ANNONS
Annons

Image silver stabilizer?

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorAX

Medlem
fotokemi

Hej, jag har precis köpt mörkrumsutrustning och tänkte lära mig konsten. Jag fick en del kemi med varav en av flaskorna är image silver stabilizer (Sistan) från agfa. Jag ska framkalla svartvit film och undrar vad det har för syfte,fungerar det som fix?

//Viktor

Senast ändrad:
Nej det är inget fix, utan används för att silveret i kopiorna ska bli mera stabilt och arkivbeständigt. Ett alternativ till Kodaks rapid selenium toner, men som i motsats till den inte förändrar bildsvärtans ton. Hur och när det används får man väl läsa sig till på paketen, men det är med all säkerhet efter fixering/sköljning. Kanske behövs (som med selen) även sköljning efteråt? Undrar om det här är vanlig svaveltonare som vid kortare toning enbart stabiliserar silvret utan att ändra ton?

Jag hade väntat mig något fyndigt inlägg om att det är en speciallösning för "anti-skak" i efterhand ;)

Det är inte en svaveltonare såvitt jag har förstått det :)
50ml till 950ml vatten är rätt blandningsförhållande, står kanske på flaskan? Agitera neggen i lösningen i en minut efter sista sköljningen.
Vid för hög koncentration kan man dock få missfärgningar på negget som dyker upp med tiden, därför bör man vara noga att torka av neggen innan man hänger dom på tork, annars riskerar man droppformade fläckar.

Lösningen åldras/förstörs i princip inte alls, ej heller koncentratet. Det går med andra ord bra att använda lösningen tills den är helt slut, man behöver inte "byta" som med framkallaren.

Läste på photo.net att en representant för Agfa INTE rekommenderade Sistan för negativ, utan enbart till kopior.

Aha! Kommer du ihåg vilken anledning han nämnde, om någon?

Gissar att det är just risken för "torkfläckar" (som missfärgar negget)?

Dessutom så är det ju inte lika stor anledning att stabilisera neggen, eftersom de oftast förvaras betydligt "mildare" än kopiorna. Samt att en förstörd kopia lätt går att ersättas...fläckar man sönder neggen så är det kört :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar