Annons

Importera objektiv från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_N

Medlem
Om man köper objektiv från USA till en Canon Rebel XTI (400d), passar de då till 400d. Jag vet att det ska vara samma kamera, men är det samma fästning till objektiven?

tjena,

Japp det är inga problem. Vad det gäller garanti så har objektiv världsgaranti dock inte kamerahur utan då får du vända dig till USA med huset i fråga. Tänk även på att om du beställer så får du betala moms på produkterna (tas ut av leveransfirman och rä rätt svårt att undkomma).

Men med dagens dollarkurs så är det helt klart intressant ändå! Lycka till!

Tack för ett snabbt svar! Här går det undan! Som tur är har jag bekanta i USA som kan handla och skicka som present (ingen moms då).

Fredrik_N skrev:
Tack för ett snabbt svar! Här går det undan! Som tur är har jag bekanta i USA som kan handla och skicka som present (ingen moms då).
Om vi bortser från att det är olagligt så är det också väldigt riskabelt. Kommer paketet bort så får du inte någon ersättning.

Det är faktiskt skillnad på brott och brott.

Olagligt är det att slå nån på käften, göra inbrott etc. Brottsbalken alltså.

Att ta in ett objektiv utan att betala moms är ett skattebrott. Alltså inte olagligt, men du har en skyldighet att betala skatt(moms). Alltså en "samvetesparagraf". Upptäcks det får du betala en straffavgift (inte böter) + moms.

Risken att paketet kommer bort finns ju alltid där, oavsett om du skickar det som privatperson eller med budfirma.

Olagligt hur? I praktiken så köper de ett objektiv som de sänder mig i form av en present. De betalar med sitt kreditkort, får leveransen till sin amerikanska adress och sänder sedan ett privat paket till Sverige. Finns det något övre värde som gåvor inte får överskrida?

Ja det får inte överskrida 500 kr egentligen. Men så vitt jag förstått så är det inte stenhård kontroll på det. Men som sagt bara en uppfattning jag fått, inget jag kan lova.

Ha de!

Självfallet kan man se det som en gåva som skickas men det går ju faktiskt pengar från sverige till USA som skall användas för att köpa ett objektiv som sedan skall skickas som gåva till Sverige för att slippa moms.

Alltså en samvetsfråga.

Okej, lite fel är det kanske... Får väl åka dit och hälsa på istället och handla själv. Hur fungerar det då med moms?

Håll dig till din ursprungliga plan och låt ditt samvete styra dig. Jag kan inte säga bu eler bä, bara ge dig fakta då det är ditt samvete, inte mitt som fäller avgörandet.

Haha, samvetet är inte alltid till fördel...

Finns det nån som kan hjälpa en nybörjare med en förklaring (på dagisnivå) med vad för objektiv som fungerar för mig. Ska ha kameran till sjöss och ta mycket bilder på sportfiske (närbilder och miljöbilder).
Ska köpa en Eos 400d. Räcker det kitobjektivet som följer med eller behöver jag något annat?

bloo skrev:
För att slippa ge sig in på en pseudodiskussion kanske vi kan enas om att det inte är tillåtet?

bloo skrev:
Risken att paketet kommer bort finns ju alltid där, oavsett om du skickar det som privatperson eller med budfirma.
Man om man deklarerar varans riktiga värde och försäkrar försändelsen får man ersättning om paketet försvinner.

Fredrik_N skrev:
Okej, lite fel är det kanske... Får väl åka dit och hälsa på istället och handla själv. Hur fungerar det då med moms?
Det spelar egentligen inte någon roll om du eller ett fraktbolag för varorna över gränsen. Svensk moms och tullavgift skall betalas när varorna importeras till Sverige. Oavsett vem som importerar är det dock alltid importören (du) som ansvarar för att momsen och avgifterna betalas in.

Fredrik_N skrev:
Haha, samvetet är inte alltid till fördel...

Finns det nån som kan hjälpa en nybörjare med en förklaring (på dagisnivå) med vad för objektiv som fungerar för mig. Ska ha kameran till sjöss och ta mycket bilder på sportfiske (närbilder och miljöbilder).
Ska köpa en Eos 400d. Räcker det kitobjektivet som följer med eller behöver jag något annat?

Testa kit-objektivet och återkom med vad du saknar. Det blir nog bäst så.

En person som fullständigt saknar kunskap om objektiv etc. kan inte bygga en fotoutrustning på rena rekommendationer. Det kan bli hur jävla fel som helst, då 99,9% av medlemmarna på fotosidan gladeligen spårar ur varje gång någon behöver hjälp. Det ställs nästan aldrig relevanta motfrågor till trådstartaren.

Resultatet blir väldigt ofta en sörja av flamerwars om vilket kamerahus som har lägst brus och vilket objektiv som har bäst kantskärpa. Oftast har trådstartaren inte ens frågat efter dessa egenskaper eftersom de prioriteras låååågt.

Dessa artiklar hjälper dig att komma igång:

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Adam: Jag får tacka för det snabba och informativa svaret. Har en känsla av att det går lite prestige i frågorna kring kamerahusets märke etc. Men samtidgt så är andras erfarenheter guld värda för någon som är ny i gamet.

Jo, det är de absolut. Men man måste ha några fasta referenspunkter som man kan utgå ifrån, annars blir det svårt att relatera till det som skrivs.

Någon kanske tycker att 18mm är svinbra vidvinkel, medan en annan vill ha 10mm fisheye. Likadant på telesidan eller vid makrofoto. En del vill köra med blixt och VR, andra tycker att ljusstyrka och lågt brus är det bästa.

När du leker med kit-objektivet och läser fotoskolan samtidigt så kommer allt falla på plats. Jag lekte med 300D och 18-55 i början, det var lagom avancerat och efteråt var det enkelt att välja nytt.

Om du nu vill ha andra objektiv, kan du alltid ta hem något som är populärt och sälja begagnat och inte förlora ett öre. Blixtar kan i princip säljas med vinst, jämfört med usa priserna.

Lycka till.

Förbaskat bra med tips, tackar! Men du tror att 18-55 räcker bra till att börja med? Många pratar illa om objektivet, men jag kommer från en GAMMAL kompaktkamera modell Sony, så jag tror att ag blir övernöjd med kitet.

bloo skrev:

Olagligt är det att slå nån på käften, göra inbrott etc. Brottsbalken alltså.

Att ta in ett objektiv utan att betala moms är ett skattebrott. Alltså inte olagligt, men du har en skyldighet att betala skatt(moms). Alltså en "samvetesparagraf". Upptäcks det får du betala en straffavgift (inte böter) + moms.
Att inte betala skatt man är skyldig att betala enligt lagen är ett brott. Ett lagbrott är en olaglig handling. Alla olagliga handlingar har förstås inte samma påföljd. En del får man fängelse för, andra får man böta för, och vissa får man skattetillägg för.

Fredrik_N skrev:
Du får importera för max 1700 kr (men det ska snart höjas till 5000 kr) utan att betala tull och moms.

Det spelar ingen roll hur du importerar. Samma regler gäller oavsett om du importerar via budfirma, post eller bär grejerna själv över gränsen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto