Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Imac 27"

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Har nu >30K bildfiler och jag funderar på överge Iphoto. Har även Nikon NX2 som jag tycker passar min kamera Nikon D700.

Vad skall man satsa på för att smidigt kunna hantera bildfiler. Skall jag exportera alla bilderna till en ny mapp och där från hämta bilderna till lämpligt system.

Har spanat på Lightroom och Aperture

Oberoende vilka svar du får är beslutet ditt. Tror att de flesta slåss med samma problem.

Jag har själv Aperture och laddar alla foton till extern hårdisk och enbart thrumbnailen till Aperture biblioteket. På detta sätt får jag Aperture biblioteket att hålla sig på ngt sätt acceptabel. Du kan visa fotografierna i Aperture fastän hårddisken inte skulle vara tillkopplad, men du kan inte bearbeta dem.

Flera gånger har Aperture pajat så att jag har varit tvingad att ta bort hela dess bibliotek och börja om från början. Varje gång jag gör det är då biblioteket tomt och får importera på nytt. När fotografierna är många så blir det till slut så att jag inte importerar gamla utan enbart nya.

Jag har prövat på flera olika alternativ tex Capture One och med det fick jag ett program som heter Media Pro. Detta sista har jag fortfarande kvar och när Aperture bilbioteken har pajat så finns foton där till min glädje. Madia Pro tillåter att ha sitt bibliotek på en extern hårddisk som Aperture inte gör. Jag har en bärbar MBP mid 2009 så det finns inte utrymme hur mycket som helst. Jag har inte Lightroom och kan inte uttala mig om det programmet.

Jag har nyligen skaffat Aperture. Får säga att jag blir mer imponerad ju mer jag använder det. Har även NX2 men jag ville ha ett program med en bilddatabas. Jag har drygt 10k bilder i databasen och det fungerar ok. Har inte lyckats med att krascha databasen ännu. Vet inte om det är något allmänt problem men framtiden får utvisa. Jag tar backup regelbundet. Jag fotografera bara raw och det är bara att redigera direkt raw precis som i NX2. Har du de senaste versionerna av iPhoto och Aperture så kan de läsa samma databas. Inget problem om jag t.ex. vill skapa ett kort eller kalender iPhoto. Jag redigerar och väljer ut bilderna i Aperture och byter sedan till iPhoto där jag fixar till kalendern.
Jag laddade också ner en testversion av LR4 men tyckte fördelarna med Aperture övervägde. Båda programmen är relativt billiga så det kostar lite att byte längre fram, förutom eget arbete förstås.
Men som sagt tidigare beslutet är ditt.
Vore kul att höra senare vad du väljer.

Har nu >30K bildfiler och jag funderar på överge Iphoto. Har även Nikon NX2 som jag tycker passar min kamera Nikon D700.

Vad skall man satsa på för att smidigt kunna hantera bildfiler. Skall jag exportera alla bilderna till en ny mapp och där från hämta bilderna till lämpligt system.

Har spanat på Lightroom och Aperture

Jag har testat lite olika genom de senaste 5-6åren. Har slutligen fastnat för Lightroom.
Det är nog så att det enda sättet att hitta vägen hem är att testa sig fram.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto