Ett annat exempel - USA
Ett annat kanske kan intressera en del. Köpte ett objektiv från USA - B&H i New York i våras.
(Zoom Wide Angle-Telephoto SP AF 24-135mm f/3.5-5.6 AD Aspherical IF Autofocus Lens for Minolta Maxxum REG.)
Kostnad:
370 U$ för själva objektivet = 2590 (kurs då 7 kr)
40 U$ frakt UPS = 280
skatt m.m = 800
-------
3670
CyberPhoto tog 4.300 eller 4.500 så några spänn tjänar man men jag köpte det från B&H främst för att de hade det på hyllan och kunde leverera direkt. Kom hem på 3-4 arbetsdagar. Alla kontakter med B&H funkade perfekt och de är väldigt proffsiga. Annars finns det en massa sajter som säljer kameror i USA men många idkar inte handel utanför USA till skillnad från B&H.
Annars tror jag det bästa och billigaste är att passa på att köpa objektivet om man råkar vara i New York eller på nåt billigt ställe i Asien som HongKong, Singapore eller Penang i Malaysia. Då kan man ju även testa att man får ett bra exemplar (alla är ju inte det tyvärr!). Så man tar ju en risk när man handlar i blindo men denna gång gick det jättebra. Det är ju när man handlar i samband med resa som man kan göra de verkliga klippen. Då slipper man ju tull, moms och frakt om man handlar i ett icke EU-land. I mitt fall skulle jag tjänat 1000 spän till och fått objektivet för 2590:-, vilket ju är ett kanonpris jämfört med 4.500 eller 3.670 med för den delen.