Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import skatt från Tyskland?

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag har søkt en del bland trådarna hær och blir inte helt klok på detta.

Ær det importskatt eller inte om man t.ex. køper från nætet från tyskland, ex. technikdirekt ?

Om, hur mycket ?

Tack før hjælpen.
Christian
 
Senast ändrad:
Det är ingen tull inom EU. Dock kan man i vissa fall få betala svensk moms istället för säljande landets moms. Det gäller om det säljande företaget exporterar för mer än ett visst belopp årligen till ett annat land. Tror att man får betala svensk moms vid köp fråm Amazon i Storbrittanien t.ex.
 
oskard skrev:
Det är ingen tull inom EU. Dock kan man i vissa fall få betala svensk moms istället för säljande landets moms. Det gäller om det säljande företaget exporterar för mer än ett visst belopp årligen till ett annat land. Tror att man får betala svensk moms vid köp fråm Amazon i Storbrittanien t.ex.

Det är andra gången jag hör det där ryktet men finns det verkligen något officiellt dokument som styrker det? För mig känns det som att det skulle gå rakt emot EUs regler om fri rörelse för varor!? Men sedan är jag ju knappast ekonom eller lagvrängare så vad vet väl jag!?
 
Då är det ingen importavgift/Tull eller liknande
dock kan den svenska momsen komma på som sagt.
 
ok, men det innebr inte æn stor prisændring?
Alltså, det priset som visas på deras hemsida ær mer eller mindre det beloppet jag kommer betala, eller?
 
När man vet termen att söka efter blev det enkelt.

"Tröskelvärdena skiljer sig åt från land till land. I Sverige har man valt den lägsta gränsen, vilket motsvarar 320 000 kronor. Om ett företag från ett annat EU-land säljer varor till Sverige på distans och den sammanlagda årsomsättningen i Sverige överskrider 320 000 kronor ska företaget alltså registrera sig för och betala moms i Sverige. Om företagets årsomsättning i Sverige inte överskrider 320 000 kronor ska företaget för de varor som säljs till Sverige betala moms i sitt hemland och enligt sitt hemlands momsbestämmelser."
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____2241.aspx


Sen är ju frågan hur det tillämpas...
 
Men!


Alltså, de e fan svårt att få en rakt svar från tullen.

Kommer jag, eller kommer jag inte betala en massa extra?

Om det står ex. 500euro på deras hemsida, ær det Det beloppet man kommer betala.
 
Hej
Tänkte själv ta hem från Tyskland. Det verkar som att olika företag har olika förhållning för importskatt, förmodligen - som sagts tidigare - beror det på hur mycket de exporterar. Titta t.ex. på www.hificomponents.de, där får du välja om du köper från tyskland (16% VAT) eller ett Eu land, i Sv. fall aningen lägre än 25% moms eller vad det nu är..
Men står det inget annat gäller tysk moms...

//Viktor
 
Handlar du från technikdirekt.de så handlar du i Tyskland, dvs över disk. Sedan anlitar du hamkörning med DHL. Alltså, du betalar INTE svensk moms eller tull... Priserna på deras hemsida gäller!!
 
Frågan står fortfarande kvar om du kommer att importera till Sverige eller Norge? Är det till Norge så får du kontakta de norska tullmyndigheterna angående importreglerna, eftersom Norge står utanför EU så kan du inte som privatperson köpa en vara i ett annat land och fritt föra in till Norge.




christian_r skrev:
Hej

Jag har søkt en del bland trådarna hær och blir inte helt klok på detta.

Ær det importskatt eller inte om man t.ex. køper från nætet från tyskland, ex. technikdirekt ?

Om, hur mycket ?

Tack før hjælpen.
Christian
 
Re: Re: Import skatt från Tyskland?

Smirre skrev:
Frågan står fortfarande kvar om du kommer att importera till Sverige eller Norge? Är det till Norge så får du kontakta de norska tullmyndigheterna angående importreglerna, eftersom Norge står utanför EU så kan du inte som privatperson köpa en vara i ett annat land och fritt föra in till Norge.

Sverige skrev han längre upp...:)
 
Re: Re: Re: Import skatt från Tyskland?

Ojdå :)
Det börjar visst bli dags att ta semester när inte ögonen längre hinner med att uppfatta den skrivna texten, jag får be så mycket om ursäkt om det kom in ett onödigt inlägg.

Trevlig fotosommar till er alla



Kakelgasten skrev:
Sverige skrev han längre upp...:)
 
Re: Re: Import skatt från Tyskland?

Smirre skrev:
Frågan står fortfarande kvar om du kommer att importera till Sverige eller Norge? Är det till Norge så får du kontakta de norska tullmyndigheterna angående importreglerna, eftersom Norge står utanför EU så kan du inte som privatperson köpa en vara i ett annat land och fritt föra in till Norge.

"Då kommer køpa det till min svenska adress."
 
Ett annat exempel - USA

Ett annat kanske kan intressera en del. Köpte ett objektiv från USA - B&H i New York i våras.

(Zoom Wide Angle-Telephoto SP AF 24-135mm f/3.5-5.6 AD Aspherical IF Autofocus Lens for Minolta Maxxum REG.)

Kostnad:
370 U$ för själva objektivet = 2590 (kurs då 7 kr)
40 U$ frakt UPS = 280
skatt m.m = 800
-------
3670

CyberPhoto tog 4.300 eller 4.500 så några spänn tjänar man men jag köpte det från B&H främst för att de hade det på hyllan och kunde leverera direkt. Kom hem på 3-4 arbetsdagar. Alla kontakter med B&H funkade perfekt och de är väldigt proffsiga. Annars finns det en massa sajter som säljer kameror i USA men många idkar inte handel utanför USA till skillnad från B&H.

Annars tror jag det bästa och billigaste är att passa på att köpa objektivet om man råkar vara i New York eller på nåt billigt ställe i Asien som HongKong, Singapore eller Penang i Malaysia. Då kan man ju även testa att man får ett bra exemplar (alla är ju inte det tyvärr!). Så man tar ju en risk när man handlar i blindo men denna gång gick det jättebra. Det är ju när man handlar i samband med resa som man kan göra de verkliga klippen. Då slipper man ju tull, moms och frakt om man handlar i ett icke EU-land. I mitt fall skulle jag tjänat 1000 spän till och fått objektivet för 2590:-, vilket ju är ett kanonpris jämfört med 4.500 eller 3.670 med för den delen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.