Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Import från annan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josef430

Aktiv medlem
Det är väl många som har med en bärbar dator när de är ute och reser. Det gör jag i alla fall och normalt har jag inte tid att lägga ner så mycket tid på redigering av bilderna och då är det ju enkelt att bara importera de oredigerade raw-filerna ill Lightroom på hemmadatorn och jobba med bilderna där.

På sista resan fanns gott om tid att redigera, så nu skulle jag vilja ha över redigerade och oredigerade raw-filer från min Macbook Air till min iMac på hemmaplan. Bildfilerna ligger på en extern hårddisk och lr.cat ligger på den bärbara datorns hårddisk.

Finns det ett enkelt sätt att fixa det?

Använder du xmp-filer är det bara att kopiera dem. Kör du enbart mot databasen får du exportera de redigerade bilderna till en ny katalog och sedan importera katalogen på den andra datorn. Finns kanske fler sätt, men så gör jag.

Du kan kopiera över din mapp med katalog direkt eller exportera katalogen från LR. I LR kan du bestämma om du vill inkludera bilderna eller inte. Eftersom du har bilderna på en extern hårddisk, väljer du att inte inkludera bilderna.
Sedan öppnar du katalogen på din hemmadator när du har kopplat din externa HDD till den. Då kan du säga i LR att bilderna finns på just den disken.

För egen del kör jag "Exportera som katalog" från Arkiv-menyn till molntjänsten OneDrive. Bilderna bifogas. Vid "hemkomsten" körs motsvarande "Importera från annan katalog" på hemmadatorn. "lrcat-filen i OneDrive markeras och hela konkarongen, inklusive gjorda redigeringar, hamnar i den befintliga katalogen på "hemdatorn. Bilder och xmp-filer flyttas sedan från OneDrive-katalogen till annan lämplig katalog. Men gör detta innefrån LR så hamnar allt rätt från början.

LR koncept för att göra det du vill är mkt riktigt att exportera allt som en katalog och sedan importera katalogen. Nu behöver man ju inte exportera katalogen till en moln tjänst utan det går lika bra att exportera till en hårddisk och inportera därifrån.

LR koncept för att göra det du vill är mkt riktigt att exportera allt som en katalog och sedan importera katalogen. Nu behöver man ju inte exportera katalogen till en moln tjänst utan det går lika bra att exportera till en hårddisk och inportera därifrån.

Sedan behöver man inte heller importera till en annan katalog. Finns för- och nackdelar med att ha en enda katalog (jag använder en stor istället för flera mindre), så nämnde inte den delen, men det har ni andra gjort i tråden.

Fördelen med att gå via en molntjänst är att det dels är väldigt smidigt och dels ger möjlighet att, exempelvis varje kväll vid längre bortavaro, exportera "dagens bildskörd" som en katalog. Då får man fortlöpande backuper på köpet.

Men det är naturligtvis valfritt hur man gör. Men grundprincipen att först exportera som katalog och sedan importera till sin ordinarie "hemmakatalog" är som jag ser det smidigaste sättet att lösa TS problem.

Tack för hjälpen!

Allt finns nu på rätt ställe med alla redigeringar bifogade.
Jag fick kombinera råden jag fick och till sist fungerade det!
Tack alla som svarade!
Mvh,
Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar