Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Importera objektiv från USA
- Trådstartare Fredrik_N
- Start datum
Klingstrom
Medlem
tjena,
Japp det är inga problem. Vad det gäller garanti så har objektiv världsgaranti dock inte kamerahur utan då får du vända dig till USA med huset i fråga. Tänk även på att om du beställer så får du betala moms på produkterna (tas ut av leveransfirman och rä rätt svårt att undkomma).
Men med dagens dollarkurs så är det helt klart intressant ändå! Lycka till!
Japp det är inga problem. Vad det gäller garanti så har objektiv världsgaranti dock inte kamerahur utan då får du vända dig till USA med huset i fråga. Tänk även på att om du beställer så får du betala moms på produkterna (tas ut av leveransfirman och rä rätt svårt att undkomma).
Men med dagens dollarkurs så är det helt klart intressant ändå! Lycka till!
F_lken
Aktiv medlem
Denna kan vara ett bar hjälpmedel
http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html
http://www.tullverket.se/sokordao/t...nformular.4.4ab1598c11632f3ba92800010387.html
Klingstrom
Medlem
Ja men då är det bara att tuta och köra! =D
Ha det!
Ha det!
The Tor
Aktiv medlem
Om vi bortser från att det är olagligt så är det också väldigt riskabelt. Kommer paketet bort så får du inte någon ersättning.Fredrik_N skrev:
Tack för ett snabbt svar! Här går det undan! Som tur är har jag bekanta i USA som kan handla och skicka som present (ingen moms då).
bloo
Aktiv medlem
Det är faktiskt skillnad på brott och brott.
Olagligt är det att slå nån på käften, göra inbrott etc. Brottsbalken alltså.
Att ta in ett objektiv utan att betala moms är ett skattebrott. Alltså inte olagligt, men du har en skyldighet att betala skatt(moms). Alltså en "samvetesparagraf". Upptäcks det får du betala en straffavgift (inte böter) + moms.
Risken att paketet kommer bort finns ju alltid där, oavsett om du skickar det som privatperson eller med budfirma.
Att ta in ett objektiv utan att betala moms är ett skattebrott. Alltså inte olagligt, men du har en skyldighet att betala skatt(moms). Alltså en "samvetesparagraf". Upptäcks det får du betala en straffavgift (inte böter) + moms.
Risken att paketet kommer bort finns ju alltid där, oavsett om du skickar det som privatperson eller med budfirma.
Klingstrom
Medlem
Ja det får inte överskrida 500 kr egentligen. Men så vitt jag förstått så är det inte stenhård kontroll på det. Men som sagt bara en uppfattning jag fått, inget jag kan lova.
Ha de!
Ha de!
Fredrik_N
Medlem
Haha, samvetet är inte alltid till fördel...
Finns det nån som kan hjälpa en nybörjare med en förklaring (på dagisnivå) med vad för objektiv som fungerar för mig. Ska ha kameran till sjöss och ta mycket bilder på sportfiske (närbilder och miljöbilder).
Ska köpa en Eos 400d. Räcker det kitobjektivet som följer med eller behöver jag något annat?
Finns det nån som kan hjälpa en nybörjare med en förklaring (på dagisnivå) med vad för objektiv som fungerar för mig. Ska ha kameran till sjöss och ta mycket bilder på sportfiske (närbilder och miljöbilder).
Ska köpa en Eos 400d. Räcker det kitobjektivet som följer med eller behöver jag något annat?
The Tor
Aktiv medlem
För att slippa ge sig in på en pseudodiskussion kanske vi kan enas om att det inte är tillåtet?bloo skrev:
Man om man deklarerar varans riktiga värde och försäkrar försändelsen får man ersättning om paketet försvinner.bloo skrev:
Det spelar egentligen inte någon roll om du eller ett fraktbolag för varorna över gränsen. Svensk moms och tullavgift skall betalas när varorna importeras till Sverige. Oavsett vem som importerar är det dock alltid importören (du) som ansvarar för att momsen och avgifterna betalas in.Fredrik_N skrev:
Okej, lite fel är det kanske... Får väl åka dit och hälsa på istället och handla själv. Hur fungerar det då med moms?
marooned
Aktiv medlem
Fredrik_N skrev:
Haha, samvetet är inte alltid till fördel...
Testa kit-objektivet och återkom med vad du saknar. Det blir nog bäst så.
En person som fullständigt saknar kunskap om objektiv etc. kan inte bygga en fotoutrustning på rena rekommendationer. Det kan bli hur jävla fel som helst, då 99,9% av medlemmarna på fotosidan gladeligen spårar ur varje gång någon behöver hjälp. Det ställs nästan aldrig relevanta motfrågor till trådstartaren.
Resultatet blir väldigt ofta en sörja av flamerwars om vilket kamerahus som har lägst brus och vilket objektiv som har bäst kantskärpa. Oftast har trådstartaren inte ens frågat efter dessa egenskaper eftersom de prioriteras låååågt.
Dessa artiklar hjälper dig att komma igång:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
marooned
Aktiv medlem
Jo, det är de absolut. Men man måste ha några fasta referenspunkter som man kan utgå ifrån, annars blir det svårt att relatera till det som skrivs.
Någon kanske tycker att 18mm är svinbra vidvinkel, medan en annan vill ha 10mm fisheye. Likadant på telesidan eller vid makrofoto. En del vill köra med blixt och VR, andra tycker att ljusstyrka och lågt brus är det bästa.
När du leker med kit-objektivet och läser fotoskolan samtidigt så kommer allt falla på plats. Jag lekte med 300D och 18-55 i början, det var lagom avancerat och efteråt var det enkelt att välja nytt.
Om du nu vill ha andra objektiv, kan du alltid ta hem något som är populärt och sälja begagnat och inte förlora ett öre. Blixtar kan i princip säljas med vinst, jämfört med usa priserna.
Lycka till.
Någon kanske tycker att 18mm är svinbra vidvinkel, medan en annan vill ha 10mm fisheye. Likadant på telesidan eller vid makrofoto. En del vill köra med blixt och VR, andra tycker att ljusstyrka och lågt brus är det bästa.
När du leker med kit-objektivet och läser fotoskolan samtidigt så kommer allt falla på plats. Jag lekte med 300D och 18-55 i början, det var lagom avancerat och efteråt var det enkelt att välja nytt.
Om du nu vill ha andra objektiv, kan du alltid ta hem något som är populärt och sälja begagnat och inte förlora ett öre. Blixtar kan i princip säljas med vinst, jämfört med usa priserna.
Lycka till.
PMD
Aktiv medlem
Att inte betala skatt man är skyldig att betala enligt lagen är ett brott. Ett lagbrott är en olaglig handling. Alla olagliga handlingar har förstås inte samma påföljd. En del får man fängelse för, andra får man böta för, och vissa får man skattetillägg för.bloo skrev:
PMD
Aktiv medlem
Du får importera för max 1700 kr (men det ska snart höjas till 5000 kr) utan att betala tull och moms.Fredrik_N skrev:
Okej, lite fel är det kanske... Får väl åka dit och hälsa på istället och handla själv. Hur fungerar det då med moms?
Det spelar ingen roll hur du importerar. Samma regler gäller oavsett om du importerar via budfirma, post eller bär grejerna själv över gränsen.