda minst LR cc 2015.12 eller 6.12.

Du hittar tabellen hos Adobe:

https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html



Uppdatera till LR Classic CC 7.2 som är senaste versionen.

Jag hade inte pillat med DNG Converter när du nu ändå använder prenumerationsmodellen.

Inte värt det extra jobbet.



Jag håller med om att det riktiga valet är att uppgradera LR, men jag ville samtidigt visa på alternativet om TS av någon anledning inte vill uppgradera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.