Inbillar ni er verkligen på fullt allvar att tillverkarna sätter dit linser för att göra optiken sämre???
Inte för att jag har konstruerat några objektiv, men konstruerat maskiner har jag gjort i en herrans massa år, så jag vet vad mojänger kostar. Man sätter inte dit en skruv som inte är nödvändig.
Lite vet jag också om optikkonstruktion, då tillverkare som Nikon och Canon publicerar en del information om denna kärnverksamhet. Därför har jag förståelse för att kompensering av fler och fler obskyra felaktigheter i optiken kräver fler och/eller märkligare linser (Super-UD, fluorit). Nackdelen är förstås transmissionsförluster, vilket givetvis tillverkarna är medvetna om och arbetar med genom bättre antireflexbehandling och säkert också genom att försöka räkna bort linser ur konstruktionen, där det går.
Att IS skulle sitta där för att försämra skärpan eller så är ju så dumt resonemang att det inte ens förtjänar några fler kommentarer.
Dessutom verkar det för mig så självklart att om man sätter in motåtgärden där det är effektivast i strålgången i optiken har man bäst förutsättningar för att kunna motverka de darrningar som påverkar bilden att jag inte riktigt ser att det behöver finnas några fler argument för det heller? Lika lite som det behövs fler argument för att om man har IS i kameran så har man det alltid med sig.
Tittar man på konstruktionsprincipen för EF 70-200 mm f/4L USM gentemot versionen med IS, eller gör samma sak för f/2,8, ser man att de är i det närmaste identiska, sånär som på en handfull linser runt IS-funktionen. Canon är nog väl medvetna om att de har några bra konstruktioner där, så de ändrar så lite som möjligt. Mätvärdena visar att versionen med IS är hårfint bättre, så de har förmodligen passat på att korrigera ytterligare några dumheter när de ändå var igång och monterade in IS.
För övrigt är det inte gyron som "jobbar" i optiken. Gyrona snurrar på för att man ska få en referens att mäta mot. Sen är det servostyrda magneter som påverkar den rörliga linsgruppen, för att motverka vad mätningen gentemot gyrot säger. Den magnetinstallationen är uppenbarligen olika i olika objektiv, vilket ju också är i linje med vad tillverkarna hävdar är finessen med IS i optiken.