Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

import på lightroom 3

Produkter
(logga in för att koppla)

deadendveiw

Aktiv medlem
hejsan! jag har fått ett problem nyligen med att importera mina bilder, eller det går men är krångligt.
jag har flyttat alla mina bilder till en extern server som jag har(datorn börjar bli full) och nu när jag ska importera bilder så skapar den hela tiden en ny mapp. som t ex så skulle jag kasta in lite bilder i min 2011 mapp, så ligger alla bilder i datumordning. då väljer den istället för att lägga in dom som 2011-04-04 så skapar den först en ny mapp som är 2011 och sedan lägger in bilderna där i istället. det börjar bli irriterande så jag skulle uppskatta alla tips jag kan få

Det går att välja "importera från nuvarande plats", då kommer Lightroom att låta dina bilder ligga kvar i den ursprungliga strukturen.

okej, men nu ska jag lägga in från mitt minneskort, går det att göra då?
jag har en skärmdump nu så ni kan få se vad jag menar.

http://deadendview.deviantart.com/art/error-203577110

jag vill att den ska bara kunna gå att köra in på 2011 och köra därifrån, men nu skapar den en egen 2011 och sen lägger in dom där istället. hittar inte vart jag kan fixa det heller:/(därav jag rådfrågar dom högre makterna på fotosidan)

okej, men nu ska jag lägga in från mitt minneskort, går det att göra då?
jag har en skärmdump nu så ni kan få se vad jag menar.

http://deadendview.deviantart.com/art/error-203577110

jag vill att den ska bara kunna gå att köra in på 2011 och köra därifrån, men nu skapar den en egen 2011 och sen lägger in dom där istället. hittar inte vart jag kan fixa det heller:/(därav jag rådfrågar dom högre makterna på fotosidan)

På den bifogade bilden går det inte att se vilka inställningar du har "högre upp".
Jag har det såhär: Första mappen heter 2011. Under den ligger sedan mappar som heter 01 januari, 02 februari osv.
I destination har jag avbockat Into Subfolder, och har markerat Organize: By date.
Då hamnar alla bilder tagna nu i april enligt följande: 2011>04 april> 2011-04-01, 2011-04-02, 2011-04-03, 2011-04-04 osv. Dvs, varje dags bilder hamnar i en egen mapp i mappen 04 april.

Har jag tolkat dig rätt att det är så du vill ha det?

Högst upp till höger ser man ju att du importerar bilderna till:

foto\bilder\2010\2011\2011

Du har alltså dubblerat mappen 2011. Dessutom har du ju alla dina årsmappar liggande i en 2010-mapp? Jag antar att du vill ha årsmappar under mappen foto\bilder?

Högst upp till höger ser man ju att du importerar bilderna till:

foto\bilder\2010\2011\2011

Du har alltså dubblerat mappen 2011. Dessutom har du ju alla dina årsmappar liggande i en 2010-mapp? Jag antar att du vill ha årsmappar under mappen foto\bilder?

att alla mappar ligger under 1010 är inget som stör än. jag orkar inte kasta om den ordningen. inte nu iaf. men tack som fan, sjukt enkel jävla grej. kollade där uppe där den var 2011/2011/2011 som jag inte har kunnat ändra på.(vanligtvis så ville han att jag skulle skapa en mapp som dom skulle ligga, även om det var i den befintliga mappen som jag ville ha dom i) men nu funkade det kanon. tack som fan åter igen till alla som har försökt hjälpa och halvt som halvt dömma ut en;P

ha en trevlig kväll!

att alla mappar ligger under 1010 är inget som stör än. jag orkar inte kasta om den ordningen. inte nu iaf. men tack som fan, sjukt enkel jävla grej. kollade där uppe där den var 2011/2011/2011 som jag inte har kunnat ändra på.(vanligtvis så ville han att jag skulle skapa en mapp som dom skulle ligga, även om det var i den befintliga mappen som jag ville ha dom i) men nu funkade det kanon. tack som fan åter igen till alla som har försökt hjälpa och halvt som halvt dömma ut en;P

ha en trevlig kväll!

Skönt att det löste sig.
En viktig sak att tänka på när man jobbar med filer/kataloger i LR. Eftersom det är en databas så ska/bör man göra alla förändringar typ raderinga av filer, omdöpning, omdöpning av mappar m.m.
Om man gör sådant via t.ex. utforskaren så hittar databasen sedan inte mapparna/filerna. Då måste du "importera" dem igen för att LRs katalog ska hitta dem.
Fast detta kände du kanske redan till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar