Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imma i sökaren på min Canon R5

Produkter
(logga in för att koppla)

Upy

Aktiv medlem
Hej,

Vid ett par tillfällen när min Canon R5 har fått några regndroppar på sig immar sökaren inifrån. Irriterande. Finns det någon fix?
 
Hej,

Vid ett par tillfällen när min Canon R5 har fått några regndroppar på sig immar sökaren inifrån. Irriterande. Finns det någon fix?


Canon rekommenderar 1–40 °C, 85 % luftfuktighet eller lägre
Sökaren är 0,5-tums OLED-sökare med färg
Det är svårt att veta var imman sitter, om imman finns på OLED displayen då borde konsekvensen vara att byta ut OLED displayen. Däremot om imman sitter mellan OLD-displayen och antagligen någon skydd mot "ögonen" då borde vara lättare. Vissa har testat att sätta kameror / laptop med fuktskador i riskorn. Andra har använt sig av avfuktnings hjälpmedel tex följande avfuktare, kanske det går att stoppa kameran i en plastpåse tillsammans med något liknande nedanstående produkt:

1690816744498.png
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy
Det är alltid problem med garanti och fuktskador. Kamerans specifikation är så skriven att tillverkaren kan alltid hävda att det varit "för blött" runt kameran.
 
En del butiker är snälla nog att acceptera en garantireklamation även om den inte kommer från första ägaren. Det kostar inget att fråga.

(Att reklamera enligt konsumentjänstlagen tror jag dock inte är lika lätt i en sådan situation).
 
OM Systems Olympus OM-1 är tätad enligt standarden IEC 60529 med kapslingsklassen IP53. Första bokstaven anger hur tät apparaten är mot partiklar, på en skala mellan 1 och 6. Andra bokstaven anger hur tät apparaten är mot vatten, på en skala mellan 1 och 9.

Att kameratillverkare anger tätning med IP-klass är ganska nytt, och jag vet inte hur vanligt det är. Leica SL2 har IP54 vet jag, men fler kameror med IP-klassning känner jag inte till.

[Tillägg: första resp. andra siffran, förstås. :) ]
 
Senast ändrad:
Då måste det framgå vilket väder den är tätad för, om det bara står väder tätad, då ska den väl klara alla väder.
Som jag skrev så är det just det som det inte gör. Vädertätad kan man använda som marknadsföringsfloskel. Om du då får fukt i kameran säger de bara att du varit ute i fel väder, för kameran är inte ovädertätad. Det är där flexibiliteten finns i den specifikationen.

Enligt ett annat inlägg ovan börjar det tydligen komma kameror med specifikationer av IP-klassningen. Sånt har funnits på elutrustning sedan slutet av 1970-talet (ett annat system med olika antal droppar i trianglar och fyrkanter användes före IEC 60529), men det har knappt existerat på kameror tidigare.
Finns det en IP-klassning är det väl definierat vad kameran ska stå emot när det gäller damm och vatten.
 
Min gamla Canon F1 kunde man ta bort prisma och mattskiva att göra rent/torka. Du bör leta upp i YouTube hur man plockar isär Canon R5. Linsen framför oled kan ha blivit immad, alltså första glaset framför din ögat är immad. Den går att ta låss, kolla YouTube....
 
Senast ändrad:
Känner till problemet med ett annat hus Canon R som tål väldigt lite blöta och kom in fukt i sökaren, just sökaren var kast dåligt tätad. Jag öppnade alla luckor tog bort objektivet och lät den stå över natten, då försvann imman.
På min R5 har jag inte varit med om det problemet. Framledes är det bäst att skydda kameran, jag gör det. Jag tror att rattarna på R5 är det stora problemet för de är mest utsatta med regn ovanifrån. Luckorna på sidan för alla kontakter är också dåligt tätade. Objektivet RF 24-105 4.0L IS är grymt tåligt mot vatten. Men husen är inte tillräckligt tätade. Vädertätade betyder om jag kommer ihåg rätt, LÄTT regn i 30 minuter. Det är långt ifrån tillräckligt med hänsyn till de omständigheter som råder vid regn.
 
  • Gilla
Reaktioner: Upy
Det kanske det är. Mig veterligt finns ingen normerad definition på vädertätning. Till skillnad från IP-klassningen, där det definieras både vad man kan förvänta sig att prylen tåler och precis hur detta ska testas och verifieras.
 
OM System använder inte termen "tätning" utan skriver "dust and water resistant" i manualen till Olympus OM-1. Antagligen blev advokaterna glada av det.

Dessutom står en del förhållningsregler. Bl.a. ska man inte använda kameran om den är blöt.

Vad Leica använder för terminologi om SL2 vet jag ej, ety jag inte har någon handbok för den kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.