Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ideer för bröllop (Vad tycks?)

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ok. Så jag har ett bröllop inplanerat (jag ska plåta) i juli och tänker försöka lösa mycket fotande ca 1vecka innan bröllopet. Alltså lite fejk =)

pre wedding shoots:
porträtt på paret (runt kyrkan och i studio).
Detaljbilder på typ håret m.m.
ringarna (på händerna på paret och frigjorda)
tårtan. (en stämningsfull bild).

Nu närmar det sig bröllopet (1 dag kvar kanske):
Bilder på dekoration och tårtskärning.
Tårtskärningen går till så att dom står och det ser ut som att dom ska skära tårtan men det gör dom inte =) smart va ;)

Sen är det dags för bröllopet och då är det bara ta det som det kommer eller?

Vad passar sig mer att fotografera innan bröllopet så att det går så smidigt som möjligt?
Är det någon viktig detalj jag glömt?
 
Bröllopsparet fixar sånt själv dvs:
kostym för honom och klänning för henne (köper klänning och kostym)...
Håret tar jag dagen den görs (samma dag?) Fel av mig.
 
Vad använder du för utrustning på Dagen D? En KonicaMinolta Z3? *LOL*
Jag tycker du har en märklig inställning till bröllopsfoto. Bilderna ska väcka minnen hos brudparet, när de ser bilderna ska de minnas händelserna runt just det motivet som var just DÅ. Vad du gör är att avbilda produkter, inte minnen.

Låter som nåt billigt budgetalternativ som brudparet förmodligen kommer ångra efteråt.
 
Senast ändrad:
Plåta händelserna när de faktiskt äger rum.
"Oh, älskling så romantiskt, minns du när vi stod där och låtsades skära bröllopstårta, det var ....jaa, det var väl straxt innan vi gifte oss - eller??"
Så svårt är det inte att få utrymme och tid för att fotografera händelserna vid ett bröllop.
Att få det bra är värre men att köra allt i förväg medför ingen våldsamt utökad garanti.
I vilket fall, lycka till!!
Us
 
Du är tydligen alldeles nybörjar på det här.
Efter 50 års fotograferande så vet jag att man måste ta brudfotograferingen samma dag.
Det är en dokumentation som flera andra påpekat.
Dessutom, en yrkesfotograf måste ju klara det hela ekonomiskt också. Men lycka till i alla fall.
Mvh. Mr. G
 
hehe =) Vadå Z3? You must be kidding me...
Ska plåta med en 7d, dynax 60 och dynax 4 som reservhus... Vad har det med saken att göra?
Visst... bra utrustning är trevligt men det är fotografen som gör jobbet. Tycker din inställning är skrattretande.

Ser faktiskt inte någonstans att jag ska ha dels betalt eller att det är ett jobb? Det är ju för sjutton till min syrras bröllop.
Snacka om förutfattade meningar björn.

Till er andra... Ett ljus har gått upp... täånkte inte så långt som att brudparet vill ha minnen... tänkte på att få bra bilder så enkelt som möjligt... doh!..

Men ni.
Det ni säger om att man inte plåtar tårtuppskärningar m.m. innan är helt fel... in the states är det mycket sådana grejer...
kolla på fredmiranda.com/forum och läs lite...

MEN... får väl plåta under den riktiga uppskärningen om ni nu ska peta i saker ;)
tack för tipsen btw.
 
Mr. G skrev:
Du är tydligen alldeles nybörjar på det här.
Efter 50 års fotograferande så vet jag att man måste ta brudfotograferingen samma dag.
Det är en dokumentation som flera andra påpekat.
Dessutom, en yrkesfotograf måste ju klara det hela ekonomiskt också. Men lycka till i alla fall.
Mvh. Mr. G

Det är väl klart att jag är nybörjare på det här! Tror du jag går och frågar i ett forum om hur man plåtar bröllop på ett smidigt och enkelt sätt om jag gjort det förut!?

Trevligt att du har 50års erfarenhet av detta. Då kanske du kan vara snäll och ge mig lite tips ;)
 
hailstorm skrev:
...........................
Till er andra... Ett ljus har gått upp... täånkte inte så långt som att brudparet vill ha minnen... tänkte på att få bra bilder så enkelt som möjligt... doh!..

Men ni.
Det ni säger om att man inte plåtar tårtuppskärningar m.m. innan är helt fel... in the states är det mycket sådana grejer...
kolla på fredmiranda.com/forum och läs lite...

MEN... får väl plåta under den riktiga uppskärningen om ni nu ska peta i saker ;)
tack för tipsen btw.
Tycker väl inte att det blir ett dugg bättre eller mera acceptabelt för att man gör så i Amerika. Their facination regarding a faked reality is hardly an example worth following.
Varför inte i så fall ta steget fullt ut och köra med stand in-uppsättning av både brudpar och gäster??
Nä, allvarligt talat, fotografera hela alltet medan det pågår, såååå märkvärdigt är det inte att fotografera bröllop.
Det trixigaste är det officiella brudfotot om man kallar det så.
Tänk på att du skall fotografera brudparet på väg in i kyrkan och på väg uppför altargången. Sedan skall du vara FÖRST ut och fotografera dem när de kommer ut.
Och glöm för farao inte att fotografera alla gäster på plats vid bordet vid middagen, de som håller tal medan de talar och så brudvalsen om sådan förekommer.
Häng inte upp dig för mycket på bröllopstårtan, plåta medan de skär, arrangera inte för mycket.
Förutom kyrkbiten kan du se det hela som en vanlig fest.
Relax, ta't lugnt.
Us
 
Jag tycker det är skrattretande att höra alla självutnämnda "proffs" härinne. Maken till oförskämndhet får man leta efter.
 
Kör på Michael! Jag tycker det låter ball! Testa din grej och se om det går hem - du kommer ju få massa bilder från dagen D också.

Gör precis tvärtom vad alla andra trista bröllopsfotografer gör i Sverige så kanske vi får se lika grymma bilder som dom från USA.

Lycka till!
 
Mr. G skrev:
Du är tydligen alldeles nybörjar på det här.
Efter 50 års fotograferande så vet jag att man måste ta brudfotograferingen samma dag.
Det är en dokumentation som flera andra påpekat.
Dessutom, en yrkesfotograf måste ju klara det hela ekonomiskt också. Men lycka till i alla fall.
Mvh. Mr. G

Det där lät dammigt...
 
Freddie skrev:
Kör på Michael! Jag tycker det låter ball! Testa din grej och se om det går hem - du kommer ju få massa bilder från dagen D också.

Gör precis tvärtom vad alla andra trista bröllopsfotografer gör i Sverige så kanske vi får se lika grymma bilder som dom från USA.

Lycka till!

will do that =) Får se hur det blir ;)
 
kronqvist83 skrev:
Jag tycker det är skrattretande att höra alla självutnämnda "proffs" härinne. Maken till oförskämndhet får man leta efter.
Läser i din presentation att du "började fotografera mera seriöst 2004" efter att ha köpt en 300d.
Du, du måste ju ha mängder av erfarenheter att dela med dig av!
Tala du allkunnige och låt oss som kanske bara har ett 50-tal bröllop bakom oss som fotografer ta del av din visdom och kunskap!!!
I can hardly wait!!
Us
 
Michael Nilsson (hailstorm) skrev:

pre wedding shoots:
porträtt på paret (runt kyrkan och i studio).
Detaljbilder på typ håret m.m.
ringarna (på händerna på paret och frigjorda)
tårtan. (en stämningsfull bild).
Bilder på dekoration och tårtskärning.
Tårtskärningen går till så att dom står och det ser ut som att dom ska skära tårtan men det gör dom inte =) smart va ;)


Tror du är helt rätt ute med lite PRE-SHOTS, men tårtan en vecka innan, håret likaså.... nja

Däremot är det ju bra om håret sätts upp tidigt på dagen, och du kan ta lite bilder innan själva bröloppet, på brudpar, och ev. brudnäbbar....

Att ta lite bilder på måfå fungerar nog inte heller speciuellt bra, tänk igenom vad du vill ha bild på, kolla så det är överhuvud taget är möjligt, reka kyrkan, hitta en bra plats så du slipper röra dig, kan du ta utan blixt?

Försök alltså få svar på så mycket som möjlig INNAN, när du väl är där är det inte mycket tid.

Har själv aldrig plåtat brölopp, men en del dop, och förarbetet är det egentliga arbetet, ofta år man tex inte använda blixt under själva dopet/vigslen...... hur lösa(fast upplättningsljus?)

Tänk också på att juli inte är garanterat sol, vilket gör att utomhus bilder kan omintetgöras

Lycka till!!!

// Anders
 
Sonnaren skrev:
Läser i din presentation att du "började fotografera mera seriöst 2004" efter att ha köpt en 300d.
Du, du måste ju ha mängder av erfarenheter att dela med dig av!
Tala du allkunnige och låt oss som kanske bara har ett 50-tal bröllop bakom oss som fotografer ta del av din visdom och kunskap!!!
I can hardly wait!!
Us

påstod killen att han var duktig eller!?
Han sa bara att han tyckte att erat sätt att försöka visa er på styva linan är löjligt.
 
Fick just email av Christel "you all know who" Eldrim och hon sa att man brukar ta arrangerade kort!!! IN YOUR FACE oooo ni allkunnande Ulf och vad ni nu heter.

Såna här foruminlägg känns så onödiga men ni ska inte komma och säga att ni inte bett om det eller hur ;)

Nu kan vi kanske återgå när michael har fått vara omogen en sekund.
 
Re: Re: Ideer för bröllop (Vad tycks?)

aceeo skrev:
Tror du är helt rätt ute med lite PRE-SHOTS, men tårtan en vecka innan, håret likaså.... nja

Däremot är det ju bra om håret sätts upp tidigt på dagen, och du kan ta lite bilder innan själva bröloppet, på brudpar, och ev. brudnäbbar....

Att ta lite bilder på måfå fungerar nog inte heller speciuellt bra, tänk igenom vad du vill ha bild på, kolla så det är överhuvud taget är möjligt, reka kyrkan, hitta en bra plats så du slipper röra dig, kan du ta utan blixt?

Försök alltså få svar på så mycket som möjlig INNAN, när du väl är där är det inte mycket tid.

Har själv aldrig plåtat brölopp, men en del dop, och förarbetet är det egentliga arbetet, ofta år man tex inte använda blixt under själva dopet/vigslen...... hur lösa(fast upplättningsljus?)

Tänk också på att juli inte är garanterat sol, vilket gör att utomhus bilder kan omintetgöras

Lycka till!!!

// Anders

tack för de bra tipsen.
 
men hörrni!
vadan denna hätskhet?
vad har grabben skrivit som förtjänar ett sånt här mottagande?

varför måste tonen vara så låg för att en person som aldrig tidigare plåtat bröllop ställer lite frågor, och för att någon ifrågasätter varför folk blir oförskämda?!

skulle ni häcklat mig på samma sätt om jag hade ställt frågor innan jag skulle till att göra min första bröllopsfotografering (som dessutom inte var någon släkting eller vän)?
antagligen.

tycker överlag att det ofta är en trist attityd härinne, mot nybörjare som frågar efter tips om bröllopsfotografering.
självklart har vi alla varit okunniga om mycket när vi gjort vår första bröllopsfotografering.
skulle det känts bättre om ni innan fått höra att nån undrar va f*n vi tar ett sånt jobb för när vi inget kan?

skärp er!
 
Sonnaren skrev:
Läser i din presentation att du "började fotografera mera seriöst 2004" efter att ha köpt en 300d.
Du, du måste ju ha mängder av erfarenheter att dela med dig av!
Tala du allkunnige och låt oss som kanske bara har ett 50-tal bröllop bakom oss som fotografer ta del av din visdom och kunskap!!!
I can hardly wait!!
Us

Jag har väl inte ifrågasatt din kompetens? Men sen när måste man vara otrevlig bara för att man är kompetent?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.