** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Image Stabilizer Adapter

Produkter
(logga in för att koppla)
...Något som en och annan verkar ha glömt här, men som jag, som personligen uppdaterar optikparken betydligt oftare än kamerahusen, är att ny optik med IS ger stabilisering till och med på de gamla husen för film.

Really? jag har uppgraderat nästan alla mina objektiv i år och räknar med att behålla dem till döddagar... bättre behöver jag inte. Kamerahuset duger också alldeles utmärkt, men det kommer inte att hålla i evighet, så förr eller senare måste jag skaffa nytt. Ny optik kan bli aktuell om jag inte tar emot mig med ryggen o bakhuvudet igen nästa gång jag faller pladask med kameran i händerna *s*
 
Vi vet att Canon och Nikon hävdar att stabiliseringen fungerar som bäst när den görs i objektivet, och anpassats för varje enskild brännvidd.
Naturligtvis hävdar Canikon att stabiliseringen fungerar bäst i objektivet; konstigt vore det annars. Vad är det som kan anpassas bättre i objektivet? Även stabilisering i huset måste veta, och vet, vilken brännvidd objektivet har.
 
Eftersom det handlar om gyron så är det ju skillnad på hur känsliga de ska vara, och skillnad blir det ju i och med olika brännvidder./QUOTE]
Även stabilisering i huset behöver, och vet, vilken brännvidd objektivet har.

Angående ditt skärpeplansexempel. Sensorn kan ju lika gärna hamna lite snett.
Det är i så fall ett fel som ska lagas. Att linser hamnar snett i ett objektiv med stabilisering är ju en del av dess normala funktion.
 
Naturligtvis hävdar Canikon att stabiliseringen fungerar bäst i objektivet; konstigt vore det annars. Vad är det som kan anpassas bättre i objektivet? Även stabilisering i huset måste veta, och vet, vilken brännvidd objektivet har.

Ja inte är jag någon expert på just detta ämne, men det är ju närmast en "naturlag" att specialiserade lösningar är mer eller mindre bättre än kompromisser.
Du kan ju tänka dig att ett 400/2.8 har andra gyron än ett 17-55.
 
Eftersom det handlar om gyron så är det ju skillnad på hur känsliga de ska vara, och skillnad blir det ju i och med olika brännvidder./QUOTE]
Även stabilisering i huset behöver, och vet, vilken brännvidd objektivet har.


Det är i så fall ett fel som ska lagas. Att linser hamnar snett i ett objektiv med stabilisering är ju en del av dess normala funktion.

Du anser inte att det är ett fel om is-linsgruppen skulle hamna snett då. Det är ju inte en del av dess funktion att skapa oskärpa.
 
Eftersom det handlar om gyron så är det ju skillnad på hur känsliga de ska vara, och skillnad blir det ju i och med olika brännvidder.

Visst. Extra linser försämrar skärpan, det gör inte stabilisering i huset. Det är ju ett plus.

Vart kom extralinserna ifrån? Mig veterligen har inte stabiliserade objektiv fler linser än dess icke stabiliserade motsvarigheter. Däremot flyttar de omkring linserna mer ...
 
Ja inte är jag någon expert på just detta ämne, men det är ju närmast en "naturlag" att specialiserade lösningar är mer eller mindre bättre än kompromisser.
Du kan ju tänka dig att ett 400/2.8 har andra gyron än ett 17-55.

Varför skulle dom vara olika? Det enda dom behöver göra är att känna av objektivets rörelser och dom rörelserna kan väl inte var så hemskt olika mellan olika objektiv?

Viktfördelninge ändras ju också beroende på vilket kamera-hus man använder, så i så fall borde man ju behöva ställa om sina IS-objektiv beroende på om man har en lätt 350D eller en stor tung Mark III.


Möjligtvis att rörelserna i stort, är mer i sidled med en normalzoom och mer pendlande med ett långt tele, men det spelar väl ingen roll för själva gyrot?, är nog mer ett signalprocess-fråga.
 
Varför skulle dom vara olika? Det enda dom behöver göra är att känna av objektivets rörelser och dom rörelserna kan väl inte var så hemskt olika mellan olika objektiv?

Viktfördelninge ändras ju också beroende på vilket kamera-hus man använder, så i så fall borde man ju behöva ställa om sina IS-objektiv beroende på om man har en lätt 350D eller en stor tung Mark III.


Möjligtvis att rörelserna i stort, är mer i sidled med en normalzoom och mer pendlande med ett långt tele, men det spelar väl ingen roll för själva gyrot?, är nog mer ett signalprocess-fråga.

Jag äger två objektiv med stabilisering, Nikon 70-200/2,8, 300/2,8 och har testat 400/2,8 - jag lovar att det inte är samma gyrobeteende i de olika objektiven. När gyrot drar igång i 300:an och 400:an känns det, medans man i 70-200 bara märker att sökarbilden blir stabil. Vilket kamerahus som sitter i ena änden av objektivet lär inte spela någon roll, eftersom ljuset ska stabiliseras lika mycket oavsett.
 
Vart kom extralinserna ifrån? Mig veterligen har inte stabiliserade objektiv fler linser än dess icke stabiliserade motsvarigheter. Däremot flyttar de omkring linserna mer ...

Canons 70-200/2.8 har 18 linser/ 15 grupper och IS versionen har 23 linser/ 18 grupper.
Canons 70-200/4.0 har 16 linser/ 13 grupper och IS versionen har 20 linser/ 15 grupper.

Om de finns två versioner av ett objektiv, med och utan stabilisering så har den stabiliserade versionen alltid fler linser. Att det finns fler linser i det stabiliserade objektivet ser man också på vikten för de brukar väga omkring 20% mer än den ostabiliserade versionen.

Vilket jag också tror är anledningen till att det är svårt att göra stabiliserade objektiv med fast brännvidd under 100mm, för där finns det inte plats för de extra linserna.

Att stabiliseringen i objektiven anpassas för varje objektiv tror jag inte är primärt för att stabiliseringen behöver hanteras olika för olika brännvidder, utan jag tror det mer hänger ihop med att stabiliseringen måste anpassas för de olika optiska konstruktioner objektiven har. Därför kan placering, storlek och vikt variera på det rörliga linselementet i objektiven.
 
Uj! Där misstog jag mig alltså rejält, men jag hävdar ändå att stabiliseringen inte nödvändigtvis gör bildkvaliteten sämre. T.ex. Canons 70-200/4L IS ska ju vara skarpare än varianten utan stabilisering.

Oavsett det, är det så att gyrot i långa ljusstarka telen helt klart jobbar mer än i korta objektiv, om jag nu inte inbillar mig det också :)
 
Uj! Där misstog jag mig alltså rejält, men jag hävdar ändå att stabiliseringen inte nödvändigtvis gör bildkvaliteten sämre. T.ex. Canons 70-200/4L IS ska ju vara skarpare än varianten utan stabilisering.
QUOTE]

Canons 70-200/4L IS har en mycket nyare optisk konstruktion än den utan IS (ca 4 år?). Så jag skulle inte förvänta mig något annat, optisk konstruktionsutveckling har inte stått still direkt. Men, om IS versionen kommit ut samtidigt som den utan hade det säkert varit skillnad till versionen utan IS fördel.

/Peder
 
Canons 70-200/4L IS har en mycket nyare optisk konstruktion än den utan IS (ca 4 år?). Så jag skulle inte förvänta mig något annat, optisk konstruktionsutveckling har inte stått still direkt.

Ibland tror jag också att konstruktionsutvecklinen och nya glas tagit stora steg framåt, men ibland undrar man ändå.

Några exempel:
85/1.8 från 1992 (16 år gammal) räknas väl fortfarande som en av dom bästa.
135/2L som har 12 år på nacken likaså.
28-70/2.8L från -93 lär vara snäppet skarpare än 10år nyare 24-70/2.8L (må vara att 24-70 har större omfång..).
200/1.8 från 1988, hela 20 år gammal, slår ändå det sprillans nya (och dyra) 200/2L IS på fingrarna enligt Kamera & Bilds senaste test.

Tror största konstuktionsutvecklingen senaste åren snarare är att man TROTS IS i objektivet, kan göra ett lika skarpt som föregångaren utan IS.
 
Inbillar ni er verkligen på fullt allvar att tillverkarna sätter dit linser för att göra optiken sämre???

Inte för att jag har konstruerat några objektiv, men konstruerat maskiner har jag gjort i en herrans massa år, så jag vet vad mojänger kostar. Man sätter inte dit en skruv som inte är nödvändig.
Lite vet jag också om optikkonstruktion, då tillverkare som Nikon och Canon publicerar en del information om denna kärnverksamhet. Därför har jag förståelse för att kompensering av fler och fler obskyra felaktigheter i optiken kräver fler och/eller märkligare linser (Super-UD, fluorit). Nackdelen är förstås transmissionsförluster, vilket givetvis tillverkarna är medvetna om och arbetar med genom bättre antireflexbehandling och säkert också genom att försöka räkna bort linser ur konstruktionen, där det går.

Att IS skulle sitta där för att försämra skärpan eller så är ju så dumt resonemang att det inte ens förtjänar några fler kommentarer.

Dessutom verkar det för mig så självklart att om man sätter in motåtgärden där det är effektivast i strålgången i optiken har man bäst förutsättningar för att kunna motverka de darrningar som påverkar bilden att jag inte riktigt ser att det behöver finnas några fler argument för det heller? Lika lite som det behövs fler argument för att om man har IS i kameran så har man det alltid med sig.

Tittar man på konstruktionsprincipen för EF 70-200 mm f/4L USM gentemot versionen med IS, eller gör samma sak för f/2,8, ser man att de är i det närmaste identiska, sånär som på en handfull linser runt IS-funktionen. Canon är nog väl medvetna om att de har några bra konstruktioner där, så de ändrar så lite som möjligt. Mätvärdena visar att versionen med IS är hårfint bättre, så de har förmodligen passat på att korrigera ytterligare några dumheter när de ändå var igång och monterade in IS.

För övrigt är det inte gyron som "jobbar" i optiken. Gyrona snurrar på för att man ska få en referens att mäta mot. Sen är det servostyrda magneter som påverkar den rörliga linsgruppen, för att motverka vad mätningen gentemot gyrot säger. Den magnetinstallationen är uppenbarligen olika i olika objektiv, vilket ju också är i linje med vad tillverkarna hävdar är finessen med IS i optiken.
 
Inbillar ni er verkligen på fullt allvar att tillverkarna sätter dit linser för att göra optiken sämre???
Är det någon som har framfört denna åsikt? Det som har diskuterats är om de extra linser som används för att få stabiliseringsfunktion, som sidoeffekt, skapar problem t.ex. oskärpa i del av bilden när linser flyttas ur sin optimala plats för att korrigera en skakning.
 
Jo att motorerna som styr själva IS-linsen är olika är nog inte så konstigt då linsen antagligen är olika stor på olika objektiv.

Sensorns vikt i ett stabiliserat hus är ju samma oberoende av vilket objektiv som är monterat på huset, och då finns det ju ingen anledning att ändra drivmotorerna beroende på vilket objektiv man har på.

Allt prat om att hus-stabilisering är en kompromiss faller om man tänker på att motorerna altid flyttar runt samma vikt.
 
Många hävdar att isgruppen försämran skärpan något. 300/4L ska tydligen vara snäppet (en väldigt liten skillnad) skarpare än den nya modellen med IS. Har för mig att jag läst det om 2.8an också.
Att fler linser ger större risk för flares osv är ju ingen nyhet, men som någon sade har ju det optiska gått framåt sen IS introducerades.

Jag hävdar ändå att den lösning som är specialiserad för varje objektiv är bäst. Där med INTE sagt att jag inte tycker stabilisering i huset är dåligt.
Skillnaden är antagligen försumbar i de allra flesta sammanhang, och jämfört med att inte ha stabilisering alls är båda lösningarna bra.

Sen undrar jag fortfarande, sen länge tillbaka, om inte IS kan försämra skärpan. Inte pga extralinser, utan pga små små små vibrationer som inte finns där annars. Detta är ju naturligtvis totalt ointressant i praktiken, då det är sällan man kan bulta fast kameran så bra, men jag undrar ändå.
 
Jag hävdar ändå att den lösning som är specialiserad för varje objektiv är bäst.
Det förutsätter att det finns något att specialisera för ett objektiv. Varje gång detta diskuteras pratas det alltid om att det är specialiserat för objektivet, men det är aldrig någon som kan informera om vad som specialiseras.
 
Klart att det är en del av funktionen att skapa oskärpa
Detta förmodligen ironiska inlägget ledde till min fråga om det var någon som trodde på det på allvar?

Allt prat om att hus-stabilisering är en kompromiss faller om man tänker på att motorerna altid flyttar runt samma vikt.
Då glämmer du, eller vill kanske inte inse, att även om sensorns massa är densamma så är inte den rörelse den ska göra för att kompensera en viss skakning densamma, när du har zoomat eller rent av bytt objektiv. Ju större förstoringsgrad desto större fel ger en viss skakning när det väl hamnar på sensorn.

I optiken kan man däremot optimera genom att välja att sätta den stabiliserande linsgruppen på olika ställe, beroende på vilken brännvidd man har.

Jag tror att alla som inte bara är insnöade på en teknik och/eller ska käfta för att försvara vad man själv har köpt inser att det är kostnadsmässigt effekivare att ha en stabilisering i kamerahuset och likaså att det är tekniskt effektivare att ha en i varje objektiv.

Jag gör det i alla fall och har gjort mitt val därefter.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar