ANNONS
Annons

Ilford Multigradefilter

Produkter
(logga in för att koppla)

centipod

Aktiv medlem
Hej!
Jag har några funderingar om Ilford Multigradepapper (IV RC Deluxe) och filter.

1. Vilken filter ger samma kontrast som om man inte använder något filter vid exponeringen?

2. Exponeringstiden för filter 00-3½ är samma. Exponeringstiden för fyra 4-5 är den dubbla. Hur förhåller sig dessa tider mot exponering utan filter?

Tack på förhand!
/Marcus

Ilfords multigradepapper tillsamman med ilfords filter är den kombination som ger störst kontrastjusteringsmöjligheter (jämfört med kodaks resp. agfas multikontrast papper/filter).

Ilfords 3.5 motsvarar hårdhet 4 respektive R70 hos graderat papper enligt ANSI och ISO standarderna för graderat papper.

Källa: "Way beyond monochrome", Lambrecht, Woodhouse

Det låter hårt för ofiltrerat i mina öron. Jag trodde ofiltrerat låg någonstans runt 2.

Ganska lätt att prova med några pappersremsor när du kopierar. Belys en remsa med stegvis olika tider utan filter. Lägg remsan i en ljustät påse/box. Belys sedan nya remsor med olika filtrering på samma sätt. Framkalla remsorna exakt likadant i samma framkallare (färsk).

Marcus Nordén skrev:

2. Exponeringstiden för filter 00-3½ är samma. Exponeringstiden för fyra 4-5 är den dubbla. Hur förhåller sig dessa tider mot exponering utan filter?

Om det där håller med ett stegs skilnad mellan 3 och 4 och ingen skilnad mellan närliggande filter i övrigt beror helt och hållet på vilken speedpoint man lägger för papperet, dvs utifrån vilken svärtningsgrad man definierar papperets känslighet eller vilken svärtningsgrad men vill se som konstant när man justerar kontrasten. Olika papper reagerar väldigt olika på detta. Jag tycker det enda raka är att bestämma sig för vilken svärtningsgrad man vill hålla konstant och sedan göra en serie tester med olika kontrast för att se vilken exponeringsjustering (i steg eller % ej i tid) man behöver göra när man byter filter. Alternativt split filter kopiera. Jag föredrar det tidigare.

Att veta hur sitt multikontrastpapper beter sig är A & O för att få det att fungera smidigt i mörkrummet.

Det vanligaste sättet att "kallibrera" sitt papper mot kontrastfiltren är att se vilken exponerinsjustering som krävs för att hålla de ljusaste högdagrarna med täckning (reflektionsdensitet 0.09 om man vill vara superpetig) konstanta när man byter filter. Högdagrar är regel ett bra val att utgå från då ögat är mest känslig för små densitetsändringar där och då räcker det i regel med kvantiseringen på halva filternummer för att få den teckning i lågdagrarna man vill ha.

En transparent gråkil (t.ex. från www.stouffer.net) är väldigt användbar vid kallibreringen. Photax har också några dyrare från Kodak.

Vill du lära dig mer om kopiering med multikontrast (och även filmframkallning/kallibrering) så kan jag varmt rekomendera
"Way beyond monochrome" av Lambrecht och Woodhouse. Knappt 300:- från adlibris.se. Fint tryck på bilderna är det också. Den är dock något teknisk men i mitt tycke mer lättlästa än A. Adams trilogi och modernare.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.