Det är absolut en tillgång, men med vissa problem.
Om jag tar två av mina objektiv:
Canon 28-135/3.5-5.6 IS
Objektivets IS försöker hålla kvar bilden vid skak och panorering, för att kunna använda längre slutartider vid stillbildsfotografering. MEN, vid filmning och panorering, blir resultatet att den håller kvar så länge den kan, sen hoppar bilden till, sen håller den kvar igen, för att återigen hoppa till. Blir väldigt hackigt vid panorering med andra ord.
Objektivets zoomning är också EXTREMT oföljdsam, så där kan man verkligen prata om hackig in/ut zoomning.
Canon 70-200/4L IS
Objektivet har IS med två lägen. Ett för "vanlig" stabilisering och ett för stabilisering när man panorerar. Där fungerar IS bra mycket bättre.
Objektivets zoomning är också väldigt mjuk, så klart bättre än mitt normalzoom.
Så när du köper zoom-objektiv du ska filma med, kan du tänka på följande (fyll gärna på, ni som verkligen använder kameran att filma med):
- Gärna IS, och helst med det extra panorama-läget
- Följdsam zoomning
- Om du ska ha det klassiska fyrkantiga motljuskompendiet många använder vid filmning, är det bra om frontlinsen inte roterar vid ändrad fokus
- Objektivets karaktär i färger blir viktigare än vid vanlig fotografering, eftersom det finns mindre möjlighet att ändra i efterhand (finns ingen RAW vid filmning)
- Om du någon gång ska använda Steadicam eller liknande, är det viktigt att objektivet inte blir större/mindre vid zoomning. Då förskjuts nämligen ballansen, och Steadicamen måste justeras varje gång du zoomar.
- Mycket zoomomfång kan vara viktigt, då man kanske inte vill byta objektiv mitt i zoomningen (vid stillbildsfotografering märks ju inte ett objektivbyte på den färdiga bilden)
- Om man vill ställa in fokus manuellt (rätt troligt) tycker jag det är fantastiskt mycket bättre med en fokusring som har stopp i båda lägena (oändligt och vid objektivets närgräns). Då kan man göra fysiska markeringar vid olika avstånd, tex oändligt, 5m, 2m och 1m. Bra att kunna känna vilket avstånd fokus ligger på, utan att behöva titta efter. Verkar tyvärr som dom flesta moderna objektiv saknar den "funktionen" och man kan vrida fokusringen hur långt man vill.
Några tankar jag har iallafall.
Någon van filmare som kan rekommendera objektiv speciellt lämpat för filmning?